auschwitz

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
alend

auschwitz

Bericht door alend »

Ehh hoi iedereen :D Ik heb een vraag: Veel mensen zeggen dat de kinderen bij aankomst in auschwitz gelijk werden gedood maar als ik die bevrijdingsfoto's van de russen zie, dan zie ik echt nog jongetjes van 9 dus hoe kan dat??? :?
California
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2009, 15:14

Re: auschwitz

Bericht door California »

2 seconden zoeken op google en je krijgt http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_(concentratiekamp)
moeite man

Selecties
De meeste slachtoffers kwamen in Auschwitz-Birkenau aan met de trein, en vaak hadden ze dan een dagenlange treinreis in veewagons achter de rug. Eenmaal in het kamp aangekomen moesten de Joden de treinen verlaten en alles wat ze bij zich hadden achterlaten. Hierna volgde direct een selectie, die werd uitgevoerd door SS'ers samen met de kampartsen. De "sterken", werden van de "zwakken" (kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen, gehandicapten) gescheiden. De zwakken werden naar de gaskamers gestuurd, terwijl de sterken naar het nabijgelegen concentratiekamp gestuurd werden om er te werken. Er werd geselecteerd op basis van fysieke criteria, vakmanschap en het aantal werkkrachten dat men in Auschwitz kon gebruiken.[34] Indien de Duitsers geen werkkrachten nodig hadden, kwam het voor dat van sommige transporten alle mensen werden vergast. De gevangenen die de selectie overleefden, brachten enige tijd door in een quarantaineafdeling, en werkten daarna in het kamp zelf of op de aan het kamp grenzende industrieterreinen. In Auschwitz zelf werd de term "selectie" nooit door de Duitsers gebruikt.
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: auschwitz

Bericht door LordChaos »

California schreef:2 seconden zoeken op google en je krijgt http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_(concentratiekamp)
moeite man

Selecties
De meeste slachtoffers kwamen in Auschwitz-Birkenau aan met de trein, en vaak hadden ze dan een dagenlange treinreis in veewagons achter de rug. Eenmaal in het kamp aangekomen moesten de Joden de treinen verlaten en alles wat ze bij zich hadden achterlaten. Hierna volgde direct een selectie, die werd uitgevoerd door SS'ers samen met de kampartsen. De "sterken", werden van de "zwakken" (kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen, gehandicapten) gescheiden. De zwakken werden naar de gaskamers gestuurd, terwijl de sterken naar het nabijgelegen concentratiekamp gestuurd werden om er te werken. Er werd geselecteerd op basis van fysieke criteria, vakmanschap en het aantal werkkrachten dat men in Auschwitz kon gebruiken.[34] Indien de Duitsers geen werkkrachten nodig hadden, kwam het voor dat van sommige transporten alle mensen werden vergast. De gevangenen die de selectie overleefden, brachten enige tijd door in een quarantaineafdeling, en werkten daarna in het kamp zelf of op de aan het kamp grenzende industrieterreinen. In Auschwitz zelf werd de term "selectie" nooit door de Duitsers gebruikt.
Maar dat geeft geen concreet antwoord op de vraag van 'alend'. En 'alend' heeft misschien wel moeite gedaan maar Wikipedia is niet de betrouwbaarste bron op deze wereld.

Op de vraag kan ik zelf geen zeker antwoord geven. Maar ik vermoed dat deze kinderen misschien nog in de treinen zaten of net aangekomen waren (Hitler gaf tot op het laatst voorrang aan transporten met joden dan munitietransporten).
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: auschwitz

Bericht door V1Oliver »

Kleine handen kunnen ook handig zijn voor bepaalde soorten werk. Dat werd in Schindlers list ook gezegd dacht ik
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: auschwitz

Bericht door Panzer Meyer »

In een BBC dokumantaire over Auschwitz heb ik ook beelden gezien van kinderen, dit samen met een interview met een van deze kinderen.
Wat daarin gezegd werd was dat deze kinderen tweelingen waren die werden gebruikt door Dr. Mengele.
Een van de kinderen van de tweeling werd gebruikt voor een of ander ziek experiment en de andere werd gedood nadat de eerste was omgekomen en daarna werd op beide kinderen tegelijk authopsie uitgevoerd om de lichamelijke effecten van het experiment te kunnen ontdekken.

De kinderen op de beelden hadden het geluk voor dat ze vermoord werden bevrijd te worden.

Ik weet verder niet of alle andere kinderen per direct werden vergast na aankomst.
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
alend

Re: auschwitz

Bericht door alend »

Panzer Meyer schreef:In een BBC dokumantaire over Auschwitz heb ik ook beelden gezien van kinderen, dit samen met een interview met een van deze kinderen.
Wat daarin gezegd werd was dat deze kinderen tweelingen waren die werden gebruikt door Dr. Mengele.
Een van de kinderen van de tweeling werd gebruikt voor een of ander ziek experiment en de andere werd gedood nadat de eerste was omgekomen en daarna werd op beide kinderen tegelijk authopsie uitgevoerd om de lichamelijke effecten van het experiment te kunnen ontdekken.

De kinderen op de beelden hadden het geluk voor dat ze vermoord werden bevrijd te worden.

Ik weet verder niet of alle andere kinderen per direct werden vergast na aankomst.

Oh dus dat waren die kinderen, ja ik had nog een documentaire gezien over die josef mengele ksnap het nu.... _/-\o_

-thx voor alle antwoorden :P

En btw niet alle kinderen onder de 15 werden direct vergast sommige kinderen (14 of lange pietjes van 13) werd verteld om te liegen over hun leeftijd (Sondercommando deed dat) en als ze lang genoeg waren geloofden de Duitsers het soms.
Plaats reactie