Vlaamse bodem geeft nieuw geheim prijs

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Vlaamse bodem geeft nieuw geheim prijs

Bericht door sniper snoop »

Charly1975 schreef:Mooie foto's !

Wat ik grappig vind is dat op de site van de Bahaat een foto staat van band met daarop het woorden: Dunlop, Made in Germany ... Deutsches Fabrikaat (??) ... (**)

Alhoewel Dunlop een Engelse onderneming was had men dus in de oorlog ook nog een vestiging in Duitsland ? Was dit toestel gemaakt vóór het begin van de 2e WO ? Dat Dunlop in Duitsland op gezag van de machthebbers banden bleef maken dat lijkt me logisch, echter vraag ik me af waarom de tekst in het Engels erop zou staan als de band ten tijde van WO II is gemaakt.



(**) Ik kan na 'Made in Germany' niet goed lezen wat er staat.
Als ik me niet vrgis, zouden er zelfs Panther tanks of andere voertuigen die tijdens de oorlog gebouwd of ontworpen zijn, uitgerust werden met Dunlop wielen. Dus ik denk dat de oorlog weinig veranderde.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Vlaamse bodem geeft nieuw geheim prijs

Bericht door Stevo »

ammo schreef:De meeste vliegtuig onderdelen, zitten vol met benzine / olie , en liggen luchtdicht afgesloten in de grond
Meestal zit er nog bitter weinig olie in, carters en hele motorblokken splijten tijdens de crash soms open waardoor de olie weglekt. Je hebt wel gelijk dat de grond een tijdscapsule is, het beste is leemgrond die je tussen de 3 en 6 meter diepte aantreft. Na het opgraven en schoonmaken worden bv de motoren behandeld met een soort vernis die een buffer vormt tussen het metaal en de lucht.

De bodemvondsten van WO1 zitten volgens mij ook niet zo diep waardoor er meer kans ontstaat op oxidatie. Het is ook correct om te stellen dat metalen in die korte periode een hele evolutie hebben gekend. Vergeet ook niet dat RVS ( roest vrij staal) pas in 1912 (er werd voordien al ge-experimenteerd en RVS gemaakt vaak met wisselend succes) op punt stond en gepatenteerd werd door de firma Krupp en daardoor de weg vond naar technologische toepassingen. Dat is slechts 2 jaar voor het uitbreken van de oorlog.
Charly1975 schreef:Wat ik grappig vind is dat op de site van de Bahaat een foto staat van band met daarop het woorden: Dunlop, Made in Germany ... Deutsches Fabrikaat (??) ... (**)
Inderdaad alles werd door elkaar gebruikt. De Duitsers gebruikten tijdens WO2 KODAK ( van origine Amerikaans - Eastman company) runtgenclichès om foto's van botbreuken te maken. Ik heb een foto van dergelijke clichè.

Nu we het toch over Daimler benz hebben wat de gevonden motoren betreft. Gottlieb Daimler overleed in 1900 en had voordien diverse licenties verkocht aan fabrikanten om de naam Daimler te mogen gebruiken waaronder ook aan de Britten. De vergunning werd verleend in 1891 aan de Britse FR Simms & Co inbegrepen het recht om de naam Daimler te gebruiken in Groot-Brittannië en in 1896 werd de Britse Daimler Motor Company opgericht die buiten de naam verder geen banden had met Daimler. Daimler was gewoon op dat moment een gerenommeerde naam voor kwaliteit.

Hieronder een foto van dergelijke clichè

Afbeelding

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vlaamse bodem geeft nieuw geheim prijs

Bericht door ammo »

Stevo schreef:
ammo schreef:De meeste vliegtuig onderdelen, zitten vol met benzine / olie , en liggen luchtdicht afgesloten in de grond
Meestal zit er nog bitter weinig olie in, carters en hele motorblokken splijten tijdens de crash soms open waardoor de olie weglekt. Je hebt wel gelijk dat de grond een tijdscapsule is, het beste is leemgrond die je tussen de 3 en 6 meter diepte aantreft. Na het opgraven en schoonmaken worden bv de motoren behandeld met een soort vernis die een buffer vormt tussen het metaal en de lucht.

Stevo
Tijdens de crash vliegt de benzine en olie overal rond de meeste toestellen die wij geborgen hebben,
zaten onder de olie en benzine.en idd kleigrond is het beste, Op zandgrond slaat alles kapot,dit terzijde.
Wij vernissen niks , alles in de olie en diesel
Zie ook http://www.arga.nl-nl
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Vlaamse bodem geeft nieuw geheim prijs

Bericht door Charly1975 »

Sniper Snoop en Stevo bedankt voor de info :)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie