HJ mes met nederlands opschrift

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

Hallo,
ik ben nieuw hier, de reden dat ik mij aangemeld heb, is dat ik op zoek ben naar informatie over een mes dat in onze familie is. Ik weet al dat het een mes van de HJ is, maar het mes heeft een nederlands opschrift ipv het gebruikelijke duitse opschrift, kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Is dit een standaard uitgifte of zal dit speciaal voor iemand gemaakt zijn?
Alvast bedankt.
Kimji.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door zjopske »

Welkom,

Kun je ook een foto plaatsen val de dolk zodat we ook weten waarover het gaat en je een betere uitleg/verklaring kunnen geven.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

Het is een "standaard" HJ mes met schede, het opschrift luidt: Moed, Eer en Trouw. Mijn vraag is eigenlijk, zijn messen met dit opschrift standaard uitgereikt of is dit een speciaal gemaakt mes? Foto is niet zo duidelijk, maar geeft wel een idee wat ik bedoel denk ik. In de grip zit een rood wit ruitje met een swastika, lijkt verder op een normaal HJ mes als ik google kan vertrouwen.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door utmi »

De HJ messen werden privé aangekocht. Als jij er een hebt met Nederlandse tekst, zou dit dus een privé aangekocht exemplaar zijn van een HJ mes, maar met het Nederlandse motto van de jeugdstorm erop. Dus waarschijnlijk aangekocht door een Jeugdstormlid!
Graag een foto! Zoals je het nu beschrijft is dit een redelijk uniek mes.
Their name liveth for evermore
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

Nou zeg dat valt niet mee om dat mes los te krijgen, het ligt bij een oom en tante die rond de 80 zijn, blijkbaar een gevoelig onderwerp. Spijtig, mijn familie zat dus niet in het verzet in tegenstelling tot de rest van Nederland, als je het zo hoort.... :frownno:
Tante is iets meer genegen erover te vertellen dan oom dus even een goed moment afwachten.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door kimji op 05 nov 2010, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door Jan Klaassen »

HJ of Jeugdstorm misschien?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door utmi »

Jan Klaassen schreef:HJ of Jeugdstorm misschien?
Dat ligt nu wel erg voor de hand he?! :bonk:

De persoon op de foto draagt ubniform van de DJ; Deutsche Jugend.
Te herkennen aan het zwart wollen schuitje (deze had de HJ niet)
Their name liveth for evermore
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

hm dat is vreemd, ik dacht altijd dat deze pasfoto van mijn oom was, maar die woonden in Groningen en niet in Duitsland. Kan het zijn dat ze zoiets in Nederland ook hadden? geruild ofzo? Of was "correct tenue" een heilig begrip? Nu begin ik wel erg nieuwsgierig te worden, ik heb deze pasfoto al 30 jaar volgens mij.
Toch nog eens proberen met mijn tante te praten, kan ik direct naar het mes vragen.
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

Hier dan eindelijk de beloofde fotos. Ik heb de swastika weggefotoshopped / afgedekt zoals jullie op de fotos kunnen zien. Het verhaal gaat, dat dit mes / dolkje als prijs op een sportwedstrijd is gegeven, in de 2e helft van WO2, 1943 of begin 1944. Het lemmet heeft wat krassen en slijtage sporen maar verder ziet het er nog goed uit. Ik vind het wel een apart mes.
Iemand een idee of het nog wat waard is, trouwens?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door panzer lehr »

Hier op het forum hoef je de swastikas niet weg te moffelen hoor. :wink:
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door kimji »

ah oki ik had gegoogled en alle exemplaren die ik tegenkwam op ebay enzo hadden een weggemoffelde
swastika, hehe.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door jurgen »

Een normaal, Duits, HJ mes doet tussen 150 en 200 euro afhankelijk van de staat en maker.
Als deze Nederlandse een originele is zal de prijs nog wel een stuk hoger liggen vermoed ik.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door coco »

Het mes blad is ge/verslepen daardoor keldert de prijs zoiezo, vanaf deze foto's is denk ik niet echt goed te zien of het opschrift in 1944 (bijv.) erop gezet is of in 1985 (bijv.) wat ook nog weleens gebeurde.
Ik ben geen HJ kenner dus over originaliteit laat ik me zoiezo niet uit, en swastika's mogen gewoon worden getoond omdat er vanuit wordt gegaan hier dat mensen er normaal mee omgaan :wink:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
CS Militaria
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:21

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door CS Militaria »

jurgen schreef:Een normaal, Duits, HJ mes doet tussen 150 en 200 euro afhankelijk van de staat en maker.
Als deze Nederlandse een originele is zal de prijs nog wel een stuk hoger liggen vermoed ik.

Niet aanvallend bedoeld, maar waar kan ik een mooie HJ dolk kopen voor 200?
Ben opzoek.

groeten cs
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: HJ mes met nederlands opschrift

Bericht door jurgen »

CS Militaria schreef:
jurgen schreef:Een normaal, Duits, HJ mes doet tussen 150 en 200 euro afhankelijk van de staat en maker.
Als deze Nederlandse een originele is zal de prijs nog wel een stuk hoger liggen vermoed ik.

Niet aanvallend bedoeld, maar waar kan ik een mooie HJ dolk kopen voor 200?
Ben opzoek.

groeten cs
Geen idee, ik ben niet echt bezig met HJ en ik ben ook niet echt iemand die van dealers koopt.
Ik ken wel iemand die eentje gekocht heeft voor 175 euro, en die is in nette staat, en je ziet ze nog wel is voorbij komen op bv. 2dehands.

Het is een beetje overal uitkijken en geluk hebben, zoals met alles.
Plaats reactie