taxatie duitse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Weet iemand een expert wo2, voor een taxatie van een duitse helm in noord-holland.
Alvast bedankt voor de eventuele tips.

Schnitzer.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: taxatie duitse helm

Bericht door zjopske »

Op het forum zitten een aantal mensen die de waarde goed weten in te schatten net als de originaliteit, daar ben ik zelf ook goed in geworden door de tijd heen.
Het lijkt me het verstandigst om wat foto`s te maken en hier in het topic te zetten, let er hierbij op dat je scherpe foto`s maakt van:

Het eventueel aanwezige plaatje (decail).
Stempels aan de binnenzijde.
Gespje kinriem en indien aanwezig de stempel van het uiteinde van de kinriem.
En natuurlijk de ''gewone'' foto`s van de zijkanten en het binnenwerk.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

Re: taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Ik heb het niet zo goed uitgelegd denk ik,het ligt iets gecompliceerder.

Ik weet al dat de helm een fake is, op diverse punten zelfs,maar ik moet waarschijnlijk een rapport daarvan laten maken door een deskundige!!
i.v.m. een claim van mi,j die bij paypal ligt,zodoende wil ik een expert naar de helm laten kijken om een officieel document te laten aanmaken,als bewijs voering voor paypal, dat het wel degelijk om een fake helm gaat!!


Schnitzer.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: taxatie duitse helm

Bericht door Kugelblitz »

schnitzer schreef:Ik heb het niet zo goed uitgelegd denk ik,het ligt iets gecompliceerder.

Ik weet al dat de helm een fake is, op diverse punten zelfs,maar ik moet waarschijnlijk een rapport daarvan laten maken door een deskundige!!
i.v.m. een claim van mi,j die bij paypal ligt,zodoende wil ik een expert naar de helm laten kijken om een officieel document te laten aanmaken,als bewijs voering voor paypal, dat het wel degelijk om een fake helm gaat!!


Schnitzer.
Pfoe, dat zal lastig worden, want wat is immers een 'expert'. Het vervelende is dat vrijwel alle verzamelaars particulieren zijn en dus niet staan ingeschreven als zijnde 'historici', 'geschiedkundig onderzoeker' of wat meer...
Ik weet dat er (met name Duitse) militaria dealers zijn die een certificaat met betrekking tot originaliteit uitgeven, maar of dit ook voor fakes geldt betwijfel ik. Daarnaast wordt er ook niet aan iedereen waarde gehecht aan deze certificaten.

Ik denk dat het belangrijk is eerst contact op te nemen met Paypal en de situatie voor te leggen, het gaat hier namelijk niet om een tweedehands auto of een neppe iPod Touch... Deze kwestie ligt een stuk lastiger en vereist een aparte aanpak.

Met andere woorden, ik denk niet dat Paypal een 'certificaat' accepeteert dat door een particuliere verzamelaar is opgesteld, omdat hij zogenaamd als expert wordt beschouwd op diverse fora. Deze status is immers relatief en geen officiële titel... Probeer misschien te zoeken naar een auteur van boeken over Duitse helmen, wellicht dat een dergelijk persoon je kan helpen.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: taxatie duitse helm

Bericht door ammo »

Kugelblitz schreef:
schnitzer schreef:Ik heb het niet zo goed uitgelegd denk ik,het ligt iets gecompliceerder.

Ik weet al dat de helm een fake is, op diverse punten zelfs,maar ik moet waarschijnlijk een rapport daarvan laten maken door een deskundige!!
i.v.m. een claim van mi,j die bij paypal ligt,zodoende wil ik een expert naar de helm laten kijken om een officieel document te laten aanmaken,als bewijs voering voor paypal, dat het wel degelijk om een fake helm gaat!!


Schnitzer.
Pfoe, dat zal lastig worden, want wat is immers een 'expert'. Het vervelende is dat vrijwel alle verzamelaars particulieren zijn en dus niet staan ingeschreven als zijnde 'historici', 'geschiedkundig onderzoeker' of wat meer...
Ik weet dat er (met name Duitse) militaria dealers zijn die een certificaat met betrekking tot originaliteit uitgeven, maar of dit ook voor fakes geldt betwijfel ik. Daarnaast wordt er ook niet aan iedereen waarde gehecht aan deze certificaten.

Ik denk dat het belangrijk is eerst contact op te nemen met Paypal en de situatie voor te leggen, het gaat hier namelijk niet om een tweedehands auto of een neppe iPod Touch... Deze kwestie ligt een stuk lastiger en vereist een aparte aanpak.

Groeten, Kugel! :mrgreen:

Vraag het Willem. http://www.tarnmilitaria.com/?page=contact
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: taxatie duitse helm

Bericht door zjopske »

Je hebt inmiddels al bij paypal een geschil aangegeven.

Een paar dingen die wel belangrijk zijn om te weten, kun je ze vaststellen?

In de beschrijving van de advertentie staat dat het een originele helm is.
Hoeveel dagen gelden heb je de koop gesloten?
En in wel land heb je gekocht?

Een officieel document bestaat er niet, hooguit een expertise.
Dus iedereen zou zoiets in elkaar kunnen flanzen met een word/photoshop creatie.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

Re: taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Ja,best wel moeilijk dat wo2 spul,lol.

De tegenpartij heeft inmiddels gereageerd,dus even afwachten wat paypal er van zegt, en er eventueel aan gaat doen??
Ik hou jullie op de hoogte van het een en ander.

Schnitzer.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: taxatie duitse helm

Bericht door 779 »

Als je een zaak tegen PayPal wilt winnen zou ik beter de taxateur deskundige van je rechtsbijstandsverzekering gebruiken. Daarnaast vraag ik mij af waarom PayPal verantwoordelijk is voor restitutie van een mogelijke repro helm. Heb je daar iets over gevonden in de voorwaarden?

779
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: taxatie duitse helm

Bericht door panzer lehr »

Meld gewoon aan paypal dat je het object nooit ontvangen hebt krijg je gegarandeerd je geld terug heb het zelf een keer meegemaakt als verkoper dan het pakje aangetekend verzonden en de koper had een claim ingediend en kreeg zijn geld terug ook al was het pakje afgeleverd.zit nu met een bevrozen rekening paypal is echt klote. :r
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

Re: taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Even voor de duidelijkheid,
Ik heb geen geschil met paypal,maar met de verkoper van de helm,paypal is de partij die gaat beslissen of ik wel of niet mijn geld terug krijg,doormiddel van een zogenaamde kopersbescherming,dus ze zijn voor mij bezig te onderhandelen middels een claim die een paypal expert(mijn claim)aan het uitzoeken is, of de man gaat betalen(en hoeveel),ik maak een goede kans op een full refund,maar het kan even duren.Ze houden mij goed op de hoogte van het geschil.

Schnitzer.
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

Re: taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Daar zijn we weer,

Paypal heeft gevraagd,wat ik namelijk dus al vermoede, en waar mijn vraag( aan jullie )ook is mee begonnen!
Namelijk documentatie van een derde partij,waaruit blijkt dat de helm een fake is,middels een erkend taxateur, dealer club etc etc.(GEEN BEKENDE).
En het moet op briefpapier met naam en toenaam van de gene die de helm taxeert zullen we maar zeggen,met de datum en een eventueel volgnummer voor onderbouwing van mijn claim.
Dus het gaat weer lekker,NOT!!

Ik ga er maar mee aan de slag,Schnitzer.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: taxatie duitse helm

Bericht door Kugelblitz »

Gaat moeilijk worden, denk niet dat dat gaat lukken...
Er zijn namelijk geen 'erkende taxateurs' voor Duitse militaria naar mijn weten, zeker niet om een item als repro aan te duiden.

Als je niet té veel betaald hebt voor de helm zou ik er vanaf zien en het als een wijze les beschouwen. Vervelend natuurlijk dat je belazert bent, maar min of meer toch je eigen fout. Ik zou eerder bij de verkoper proberen langs te gaan om het zelf op te lossen, dan te wachten tot paypal het voor je regelt.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: taxatie duitse helm

Bericht door rood »

Zou je niet bij een oorlogsmuseum een taxatierapport kunnen vragen?
schnitzer
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2010, 18:34

Re: taxatie duitse helm

Bericht door schnitzer »

Hallo,

Ik heb inmiddels Ammo zijn raad opgevolgd en contakt met Willem opgenomen van Tarnmilitara,die was heel vriendelijk en behulpzaam,ik heb hem ook de originele foto's gemaild en de verkoop text van de verkoper. Hij was bereid om dit alles te bekijken, en dan eventueel een brief voor mij op te stellen als bewijsvoering voor paypal en de tegenpartij in deze kwestie!
Ammo nog bedankt vor de tip....

Ik heb ook contakt gehad met German helmets.com,deze man Curtis Wilford, is een zeer gerespecteerd verkoper/inkoper van duitse helmen,en heeft dan ook de nodige kennis en ervaring in huis van duitse militaria(helmen),dus ik heb twee ijzers in het vuur.Als ik nu niet genoeg bewijsvoering heb middels deze twee experts weet ik het ook niet meer!!
Schnitzer.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: taxatie duitse helm

Bericht door Kugelblitz »

Tja, dus toch 'bekende' personen, maar niet erkend...
Iets beters is inderdaad niet te vinden. Ik hoop dat paypal dit accepteert, aangezien het alsnog maar een handelaar is, die verder geen diploma etc. heeft voor het taxeren of op waarde beoordelen van militaria! Je moet niet vergeten dat er bij paypal geen verzamelaars werken, maar ambtenaren, die zich (terecht) niet kunnen inleven in de verzamelwereld van Duitse militaria.

Mag ik je een tip geven: Als de brief in het Engels moet worden opgesteld zou ik overigens alles nog eens goed nalezen, aangezien niet elke handelaar het Engels even goed beheerst, zullen we maar zeggen... Een brief naar paypal met kreupele of foutieve zinnen en grammaticale fouten maakt natuurlijk helemaal een belabberde indruk, zeker als de afzender al geen erkende taxateur is.
Zelfs in het Nederlands zou ik hem nog niet blind versturen, maar eerst eens kijken wat er precies staat...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie