Het voorkomen van verkleuring

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Het voorkomen van verkleuring

Bericht door asjemenou »

Eindelijk ben ik weer eens aan de militaria hobby toe gekomen. Zo ben ik bezig om een kamer in te richten voor de militariaverzameling. Het inrichten van de kamer is niet zozeer een probleem alleen hoe hou ik de spullen mooi? :)
De betreffende kamer is geen doorzonkamer en bevind zich ook niet op de zonnekant van het huis.
Momenteel heb ik alleen lamellen (luxaflex) voor het raam hangen. Deze lamellen zijn eigenlijk de gehele dag gesloten. Dit doe ik om het daglicht zoveel mogelijk uit de kamer te houden om zo de uitgestalde militaria zoveel mogelijk voor verkleuring te behoeden.
Toch wil ik ook wel eens de lamellen open zetten. Het geeft je tenslotte zo'n opgesloten gevoel als de lamellen de hele dag gesloten zijn. Ook moet de kamer zo nu en dan eens gelucht worden.
Nu denk ik erover na om het raam te voorzien van UV werende folie. Heeft er iemand van jullie ervaring met dit soort folie? Of weet iemand een betere methode om de verzameling tegen verkleuring te behoeden? Tips zijn altijd welkom.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CS Militaria
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:21

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door CS Militaria »

Ik denk dat 1-2 keer per week alles open om te luchten niet echt schadelijk zal zijn voor de kleur
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door Haplo »

Ik heb mijn ramen ge folied met folie waar men auto ramen mee beplakt.
Ik heb gekozen voor een wat lichte tint zodat er wel licht door komt.
De folie is wel 100% uv werend.
Ramen even goed in de zeepsop zetten en nadat de plaklaag van de folie is gehaald deze ook even in de zeepsop zetten.
Daarna met een ramen trekker is dat prima te plaatsen op het raam.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de tip in ieder geval. Je hebt het over een lichte tint. Wat bedoel je daar precies mee? Als ik namelijk aan raamfolie voor auto's denk dan denk ik aan de donkere folie die sommigen op hun gepimpte auto's hebben. Ik wil mijn raam niet blinderen. Ik neem aan dat die raamfolie dus ook in lichtere tinten te verkrijgen is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door zjopske »

UV folie bevat metaal componenten die het UV licht buiten houden (voor ±98%).
Door deze metaal componenten word het iets geblindeerd en laat het ongeveer 90% licht door, ook word meestal de warmte ook gereduceerd.

Het raam zal lichtjes getint worden, maar niet geblindeerd zoals je bij een auto ziet.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door 779 »

zjopske schreef:UV folie bevat metaal componenten die het UV licht buiten houden (voor ±98%).
Door deze metaal componenten word het iets geblindeerd en laat het ongeveer 90% licht door, ook word meestal de warmte ook gereduceerd.

Het raam zal lichtjes getint worden, maar niet geblindeerd zoals je bij een auto ziet.
Waar koop je deze folie? bij de auto speciaal zaak of bij een bouwmarkt o.i.d.?

779
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door Haplo »

Ik heb het bij een automaterialen zaak weg.
Verkrijbaar in diverse tinten vwb het aantal lichtdoorlatende procenten.
Het houd de warmte inderdaad ook wel wat tegen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

UV-werende folie

Bericht door asjemenou »

Inmiddels zit er UV-werende folie bij mij op het raam. Ik ben er zelf tot nu toe erg tevreden over. De folie is volledig transparant dus je hebt ook geen lichtreductie. Ook voor de prijs behoef je het niet te laten, uitgaande van een gemiddeld raamkozijn. Dit laatste is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid folie die je nodig hebt.
De folie vind ik eigenlijk een aanrader voor iedere verzamelaar. Ongemerkt verkleurt de UV-straling je verzameling.

Hierbij een link naar een online verkoper van UV-werende folie; http://www.ifoha-klebefolien.com/nl/zon ... n-premium/ . Volgens mij kun bij deze verkoper ook een gehele rol bestellen.

Zelf heb ik de folie gekocht bij Ledo glasdesign; http://www.glas-folies.nl/uv.php . Ik heb zelf een goede ervaring met dit bedrijf. Ik werd netjes te woord gestaan en er werd snel geleverd (hangt er natuurlijk vanaf of dat je ook snel betaald). Indien gewenst komt dit bedrijf de folie ook bij je op het raam aanbrengen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door sniper snoop »

Ik vind een etalage kast maken en daarin alles zetten het best. Natuurlijk infoliën is zeker aan te raden. Want uw ramen met het folie voorzien heeft voordelen en nadelen. Voordelen dat de zon minder UV stralen door uw ramen laat schijnen en normaal dus minder warmte. Maar tijdens de winter kan dit nadelig zijn. Dus moet je meer stoken. Zo heb ik het altijd gehoord toen ik in de schrijnwerk zat. Koop wat MDF platen, plexiglas platen met wat CLS'en en maak een mooie kast ervan. Duur maar veel beter. Bovendien kan je deze enorm stofwerend maken dat alles mooi stofvrij staan. Hiervoor moet de kast echt overal dicht zijn (koop verluchtingsgaten met een filter voor wat zuurstof) waardoor je de deuren beter afdekt met rubber (die men gebruikt op buitendeuren om de spelingen te dichten.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door asjemenou »

De UV-folie houdt inderdaad ook warmte tegen. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat de folie dit doet want ook warmte draagt bij tot de verkleuring van je verzamelobjecten net als het licht (en warmte) van de lampen. Dat het 's winters iets kouder in mijn verzamelkamer is dat neem ik dan maar op de koop toe. Tenslotte zit ik er niet de gehele dag.
Een deel van de verzameling heb ik uitgestald in een grote etalagekast welke een gehele wand van de kamer beslaat. De deuren zijn van glas voorzien zodat de objecten ook te zien zijn en toch enigszins stofvrij zijn. Om ze helemaal stofvrij te krijgen zou je eigenlijk een lichte overdruk in de kamer moeten creëren maar ja... hoever moet je daar in gaan? Er zijn wetenschappers die zelfs beweren dat de uitademing van de mens op de langere duur al schadelijk kan zijn voor bepaalde materialen. En wat te denken van de lucht (zuurstof) in huis? Moderne huizen zijn allemaal voorzien van ventilatiesystemen. Deze trekken de lucht van buiten aan en wat is daar de samenstelling van? Het zou er dan op neer komen dat je ook het klimaat in je huis zou moeten kunnen regelen.
Ik denk dat ik met de UV-folie voor het raam en een afsluitbare etalagekast al een eind op de goede weg ben. De etalagekast heb ik overigens niet voorzien van lampen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door Bolt Action »

Net zoals de grootformaat plotter op mijn werk :) Een geconditioneerde ruimte: Constante temperatuur en constante filtering van de lucht. Ook het licht is continu gelijk. Maar dit is dan een ruimte met 1 deur en daar houd het zon beetje op. In het midden staat dan de plotter. Maar tja, dat kost was hmm?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door jurgen »

20,35 euro per vierkante meter? Ik had een véél hogere prijs verwacht, dat valt nog enorm goed mee.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door sniper snoop »

asjemenou schreef:De UV-folie houdt inderdaad ook warmte tegen. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat de folie dit doet want ook warmte draagt bij tot de verkleuring van je verzamelobjecten net als het licht (en warmte) van de lampen. Dat het 's winters iets kouder in mijn verzamelkamer is dat neem ik dan maar op de koop toe. Tenslotte zit ik er niet de gehele dag.
Een deel van de verzameling heb ik uitgestald in een grote etalagekast welke een gehele wand van de kamer beslaat. De deuren zijn van glas voorzien zodat de objecten ook te zien zijn en toch enigszins stofvrij zijn. Om ze helemaal stofvrij te krijgen zou je eigenlijk een lichte overdruk in de kamer moeten creëren maar ja... hoever moet je daar in gaan? Er zijn wetenschappers die zelfs beweren dat de uitademing van de mens op de langere duur al schadelijk kan zijn voor bepaalde materialen. En wat te denken van de lucht (zuurstof) in huis? Moderne huizen zijn allemaal voorzien van ventilatiesystemen. Deze trekken de lucht van buiten aan en wat is daar de samenstelling van? Het zou er dan op neer komen dat je ook het klimaat in je huis zou moeten kunnen regelen.
Ik denk dat ik met de UV-folie voor het raam en een afsluitbare etalagekast al een eind op de goede weg ben. De etalagekast heb ik overigens niet voorzien van lampen.
Niet voorzien van lampen zou ik ook niet doen. Ik zou me vooral richten op zuinige lampen die maar een lage percentage warmte afstoten. Die dan achter plexiglas plaatsen (in een speciale kast) en plexiglas met UV-werende folie bekleden. Natuurlijk hier en daar (in het plafond van de kast) een verluchtingsgat voor afkoeling.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door 779 »

sniper snoop schreef:
asjemenou schreef:De UV-folie houdt inderdaad ook warmte tegen. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat de folie dit doet want ook warmte draagt bij tot de verkleuring van je verzamelobjecten net als het licht (en warmte) van de lampen. Dat het 's winters iets kouder in mijn verzamelkamer is dat neem ik dan maar op de koop toe. Tenslotte zit ik er niet de gehele dag.
Een deel van de verzameling heb ik uitgestald in een grote etalagekast welke een gehele wand van de kamer beslaat. De deuren zijn van glas voorzien zodat de objecten ook te zien zijn en toch enigszins stofvrij zijn. Om ze helemaal stofvrij te krijgen zou je eigenlijk een lichte overdruk in de kamer moeten creëren maar ja... hoever moet je daar in gaan? Er zijn wetenschappers die zelfs beweren dat de uitademing van de mens op de langere duur al schadelijk kan zijn voor bepaalde materialen. En wat te denken van de lucht (zuurstof) in huis? Moderne huizen zijn allemaal voorzien van ventilatiesystemen. Deze trekken de lucht van buiten aan en wat is daar de samenstelling van? Het zou er dan op neer komen dat je ook het klimaat in je huis zou moeten kunnen regelen.
Ik denk dat ik met de UV-folie voor het raam en een afsluitbare etalagekast al een eind op de goede weg ben. De etalagekast heb ik overigens niet voorzien van lampen.
Niet voorzien van lampen zou ik ook niet doen. Ik zou me vooral richten op zuinige lampen die maar een lage percentage warmte afstoten. Die dan achter plexiglas plaatsen (in een speciale kast) en plexiglas met UV-werende folie bekleden. Natuurlijk hier en daar (in het plafond van de kast) een verluchtingsgat voor afkoeling.
Trek dan ook een steriel ziekenhuis operatie schort en steriele handschoenen aan voordat je via de speciale tussenruimte je verzamelkamer binnengaat. :mrgreen: Ik wil wel eens zien wie zijn collectiehok voor een paar duizend euro verbouwd heeft om te voldoen aan alle eisen die hier genoemd zijn.

779
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door zjopske »

sniper snoop schreef:Ik vind een etalage kast maken en daarin alles zetten het best. Natuurlijk infoliën is zeker aan te raden. Want uw ramen met het folie voorzien heeft voordelen en nadelen. Voordelen dat de zon minder UV stralen door uw ramen laat schijnen en normaal dus minder warmte. Maar tijdens de winter kan dit nadelig zijn. Dus moet je meer stoken. Zo heb ik het altijd gehoord toen ik in de schrijnwerk zat. Koop wat MDF platen, plexiglas platen met wat CLS'en en maak een mooie kast ervan. Duur maar veel beter. Bovendien kan je deze enorm stofwerend maken dat alles mooi stofvrij staan. Hiervoor moet de kast echt overal dicht zijn (koop verluchtingsgaten met een filter voor wat zuurstof) waardoor je de deuren beter afdekt met rubber (die men gebruikt op buitendeuren om de spelingen te dichten.
En hoe zit dat met de etalage poppen?
Ik neem aan dat zo`n 50% van de serieuze verzamelaars een pop of poppen heeft staan.
En niet iedereen is even handig in het bouwen van een mooie degelijke vitrine :)

Ik denk dat spaar/led lampen en uv folie of anti uv plexiglas de goedkoopste effectieve oplossingen zijn.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie