Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
jagdpanzer
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mei 2010, 17:08
Locatie: enschede

Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door jagdpanzer »

HERTS - David Murray, een loodgieter uit het Britse Herts, ontdekte tijdens het tuinieren de overblijfselen van een krijgsgevangenenkamp uit de Tweede Wereldoorlog in zijn achtertuin.

De 39-jarige Brit was aan het tuinieren toen hij ineens een identiteitsplaatje van een Duitse gevangene vond. Hij vroeg zijn huisbaas of hij zijn tuin mocht omspitten, in de hoop meer te vinden.

Uiteindelijk vond Murray een groot aantal oude flessen en munten met Nazi-logo’s, kogels voor pistolen en een handgranaat. De granaat moest tot ontploffing worden gebracht door de explosievenopruimingsdienst.

Handgranaat
“Ik zag de handgranaat in de grond zitten, maar ik had niet door wat het was”, aldus Murray. “Ik probeerde hem zelf onschadelijk te maken, maar ik kreeg de schroeven er niet uit. Gelukkig maar, want de explosievenopruimingsdienst vertelde me dat de granaat extreem onstabiel was.”

“Het is ongelofelijk als je bedenkt dat er zeventig jaar geleden meer dan 10.000 oorlogsgevangenen rondliepen in mijn achtertuin”, voegt hij toe.

De tuin van David Murray is onderdeel van het 160.000 vierkante meter tellende Wynches Camp. Dit gebied werd ook gebruikt als trainingskamp voor geallieerde soldaten. David heeft tot nu toe slechts duizend vierkante meter doorgespit.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door panzer lehr »

Had het een paar dagen geleden al gelezen net zoals simon wiesentahl voor de mossad zou hebben gewerkt. :)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door Charly1975 »

jagdpanzer schreef:Handgranaat
“Ik zag de handgranaat in de grond zitten, maar ik had niet door wat het was”, aldus Murray. “Ik probeerde hem zelf onschadelijk te maken, maar ik kreeg de schroeven er niet uit. Gelukkig maar, want de explosievenopruimingsdienst vertelde me dat de granaat extreem onstabiel was.”
:bonk: :bonk: :bonk: :bonk:

Blijf het wonderbaarlijk vinden dat vinders dit nog steeds proberen, laat toch de experts komen! Dat heeft deze man uiteindelijk ook gedaan maar wat dom dom dom dom bezig.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door panzer lehr »

Wat doen patronen en een handgranaat in een krijgsgevangenenkanp blijkbaar niet goed gecontroleerd. :bonk:
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door sniper snoop »

panzer lehr schreef:Wat doen patronen en een handgranaat in een krijgsgevangenenkanp blijkbaar niet goed gecontroleerd. :bonk:

De tuin van David Murray is onderdeel van het 160.000 vierkante meter tellende Wynches Camp. Dit gebied werd ook gebruikt als trainingskamp voor geallieerde soldaten. David heeft tot nu toe slechts duizend vierkante meter doorgespit.

Rinkel er een belletje?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door panzer lehr »

Tja nu wel als het ervoor als trainingskamp gebruikt werd kan er wel het een en ander achtergebleven zijn.
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door Bram.T. »

Hetzelfde artikel in the sun met enkele fotos die de omvang van de vondsten laten zien.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... story.html
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Man vind krijgsgevangenenkamp in achtertuin

Bericht door Helmbrug »

Als je zo'n foto ziet maakt metaaldetectoren het opeens zoveel leuker :bonk:
Plaats reactie