Luftwaffe tekens

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Luftwaffe tekens

Bericht door Marius »

Hallo,

Graag wil ik weten of deze twee rangonderscheidingstekens van de Luftwaffe origineel WOII zijn.
Heb gehoord dat ze laat-oorlogs zouden zijn. Ben dan ook benieuwd van wanneer tot wanneer deze versies werden uitgegeven.

Bij voorbaat dank.

Klik op foto om te vergroten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe tekens

Bericht door Kugelblitz »

Zien er goed uit, inderdaad midden- tot laatoorlogs.
Van wanneer tot wanneer deze 'wings' voor de kraagspiegels in welke materialen zijn geproduceerd weet ik niet.
De vroege exemplaren bestaan uit een aluminium wing, met aparte messing pootjes, daarna kwamen deze zinken varinaten met aangegoten hoekige pootjes. Zoals met alles werd aluminium schaars naarmate de oorlog vorderde en ging men bezuinigen en dus vervangen door zink.

Waarde is ca. €3,- per stuk, maar ze zijn vooral vrij lastig te vinden wanneer men ze nodig heeft. Altijd handig om een paar blanco kraagspiegels te maken, of een paartje te 'upgraden'.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Luftwaffe tekens

Bericht door Marius »

Dank alvast voor deze bijdrage. Ik wist niet dat deze van zink waren dus dat is al heel tof om te weten.
Ze zijn inderdaad doffer dan dat alu. zou zijn.

Indien er over de periode nog meer bekend is hou ik me aanbevolen voor meer reacties.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe tekens

Bericht door Kugelblitz »

Marius schreef:Dank alvast voor deze bijdrage. Ik wist niet dat deze van zink waren dus dat is al heel tof om te weten.
Ze zijn inderdaad doffer dan dat alu. zou zijn.

Indien er over de periode nog meer bekend is hou ik me aanbevolen voor meer reacties.
Wat zou je er nog meer over willen weten? Vanaf welk jaar de zinken exemplaren zijn ingevoerd weet ik niet, maar dat zal vast in een referentieboek staan. Ik gok zo vanaf '43 tot '45.
Op een vroeg Luftwaffe jasje zitten dus ook meestal kraagspiegels met aluminium 'wings', tenzij deze vervangen zijn, maar dat is meestal niet het geval. Daarnaast zie je ook weleens kraagspiegels die zijn 'geupgrade' bij een rangsverhoging. Deze hebben dan soms 2 aluminium 'wings' en één zinken 'wing' (als voorbeeld), maar dit zie je niet veel.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Luftwaffe tekens

Bericht door Marius »

Ik doelde idd. op de periode van wanneer tot wanneer deze zinken uitvoeringen werden gebruikt.
Plaats reactie