Bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bajonet

Bericht door jurgen »

In Noord-Afrika is de SMLE nog heel lang gebruikt geweest, vooral door de ANZAC troepen. Deze hebben de SMLE zelfs nog tot ongeveer 1942 geproduceerd.

Ook in de mei-dagen werd de SMLE nog veelvuldig (zoniet altijd) gebruikt, maar dat die in Dieppe is ingezet lijkt me al straffer.
Doch zeker niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bajonet

Bericht door Jim »

De SMLE is door de Canadezen nog in Dieppe gebruikt.
Hier een foto van teruggekeerde Canadezen de man rechts heeft een SMLE en de bajonet schede kan je ook nog zien.
Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bajonet

Bericht door Haplo »

De SMLE is in feite de gehele oorlog door gebruikt.
Moet ergens een foto hebben waar een SMLE is te zien in Groningen.

Coderingen van deze bajonet kom ik nog even op terug.
Mvg/Best regards, Sipke
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Bajonet

Bericht door Men of Valor »

Hey Jim nette foto!! _/-\o_ _/-\o_

grtz Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Bajonet

Bericht door asjemenou »

... schreef:Heey allemaal

Ik heb hier een bajonet met schede, ervan overtuigd dat het een m.95 bajonet was (voor de m.95) alleen heb op sommige punten twijfels omdat:
De schede en de bajonet zijn niet nummergelijk
En op de kling staan veel stempels.

Kan iemand me helpen een weg te banen tussen de stempels door?
mgv
... schreef:Nog een vraagje... Ik heb nog in een winkel een HEMBRUG bajonet gezien, kort model, serieletter X
alleen zonder schede. Er word 30 euro gevraagd, is dit een redelijke prijs?? Misschien moeilijk te bepalen zonder foto maar het houtwerk ziet er nog intakt uit en weinig roest, kan opgepoetst zijn.
Mgv
Zie mijn reactie als positieve kritiek want zo is deze ook zeker bedoeld. :wink:
Ga voordat je iets koopt je eerst eens goed verdiepen in de materie. Op deze manier gaat het verzamelen je onnodig een heleboel geld kosten. Misschien is het beter om eerst eens wat lectuur aan te schaffen over militaria. Daarnaast is op het Internet hierover ook genoeg te vinden.
Wat de Hembrug M95 bajonet betreft, 30 Euro is niet echt veel. Is het wel een Hembrug M95 bajonet? Over de staat en om wat voor een type het eventueel gaat daar kan ik niet over oordelen zonder een foto. Voor het Hembrug M95 bajonet zie; http://www.collectie.legermuseum.nl/str ... 04848.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie