Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
glen666benton
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 03 aug 2005, 19:31
Locatie: belgië

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door glen666benton »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Baugnez december
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Beste Glen,

Wat staat er op de schroefdop van deze pertrix lamp met karabiner haken als ik vargen mag .De lamp is sowieso gemaakt vanaf 1936 meestal voor HJ - of SA en of SS die laats was dan in het zwart welke kleur heeft jou lamp is slecht te zien op de foto's vandaar.

Mvg, Custom
Laatst gewijzigd door custom op 19 nov 2010, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
glen666benton
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 03 aug 2005, 19:31
Locatie: belgië

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door glen666benton »

Hello Custom, de schroefdop is zwart en er staat erop Pertrix No.522
Baugnez december
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Gisteren heb ik dit bakelieten staaflampje gevonden. Ik heb dit topic afgezocht maar kon hem niet vinden. Weet jij hier meer over Custom? Aan de binnenkant staat een firmalogo HRS, Materialprufungslogo en een nummer, deze heb ik al vaker gezien op bakelieten objecten uit WO2.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

glen666benton schreef:Hello Custom, de schroefdop is zwart en er staat erop Pertrix No.522

ok duidelijk bedankt
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@jaap,

Dit bakelieten staaflampje dat je laat zien is gemaakt bij Zeiler vanaf 1938 vaak voor Wehrsport bedoelt type nr 3040 H gemaakt ca 1938 met karabiner haken bedoelt..voor HJ ok :wink:


Zeiler stablampe Nr 3040 H 1938 HJ
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 19 nov 2010, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Bedankt voor je reactie Custom. Het is idd de onderste van de twee, maar met de lensdop van de bovenste, met veel ribbels zeg maar. Ook staat er geen Zeiler op, alleen dat logo op de achterkant. Is dat ook een Zeiler logo? Foto's zijn niet goed nee, was een bewolkte dag en ik wilde het graag weten :wink: . Zal een dezer dagen een betere plaatsen als het weer wat minder grijs is. Oh en weet je ook hoe deze open moet? Krijg het niet voor elkaar.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@jaap,

Het ''SZ'' logo op de achterzijde letters door elkaar betekent Sytem - Zeiler (AG) deze fabriek maakte voor de oorlog eerst voornamelijk batterijen maar later ook zaklantaarns voor de Nazi....setc .Het HRS logo is idd een keur merk van de fabriek waar het bakeliet werd gemaakt bij de Firma >Rommler (AG) Presstoffwerke Spremberg Niederlausitz en AG in Essen..ok :wink:

NB:Hoe die open moet zal ik je proberen uit te leggen pak de lamp vast bij de reflector en het onderste deel goed tegenhouden en nu alleen de reflectorkop ter hoogte van het geribde gedeelte naar links draaien, deze kan vastzitten maar zo moet die open en niet anders de reflectorkop heef tevens een focus versteller.
Elke oorlog is er een teveel !
Jorrit
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 dec 2009, 11:40

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Jorrit »

http://www.atthefront.com/german/person ... ights.html
dit vind ik dus echt erg, en er zijn veel amerikaanse re-enactors die hierin getrapt zijn. En het lukt niet om het die gast aan zn verstand te brengen dat het na-oorlogse zaklampen zijn.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Jorrit schreef:http://www.atthefront.com/german/person ... ights.html
dit vind ik dus echt erg, en er zijn veel amerikaanse re-enactors die hierin getrapt zijn. En het lukt niet om het die gast aan zn verstand te brengen dat het na-oorlogse zaklampen zijn.

Tja Jorrit ik ben het helemaal met je eens en het zal altijd wel blijven zolang er militaire uitrustingen verzameld worden.De afname ....etc Duitse stempels zijn gewoon nog te koop op beursen en die worden dan vaak misbruikt zoals ook op deze zaklamp die daarmee vals gestempeld is om extra kracht bij te zetten.

De Lamp is idd van na de oorlog ik snap het ook niet dat verzamelaars daar telkens nog intrappen je behoeft maar Pertrix op ‘’Google’’ in te voeren en je komt bij dit topic etc waar het allemaal helder wordt uitgelegd. Alhoewel het nu wat minder aan het worden is op ebay zit ook zo’n Duitse verkoper, heeft deze pertrix 667 momenteel voor 20,00 staan als startbod maar verkoop hem al lang niet meer dus met deze info die wij hier weggeven daar help je weer andere verzamelaars enigszins mee, dat ze voortaan geen kat in de zak gaan kopen.

NB: ik heb hem een net mailtje gestuurd eens kijken hoe die reageerd.
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Hier wat betere foto's van mijn HJ staaflamp. Ik krijg hem nog steeds niet open Custom! Daaronder mijn vondst van vorige week op de markt, een Zeiler 4848, mijn persoonlijke favoriet. Deze is wel zwaar gebruikt, de bakelieten rand is merendeels afgebrokkelt maar de breukrand is ook weer helemaal gladgesleten door intensief gebruik. Het leer is functioneel maar wat uitgerekt en volgens mij is het onderste leertje afgesneden. Ook zitten er krassen op de lens. Normaal zou ik een lamp in deze staat niet kopen maar deze heeft toch wel wat door die intensieve gebruikssporen. En hij was niet duur :lol:
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Jorrit schreef:http://www.atthefront.com/german/person ... ights.html
dit vind ik dus echt erg, en er zijn veel amerikaanse re-enactors die hierin getrapt zijn. En het lukt niet om het die gast aan zn verstand te brengen dat het na-oorlogse zaklampen zijn.
Hij geeft er wel een uitleg bij al klopt het niet geheel, zegt er wel bij dat ie stempel niet origineel is en er is opgezet om het geheel mooier te maken dan het is en de prijs omhoog te brengen hehe :evil:
Ja word tijd dat je boek afkomt Custom, dan kan dat over de hele wereld als referentie info gebruikt worden!
Een mooie eer! :wink:

Mooie Zeilers Jaap! :)
Toch gaat ie zo open als Custom zei, misschien even een beetje WD 40 Gebruiken even in laten trekken.
Kreeg hem ook in eerste instantie niet open, en je wil er natuurlijk niet te veel kracht op zetten :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Jaap,

Dat zijn mooie bakelieten Zeiler lampjes zuinig op zijn en niet laten vallen :mrgreen: .Het staaflampen moet idd open zoals gemeld batterijen houder goed vast houden dan de reflector onderaan waar die geribd is naar links draaien zoals je een moer los draait .en anders zoals Destruction al melde even wat WD 40 of petroleum tussen de geribte rand laten lopen lamp op de reflector zetten kan het spul goed inwerken dagje wachten en weer eens proberen ik hoor het nog wel. succes ermee :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Jorrit
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 dec 2009, 11:40

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Jorrit »

laatste nieuwe aankoop voor slechts €15
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Mooie lamp voor een leuke prijs ja :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie