Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Er zijn wel degelijk Nederlandse helmen m16, m27 en m34 doorgebruikt door Duitse eenheden. Hiervan zijn ook foto's van in privé collecties. De m27 en m34 modellen die werden doorgebruikt door de Duitsers hebben allen de helmplaat verwijderd en ze zijn meestal gecamoufleerd. Ik heb geen helmen met Duitse decals kunnen ontdekken.
Zelf heb ik er 2 in bezit, een model m27 en een model m34 die door Duitse militairen zijn gedragen gedurende de oorlog.

Zoals Emile al zei werden de meeste buitgemaakte helmen door de Roemenen en luftschutz doorgebruikt.
Vwb de Scuma helmen. Ik ken ze met en zonder decal(polizei), echter een met een whermacht decal heb ik nooit eerder gezien. Ook ben ik(voorlopig) ervan overtuigd dat de schuma helmen niet zijn doorverstrekt door de Duitsers, maar direct geleverd door Verblifa.
De helm op Emile's foto is zeker geen schuma model aangezien deze geen Duitse binnenwerk m31 heeft op een stalen ring. Dit is te zien door de aanwezigheid van de klinknagels boven het oor. Schuma helmen hebben deze niet. Ook zijn de aanwezige klinknagels naar mijn mening van het na-oorlogse model. Ik denk dat het een fake is als ik zo naar de foto kijk. Over de aanwezige decal kan ik niets zeggen. Ik heb er geen kennis over om een oordeel erover te geven.
Roemeense helmen hebben een Nederlandse model of Duitse model m31 binnenwerk op een lederen band. De Roemenen hebben nooit de stalen ring gehad met de duitse model m31 binnenwerk zoals bij de schuma helmen. Wat ook kan is een erzatz binnenwerk. Hiervan heb ik ook een in bezit.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Thanks voor de reactie nog. Tevens heb ik nog een paar vragen:

- In een groot deel van mijn M27NM helmen die ik heb, is het binnenwerk gemarkeerd met een ovale stempel. Welke lederfabrikant is dit?
- Hoe zeldzaam is de Booij stempel in een M34 helm in de binnenring?
- Hoeveel zal je voor een KNIL Verblifa M34 helm met nekflap neer moeten leggen, in zeer goede staat (heb er eentje op het oog), 100% goed

Thanks.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

Edgar, kun je een foto maken van de ovale stempel.
Ik denk dat je de K.M.D. stempeld bedoeld die voor; gebr. v.d. Kloot Meijburg & Zn. te Dieren staat.

De stempel van weduwe de Booij is even zeldzaam al een stempel van een andere vervaardiger in mijn ogen, het zou goed kunnen dat een andere fabrikant meer binnenwerken leverde.
Mijn M27NM is ook gestempeld met de stempel van de Booij.

En de laatste, ik zou het niet weten. Maar een paar honderd euro moet een goede (!) op kunnen leveren.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Thanks Jop, zal binnekort even een foto maken van de stempel, de stempel staat iig niet in het boek van de Joode.

Hier wat foto's van wat ik dacht dat het een Duitse kinriem was, maar toch niet bij nader inzien.. Iemand wel een idee? Lijkt erop alsof de kinband altijd op deze M27NM heeft gezeten sinds de oorlog.
Binnenwerk is CM 1933 gemarkeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emielS »

Ik heb een nederlandse helm met een duitse kinriem deze heb ik van de 1ste eigenaar en die had hem gedragen bij de opbouwdienst,

grt emiel
48rmc
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2010, 19:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door 48rmc »

Nico Roelofs schreef:Van de week gekocht in een lot NL voor 40.

Afbeelding
Erg mooie helm Nico raar dat de andere mensen hieraan voorbij zijn gegaan ik zie geen enkele reactie. Is dit geen camo helm?
Mvg Chris
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

48rmc schreef:Erg mooie helm Nico raar dat de andere mensen hieraan voorbij zijn gegaan ik zie geen enkele reactie. Is dit geen camo helm?
Mvg Chris
Hehe, wekom in het Nederlandse verzamelgebied.

De Nederlanders hadden niet zo`n groot front waar ze zich schuil moesten houden.
Ze mochten ook niet aan de helmen prutsen, kort door de bocht; De Nederlanders hadden geen camo helmen zoals de Duitsers.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emielS »

Hoi Zjopske.

Daar ben ik het niet mee eens ,ik heb een helm in mijn collectie en die heeft iets van een soort zand door de verf wat toch een soort van camo is en deze werden gedragen door de regiment jagers.

En de stoffen knopen op je M1915 jasje werden daar op geplaatst om dat koper/messing schaarste was in die tyd en niet omdat ze blinken ...

grt emiel
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

Emiel,

Ik zal het boek van M.C. Farla bij deze het raam uit donderen.
Ik ben wel benieuwd naar de helm, kun je wat foto`s laten zien?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emielS »

zal effe kijken of dat lukt en hou er ook rekening mee dat het boek van mr farla of gewoon buys rogge , napoleon etc etc en welke namen hij nog meer gebruikt een handels boek is.gemaakt echt alleen maar om geld te verdienen en zijn nep emblemen te verkopen .
er staan dingen in dat boek die totaal niet kloppen of hebben bestaan .............
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

Ik weet wat ze zeggen over het boek, de mooiste kletskoek staat in het gedeelte van de helmen vind ik. (voor diegene die het boek niet hebben; een bb doorgebruikte M27 waarvan de zwarte verf alleen aan de buitenkant verwijderd is) En dat los van de andere beweringen die er nog meer bij staan.
Gelukkig hebben we daar het boek van de Joode voor.

Ik vond het wel een logische aanname, maarja weer wat wijzer geworden.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Edgar, de kinriem is zeker niet van voor mei 1940. Deze zou tijdens of na de bezetting moeten zijn aangebracht.

V.w.b. de camo helmen. Er zijn wel degelijk helmen gecamofleerd door Nedelandse soldaten vlak voor het uitbreken van de oorlog. Meestal werd dit gedaan i.c.m. het camoufleren van de kale plek nadat de helmplaat was verwijderd.
Er zijn ook helmen gecamoufleerd zonder het verwijderen van de helmplaat. Dit werd vooral gedaan in een bepaalde streek. Hiervan heb ik een exemplaar.
Bij het camoufleren werd vaak zand door de verf gemengd om zo schittering tegen te gaan. Tot nu toe heb ik verschillende groene kleuren gezien, maar ook bruin/olijf achtige kleuren.

Overigens was het verboden om de helmplaat te verwijderen en was het ook verboden om de helmen te camoufleren. Maar goed, de Nederlandse militair kennende....

Ze zijn er dus wel, maar erg moeilijk te vinden...

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emielS »

op zich zou het kloppen ,maarja enkele jaren later werden de koperen/messing gewoon weer ingevoerd.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

@dutch helmets, ik denk zeker dat de kinriem vooroorlogs is, alleen niet Nederlands. Ik gok Duits of een ander land. Wat denk jij ervan?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Nico Roelofs »

48rmc schreef:
Nico Roelofs schreef:Van de week gekocht in een lot NL voor 40.

Afbeelding
Erg mooie helm Nico raar dat de andere mensen hieraan voorbij zijn gegaan ik zie geen enkele reactie. Is dit geen camo helm?
Mvg Chris
Thanks Chris! Toch nog iemand die deze helm opmerkt! Je zou het inderdaad als een soort van camo kunnen beschouwen. De eigenaar heeft met verf gemixed met zand de helm opnieuw over geschilderd. Leuke van deze helm is, ik ben de eerste verzamelaar die hem in handen heeft. Hij komt rechtstreeks met nog een hoop materiaal van de familie af.
Plaats reactie