ijzeren kruis

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
main@minevin
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 okt 2009, 16:21
Locatie: Ridderkerk

ijzeren kruis

Bericht door main@minevin »

Hallo iedereen!

Ik vroeg mij af of jullie mij misschien wat meer konden
vertellen over ijzeren kruizen en de prijzen hiervan.
Alvast bedankt.

Gr Vincent
Mauser Werke
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: ijzeren kruis

Bericht door panzer lehr »

een ijzeren krijs 2de klasse vanaf 70€ tot? afhankelijk van de staat 1ste klas is moeilijk te beoordelen als er een doosje bij zit kan het duur zijn.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: ijzeren kruis

Bericht door Kugelblitz »

Belangrijk is welke klasse je bedoelt, maar ik neem aan 2. Klasse...

Een EKII zonder markering in gedragen staat ligt zo rond de €65,- à €75,- in zeer goede tot minstaat kan de prijs oplopen tot €95,-. Een EKII mét markeringen is al een stukje duurder en ligt in gedragen staat zo tussen de €75,- en de €100,- naar gelangen de maker. Minte exemplaren kunnen al gauw tussen de €100,- en €150,- liggen!

Met zakje en lang lint komen er natuurlijk nog kosten bij, reken voor een zakje minstens €30,- extra en voor een lang lint al gauw €10,- extra.

Wat betreft het EKI liggen de prijzen een heel stuk hoger. Een ongemerkt exemplaar in nette staat kost zonder doosje al vlug zo'n €180,-! Met markeringen en doosje kan de prijs enorm oplopen tot ver boven de €400,-...
Af en toe heb je weleens een koopje, zo heb ik al eens een ongemarkeerd EK2 met lang lint voor €50,- gekocht, evenals een EK1 van Klein & Quenzer voor slechts €150,-. Soms moet je wat geluk hebben, maar connecties opbouwen is eveneens van belang bij deze hobby.

Pas op, beiden worden veel nagemaakt, sommigen beter dan dan anderen. Het is verstandig je eerst goed te verdiepen in de materie of een foto op het forum te plaatsen, alvorens zomaar iets te kopen.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
main@minevin
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 okt 2009, 16:21
Locatie: Ridderkerk

Re: ijzeren kruis

Bericht door main@minevin »

Oké bedankt voor de informatie panzer en kugel!
Nu weet ik iets over de prijzen :).
Ze werden toch uitgereikt voor moed?
Bedankt!
Gr Vincent.
Mauser Werke
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: ijzeren kruis

Bericht door Kugelblitz »

main@minevin schreef:Oké bedankt voor de informatie panzer en kugel!
Nu weet ik iets over de prijzen :).
Ze werden toch uitgereikt voor moed?
Bedankt!
Gr Vincent.

Code: Selecteer alles

Die Stiftungen von 1813, 1870 und 1914 schlossen sowohl „Tapferkeit vor dem Feind“ als auch Verdienste ohne Kampfeinsatz in die Verleihungsbestimmungen ein. Die Stiftung von 1939 schloss Nicht-Kombattanten erstmals von der Verleihung aus. (Wikipedia.de)
Inderdaad voor uitzonderlijke dapperheid of getoonde moed tijdens gevechten. Men moest uiteraard wel eerst het EKII bezitten, voordat men het EKI kon verkrijgen. Volgens mij zijn er wel enkele gevallen bekend waarbij een soldaat in een keer zowel het EKII als het EKI kreeg uitgereikt...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: ijzeren kruis

Bericht door panzer lehr »

Tja moed dat valt nog te bezien in de begindagen van operatie barbarossa
werden ze wel eens postuum uitgereikt.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: ijzeren kruis

Bericht door coco »

Ik vind 30 euro voor een zakje wel veel geld hoor trouwens.
Verder klopt het wel wat Kugelblitz zegt, eerst kennis van zaken en mensen leren kennen is belangrijk!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: ijzeren kruis

Bericht door Kugelblitz »

panzer lehr schreef:Tja moed dat valt nog te bezien in de begindagen van operatie barbarossa
werden ze wel eens postuum uitgereikt.
Dat kwam natuurlijk altijd voor, maar laten we afgaan op de officiële voorwaarden...

@Coco: Veel geld inderdaad, maar ze vragen het toch gauw voor een mooi exemplaar. Daarnaast zijn er natuurlijk enkele varianten en ook de fabrikanten spelen een rol.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie