mauservraagje

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: mauservraagje

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Ik heb de grootste bewondering voor ‘Asjemenou’ als verzamelaar (zijn collectie spreekt voor zich). Dus ik hoop dat hij het me niet kwalijk neemt dat ik bedenkingen heb bij zijn post over de onderhoud van een wapen.
Je reactie zie ik alleen maar als een aanvulling of als positieve kritiek. Tips zijn immers altijd welkom. :wink:
ZEN.45 schreef:Ik heb daarnet een handelaar geholpen met zijn bestelwagen te laden voor Ciney … geweren zoals Turkse Mausers werden gewoon gestapeld zonder zich zorgen te maken over een deukje of een krasje. We spreken hier niet over een uitzonderlijk verzamelstuk maar over een Turkse Mauser met het nodige las- en snijwerk. Persoonlijk vind ik dit juist een ideaal stuk om te leren demonteren en restaureren.

Op oude geweren zie je vooral beschadigde schroefkoppen door het gebruik van slecht passende schroevendraaiers. Koop in de doe-het-zelf-zaak een setje van de goedkoopste schroevendraaiers die je kan vinden. Deze kan je dan bijslijpen- en vijlen wanneer nodig.

Het gebruik van een origineel schoonmaaksetje of specifieke ‘tools’ die bij het wapen hoort is meestal niet aangewezen. Vergeet niet dat deze setjes samengesteld werden voor de soldaat ‘ten velde’ en dat gewicht- en plaatsbesparing hierbij belangrijker waren dan onderhoudsefficiëntie of gebruiksgemak. Voor het demonteren van een wapen is het allerbelangrijkste ‘gerief’ een gedetailleerd schema van de onderdelen zodat men ziet hoe deze juist in elkaar passen en bevestigd zijn. Je kan voor nagenoeg elk wapen zo’n schema vinden op het internet.

Voor het houtwerk ligt de zaak iets moeilijker … weinigen beseffen dat het houtwerk van veel wapens die we zien op beurzen er heel anders uitziet dan 70 jaar geleden. De kolf van een door de Soviets buitgemaakte Mauser die door hun gevernist werd of een geweer dat enkele decennia in de cosmoline heeft gelegen is ook niet echt ‘origineel’. Ik zou echter de gemiddelde verzamelaar ten stelligste afraden om hieraan te beginnen prutsen. Wanneer je houtwerk naar de knoppen helpt is dit meestal onomkeerbaar.

Voor de meeste stukken volstaat het om deze om de 6 maanden de kolf eens in te strijken met gekookte lijnzaadolie tegen uitdroging. Ballistol is een olie die je voor alles kan gebruiken (hout, metaal, leder, ...) maar die voor geen enkele toepassing echt ideaal is.
Wat het inladen van de Turkse Mausers betreft, ik weet dat het inladen van grote partijen militaria (geweren) zo gaat. Ik ben er zelf ook eens getuige van geweest. Voor sommige verkopers is het handelswaar er niet meer dan dat. Een Turkse Mauser is nu niet een veel gezocht zeldzaam object door WOII verzamelaars dus daar is dan ook de waarde naar. Wapenverzamelaars (met vergunning) zoeken sowieso liever een origineel en werkend geweer. Echter voor velen op dit forum, waaronder ook ik, is dit niet weggelegd. Een onklaar gemaakt geweer word dan ook door velen van hen gekoesterd.

Wat mijn schoonmaaktips betreft, deze heb ik grotendeels overgenomen van enkele sportschutters die ik ken. Zij gaven mij o.a. de tip van de naaimachineschroevendraaier. Enkel en alleen omdat deze niet gehard is. Jouw tip van de goedkope schroevendraaierset uit de bouwmarkt is inderdaad ook een goede manier. Zelf heb ik voor het demonteren/schoonmaken van mijn (gedeactiveerde) geweren een origineel schoonmaaksetje gebruikt. Het gaat hier dan om een aantal Mosin Nagants, en daarvan zijn deze setjes niet moeilijk te vinden. De bijbehorende schroevendraaier (sleutel) past dan ook prima.
De Mosin Nagants heb ik slechts één keer gedemonteerd om ze schoon te maken. Daarna heb ik ze in de wapenolie gezet en dit inoliën herhaal ik zo af en toe eens. Dit is naar mijn mening ook voldoende. De Mosin Nagants zijn slechts dekowapens en ik heb ze zeker ook niet dagelijks in mijn handen.
Aan een houten geweerkolf moet je inderdaad niet teveel rommelen. Mijn tip van het sopje van groene/zachte zeep kan dan ook geen kwaad. Je verwijdert hiermee alleen maar het vuil en vet en meer niet.
Ik heb wel eens een tip van iemand gehoord die zijn geweerkolf een wasbeurt in de vaatwasser gaf. Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van. Vaatwastabletten zijn naar mijn mening erg agressief.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie