BD geschikt voor re-enactment?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door US army »

Ik heb thuis een BD liggen van ABL, van 1968 met bijhorende Baret.

Ik vraag me af, is deze BD geschikt voor Re-enactment?
Het is voor British AB re-enactment. (zie patches)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bedankt
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door johan willaert »

Deze Belgische BD heeft de insignes van het 1e Bataljon Parachutisten en is helemaal niet conform de WW2 Britse AB BD's...

Niet echt duidelijk maar ik vermoed dat de insignes zelfs verkeerd genaaid zijn... De Pegasus dient naar voor te kijken.

BTW 1Para is tijdens de recente hervormingen opgedoekt en verlaat binnenkort de Citadel van Diest waar het gedurende pakweg een halve eeuw gelegerd was
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
RubenW
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:04

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door RubenW »

Mooi, is het nou grijs of bruin?
Ik heb hem zelf ook, maar dan is hij oorlogs en bruin (?).
Ik doe ook re-enacten overigens, ik heb een topic gestart http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=26222
Misschien meedoen?

Maar om terug te komen op het onderwerp. In ieder geval die baret lijkt me wel geschikt. Kan je misschien een foto laten zien van het emblem. of heeft hij dat niet? :O
This Generations Of Americans Has A Rendezvouz With Destiny. -The 101th Airborne Division
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door sniper snoop »

johan willaert schreef:Deze Belgische BD heeft de insignes van het 1e Bataljon Parachutisten en is helemaal niet conform de WW2 Britse AB BD's...

Niet echt duidelijk maar ik vermoed dat de insignes zelfs verkeerd genaaid zijn... De Pegasus dient naar voor te kijken.

BTW 1Para is tijdens de recente hervormingen opgedoekt en verlaat binnenkort de Citadel van Diest waar het gedurende pakweg een halve eeuw gelegerd was
En je vergeet het belanrgijkste. Deze BD is niet het model dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gedragen. Nog voor deze BD werd een andere BD gedragen en ik vermoed de BD die toen tijdens wo2 werd gedragen door de Britten. Namelijk met de metalen gesp.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door sniper snoop »

Trouwens, om niet te vergeten. Het was ook de BD met de puntige kraagspiegels die tijdens wo2 werd gebruikt.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door johan willaert »

sniper snoop schreef:En je vergeet het belanrgijkste. Deze BD is niet het model dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gedragen. .
Was ik niet vergeten, ik beschreef gewoon de insignes op de bovenstaande jas...

Ik ben trouwens nog begonnen met de soort BD op jouw foto...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: BD geschikt voor re-enactment?

Bericht door sniper snoop »

Trouwens, je kan het uniform niet gebruiken als Britse BD. Niet omdat dit een model 1962 is, ook het model 1950 kan niet gebruikt worden. Zeer weinig verschil. Indien je dus een model 1950 bezit (dus mijn model), is het verschil tussen het Britse model en het Belgische model zeer weinig. Traditie in het Belgisch leger was namelijk zo dat men de kraag plat hielden, en dit was niet zo bij de Britse uniformen want de boord lag niet plat. Dus werd bij de Belgische modellen de kragen efkes aangepast waardoor er een knoop minder werd aangenaaid, de bovenste knoop. Hierdoor lag de kraag platter. Heeft iemand een Britse BD? Tel eens het aantal knopen. Belgische model 1950 BD's hebben vijf knopen inclusief de onderste.

Maar dit veroorzaakte een nieuw probleem. Open kragen mochten enkel bij uitgangstenue en niet op het "slagveld". Vermits de bovenste knoop weg gelaten werden, kon die niet gesloten worden. Er werd dus in de kragen een oogje en haakje genaaid die min of meer de kraag kon sluiten (zie foto).

Afbeelding

De Britten hadden geen kraagspiegels, terwijl de Belgen die dan doorheen de geschiedenis die wel hadden. Enkel de hedendaagse uniformen hebben die (vrijwel altijd) niet. De soldaten BD's verschillen niet met de Britse Bd's. Wel de (onder)officieren. Die werd aangepast. Die zouden onderaan recht zijn en niet puntig. Dus wellicht zoals het model 1962 op de foto van bericht 1.

Ook het stof was anders. Stof van de Belgische BD's waren minder zwaar enb jeukte minder......wat? Ik krab mijn lijf open als ik in mijn uniform zit. :zapped:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie