Indrukwekkende herdenking Putten.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Indrukwekkende herdenking Putten.

Bericht door Lars van Lier »

Op zaterdagavond was ik aanwezig bij de herdenking van het drama van Putten.
Honderden mensen, jong en oud kwamen hier (in de regen) op af.
Op 2 okt 1944 zijn hier 600 mannen weggevoerd als represaille voor een aanslag van het verzet.
Van de 600 mannen hebben 552 het niet overleefd.
Er is een speciaal park met het beeldje De weduwe van Putten en na afloop was er een presentatie van een nieuw boek van Don Bamberg die 11 (!!) concentratiekampen heeft overleefd.
Een impressie met foto's en vergiffenis van een ex Wehrmacht soldaat op mijn weblog :

http://lars-van-lier.blogspot.com/2010/ ... -from.html
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Re: Indrukwekkende herdenking Putten.

Bericht door Martijn95 »

Lars, ik denk dat ik je ken. Maar ben niet zeker..

Jij woont in Geertruidenberg, ik in R'Veer. Heb jij ook voorlichting gegeven over een VN missie op het Dongemond College??
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Re: Indrukwekkende herdenking Putten.

Bericht door Lars van Lier »

Bingo, hoewel een kleine correctie mbt de missie.
Het was een vredesmissie van de Multinational Force and Observers (M.F.O) maar ik geef ook voorlichting over andere vredesmissies. Het scholenbezoek komt uit twee bronnen. De eerste bron is het Veteraneninstituut in Doorn, waarbij ik gastspreker vredesmissies ben. De tweede bron is Stichting informatie Wereld Oorlog Twee (STIWOT) waarbij ik PR Stafmedewerker ben en tevens het scholeproject D-Day 6 juni 1944 in het programma heb.
In Oosterhout op S.B.O. De Wissel doe ik al drie jaar een dubbelpresentatie. Eerst kom ik in burger voor STIWOT praten over D-Day en vervolgens een paar weken later over vredesmissies in kaki uniform.

De Directeur van het Dongemondcollege heeft gevraagd een lezing voor te bereiden voor een VWO groep mbt het vak Bedrijfsethiek. Daarin gaan we op zoek naar ethische kwesties, we starten bij WO2 en lopen dan de geschiedenis door langs diverse missies.

Dit zijn slechts 2 van de 5 nevenfuncties naast een gezin en full time baan. Om alles een beetje bij elkaar te houden heb ik een weblog gemaakt waarbij ik geen rekening hoef te houden met alle belangen op de achtergrond omdat ik nu alleen op eigen titel produceer.
De verschillende neventaken vullen elkaar verder prima aan en versterken elkaar ook vaak omdat je ziet dat de militaire interesse door veel zaken heen loopt.

Mijn missie en de herdenking van afgelopen zaterdag zie je terug op dit weblog.
Bij een volgende gelegenheid kan ik je wel een lift geven als je zin hebt.
Plaats reactie