Papiervisjes

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Papiervisjes

Bericht door rutger »

Toen ik laatst mijn collectie even aan het schoonmaken was enz. kwam ik enkele papiervisjes tegen.
Aangezien ik veel papierwerk bezit ben ik als de dood dat deze rotbeesten mijn hele boekencollectie en dergelijke
aan zullen tasten.

Nou heb ik al op google gekeken voor enkele oplossingen voor het verwijderen van deze beesten maar ik ben er al tientallen tegengekomen. Nou ben ik nieuwsgierig of er hier ook andere mensen die last hebben/hadden van papiervisjes en wat zij hebben gedaan om deze te verwijderen.

Papiervisje oftewel Ctenolepisma longicaudatum

Afbeelding
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Papiervisjes

Bericht door Samuel. »

Ik had eens de serie Nederland in de Tweede wereldoorlog gekregen. Zat vol met papier visjes, meteen weg gegooid.
bedoel je dat?

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Papiervisjes

Bericht door rutger »

Samuel. schreef:Ik had eens de serie Nederland in de Tweede wereldoorlog gekregen. Zat vol met papier visjes, meteen weg gegooid.
bedoel je dat?

mvg,
Samuel
Niet het weggooien van boeken maar het voorkomen van het aanvreten van papierwerk door papiervisjes. Ik las op google bijvoorbeeld meerdere oplossing: aardappel in een zakje, lijmstrips, poeder meer ventilatie enz.

Nou ben ik gewoon nieuwsgierig wat andere mensen, die last hebben of hadden van papiervisjes, hebben gebruikt tegen de bestrijding van papiervisjes.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Papiervisjes

Bericht door Martijn »

Ik heb er wel last van, maar doe er tot nu toe niets tegen. Ik zou niet weten wat namelijk. Een keer in de zoveel tijd maak ik er een dood. Wel frappant overigens als ik er ooit een tegenkom, dan kom je er vaak de volgende dag weer een tegen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Papiervisjes

Bericht door sobel »

Gedver, zo´n figuur viel een keertje voor op mijn bureau neer, geen pretje!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Papiervisjes

Bericht door Ajacied8989 »

Bij mij lopen er ook rond. We hebben lijmvallen, of wat zijn het, overal staan en er zitten er al genoeg in. Gelukkig zitten er niet of bijna niet in de boekenkast en bij mijn collectie kunnen ze moeilijk komen, maar het is wel duidelijk dat je leukere huisdieren kan hebben. :roll:
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Papiervisjes

Bericht door Sjoerd »

Wij hebben er thuis ook behoorlijk last van gehad, maar na een offensief van mijn stiefmoeder is het een stuk minder. Bij ons zaten ze vooral op zolder, in de oude dozen enzo (daar schijnen ze in te broeden). We hebben alle dozen weggegooid en de inhoud in plastic bakken gestopt. Verder overal vergif gespoten, maar je moet natuurlijk wel oppassen dat het gif het papier van je verzameling niet aantast... Een andere naam is trouwens 'zilvervisjes', als je daaronder zoekt krijg je ook een hoop tips.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Papiervisjes

Bericht door Auke »

Niet echt belangrijk, maar er is een klein verschil tussen zilvervisjes en papiervisjes:

http://www.veehouderij.biz/nieuws.asp?ID=94
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Medical Collector
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 nov 2007, 19:37

Re: Papiervisjes

Bericht door Medical Collector »

Hoe groot zijn die krengen? Heb er namelijk nog nooit 1 gezien... En hoe merk je aan je boeken dat ze aagetast worden door deze beestjes die door de PvdD beschermd worden? :P
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Papiervisjes

Bericht door rutger »

Medical Collector schreef:Hoe groot zijn die krengen? Heb er namelijk nog nooit 1 gezien... En hoe merk je aan je boeken dat ze aagetast worden door deze beestjes die door de PvdD beschermd worden? :P
De lengte varieert. De grootste die ik tot nu toe gezien heb was iets van 2cm.
Je ziet het doordat er 'hapjes' uit je boeken zijn. Is gelukkig bij mij nog geen sprake van maar wil die beesten wel graag weg hebben (boeken zijn nu gecontroleerd en opgeborgen in een curver doos). Hieronder een foto die ik van het internet heb. Een boekje aangetast door het papiervisje:

Afbeelding
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
AALL
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2010, 09:16

Re: Papiervisjes

Bericht door AALL »

In februari 2008 is de vraag door Rutger gesteld wat de beste methode is om papiervisjes te bestrijden. Momenteel kom ik ze bij ons in huis op de gekste plekken tegen. Zelfs op mijn leren bank beneden :? . Ik wil ze graag zo grondig mogelijk aanpakken en nee dan is alles weggooien geen optie! Is er iemand die een effectieve methode heeft?
Plaats reactie