landmijnen gevonden in zeeland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcello
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mei 2010, 17:03

landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Marcello »

CADZAND-BAD – De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) brengt vandaag bij Nieuwvliet-Bad zevenhonderd landmijnen tot ontploffing. De bommen zijn gisteren gevonden bij zoekwerkzaamheden in het gebied waar recreatiepark Cavelot wordt gebouwd.

dumpplaats
In totaal werden er dinsdag 700 zogeheten personeelslandmijnen uit de Tweede Wereldoorlog gevonden in een oude dumpplaats. 200 mijnen zijn ter plekke tot ontploffing gebracht omdat het te gevaarlijk was om ze te vervoeren.
Volgens de Explosievenopruimingsdienst Defensie (EODD) is de vondst van zo’n grote hoeveelheid landmijnen uniek.


vliegtuigbommen
Vorige week werden al vier Engelse vliegtuigbommen van 500 pond gevonden op hetzelfde terrein. Deze zijn veilig gesteld en worden hoogstwaarschijnlijk na de herfstvakanties geruimd. Het onderzoek duurt naar verwachting nog drie weken

naar: omroepzeeland.nl
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door rammsander »

Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Jurrie »

700! En anti-personeelsmijnen, dat zijn pas echt krengen.

Blijft toch oppassen, ik bedoel, de kans is best aanwezig dat er een keer ergens 1 niet weggehaald is lijkt me? Hoewel dit natuurlijk in een put lag...

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Bolt Action »

Jurrie schreef:Hoewel dit natuurlijk in een put lag...
Het zou maar eens blijken dat dit niet het geval was. Ik geloof dat het op dit forum was dat ik dit verhaal gehoord/gelezen heb. Maar ik ken dus het verhaal van een Belg die zijn tuin ging omspitten. Had van te voren toch maar even met een metaaldetector gezocht maar niks gevonden. Komt hij tijdens het spitten een Anti-Personeelsmijn tegen.
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Panzer Meyer »

Bolt Action schreef:
Jurrie schreef:Hoewel dit natuurlijk in een put lag...
Het zou maar eens blijken dat dit niet het geval was. Ik geloof dat het op dit forum was dat ik dit verhaal gehoord/gelezen heb. Maar ik ken dus het verhaal van een Belg die zijn tuin ging omspitten. Had van te voren toch maar even met een metaaldetector gezocht maar niks gevonden. Komt hij tijdens het spitten een Anti-Personeelsmijn tegen.
Verbaast me niks, op heel veel Nederlandse stranden is na WO2 alle overgebleven munitie in putten en onder in bunkers gedumpt.
Ik sprak een paar jaar terug een medewerker van een "Atlantic wall' museum in de buurt van M.K.B Vineta (Hoek van Holland) en die vertelde me dat voor ze hun bunker als museum konden openen eerst de grond en het gebouw zelf moesten worden nagekeken voor munitie. Daarbij kwamen scherpe handgranaten, bakelieten AP mijnen en veel scherpe patronen naar boven. Daarna is daar een gedeelte van het strand afgezeefd en hebben ze nog een aantal bouw containers gevuld met allerlei rotzooi...
Het 'grappige' van munitie is dat het na verloop van tijd door het grondwater naar boven wordt gewerkt, vandaar dat bv in Zandvoort en kleuter met een handgranaat bij z'n ouders kwam zitten :shock: of dat er in Egmond aan zee wedstrijden werden gedaan door kinderen wie de grootste artillerie granaat kon vinden...

Voor geestelijk minder begaafden/ mensen met zelfmoord neigingen die dit lezen en denken dat dit iets interessants is om zelf naar te gaan zoeken...think again...bel de politie en nooit zoiets meenemen
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Marcello
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mei 2010, 17:03

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Marcello »

ja inderdaad er gebeuren nog steeds dingen met gevonde minutie...
het blijft uitkijken
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Helmbrug »

Panzer Meyer :"of dat er in Egmond aan zee wedstrijden werden gedaan door kinderen wie de grootste artillerie granaat kon vinden..."

Woow wtf, En dan denken : Wat kan er allemaal nou toch mis gaan... misgaan... misgaan (echo)
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Panzer Meyer »

Hahaha :)

Inderdaad... de meeste van die troep zal ws niet meer werken na jarenlange blootstelling aan zeewater maar je weet maar nooit
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: landmijnen gevonden in zeeland

Bericht door Bolt Action »

Panzer Meyer schreef:Hahaha :)

Inderdaad... de meeste van die troep zal ws niet meer werken na jarenlange blootstelling aan zeewater maar je weet maar nooit
Integendeel, het gevaar van explosie kan juist groter zijn. Hoewel zelfs doorweekt kruit niet echt meer kan exploderen, hoewel het gevaar blijft. Het probleem van de munitieopslag hier in Gelderland is dat het laat oorlogse munitie is. Naarmate de oorlog verstreek werd er steeds meer ijzer aan de mengsels toegevoegd. Het gevaar is dus dat ontstekers en beveiligingen (en boobytraps) zeer onstabiel zijn geworden door het grondwater wat het heeft laten roesten. Het is daarom ook niet verstandig hier te gaan zoeken. Je vindt weinig anders dan troep die je niet eens op zou willen graven.
Plaats reactie