vizier voor sFH 18

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

vizier voor sFH 18

Bericht door lux »

We hebben twee weken gelden een waarschijnlijk onderdeel van een vizier uit de klei getrokken :o .
Na de eerste schoonmaak ( een bonk roest en klei) begon het op het instelmechanisme (dus niet het optische gedeelte)van een vizier te lijken.
Na onderzoek op diversen forums en websites leek het op een vizier te gaan van het zware infanterie geschut van de duitsers de 10,5 houwitzer of de 15 cm houwitzer.
Na verder schoonmaken en nu na het stralen komen de volgende gegevens te voorschijn _/-\o_ .

Nr (waarschijnlijk een 2) 92
bwo kanariepietje met swastieka WaA
L 6536
sFH 18 (swere FeldHaubitzer 18 , 15cm).

BWO is waarscijnlijk Rheinmetalischen Werke in Dusseldorf maar de combi BWO en WaA 721 kan ik niet vinden op het Web, kan iemand dat vinden in een boek? Zo ja, graag ... :)
sFH 18 is een 15 cm houwitzer ( zware veldart. en vanaf 44 in de Hummel)
Kan iemand mij verder helpen met het WaA nr, eventueel bouwjaar en wat L6536 betekent.
Kan iemand mij vertellen of de Hummel of de SFH 18 in nederland is ingezet eind 44, begin 45.
Volgens mij kom ik verschillende WaA nr's tegen ?0? , 721, 727, 20, kan dat ?

foto na de eerste schoonmaak, de rest volgt nog.
Bijlagen
gkazamat2 005.JPG
sFH 18 vizier
sFH 18 vizier
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door Haplo »

BWO is Rheinmetall-Borsig AG / Artillerie ,Handfeuerwaffen-Teile. Werk Dusseldorf, Ulmenstr.125 (NW)
721 is Schrauben und Schmiedewarenfabriks-AG, Brevillier&Co en A.Urban & Sohne => "gvd". Vermoedelijk werk Sporysch, maar dat is niet 100% zeker.

Diverse waA nummer kan daar dit item blijkbaar uit onderdelen bestaat die bij diverse fabriken zijn gemaakt.
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door ammo »

De sFH 18 is in Nederland gebruikt, ik heb er hulzen van gevonden.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door lux »

houwitzer 15 cm huls metaal
houwitzer 15 cm huls metaal
Bedankt "Haplo" voor de info.
BWO en artillerie en sFH 18 lijken wel bij elkaar te passen. Hebben ze daar alleen de houwitzer gemaakt of ook de "Hummel" zelf ?
Is er uit de nr's af te leiden wanneer het gemaakt is en/of het voor de Hummel was ?

Bedankt "Ammo" .
Wij hebben er ook twee gevonden. Welliswaar helemaal van metaal en daarom geen leesbaren bodemstempel meer :( . Weet jij wanneer ze met metalen hulzen zijn begonnen ? Degene die ik op het web zie zijn meestal van mooi messing.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door Haplo »

lux schreef:Bedankt "Haplo" voor de info.
BWO en artillerie en sFH 18 lijken wel bij elkaar te passen. Hebben ze daar alleen de houwitzer gemaakt of ook de "Hummel" zelf ?
Is er uit de nr's af te leiden wanneer het gemaakt is en/of het voor de Hummel was ?
Durf ik niet te zeggen of ze de Hummel zelf ook hebben gemaakt.
Uit de nummers is voor zo ver ik weet niet af te leiden wanneer iets is gefabriceerd.
Misschien dat Ammo iets over de eerste vraag weet.
Die zit wat langer in het vak dan mij.
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door ammo »

Haplo schreef:
lux schreef:Bedankt "Haplo" voor de info.
BWO en artillerie en sFH 18 lijken wel bij elkaar te passen. Hebben ze daar alleen de houwitzer gemaakt of ook de "Hummel" zelf ?
Is er uit de nr's af te leiden wanneer het gemaakt is en/of het voor de Hummel was ?
Durf ik niet te zeggen of ze de Hummel zelf ook hebben gemaakt.
Uit de nummers is voor zo ver ik weet niet af te leiden wanneer iets is gefabriceerd.
Misschien dat Ammo iets over de eerste vraag weet.
Die zit wat langer in het vak dan mij.

Nee, is niet te zien,Ik denk dat er geen verschil in zit .op de hummel zat ook een sFH.
De eerste stalen hulzen werden al in 1939 gemaakt.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door lux »

bedankt voor de snelle reaaktie.
hier nog een foto van de werkende instelling,
Bijlagen
hemeltje  vizier sfh18 037.JPG
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: vizier voor sFH 18

Bericht door Erik S. »

Mooie vizieren zijn dat. In Finland heb ik op een schietbaan mogen spelen met een Stug en zijn vizier. Die verschilt niet heel veel.

Mooie vondst!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie