Pamfletje "Proletariërs en Proleten aller landen.."

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dwayneski
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:25

Pamfletje "Proletariërs en Proleten aller landen.."

Bericht door Dwayneski »

Hallo,

Vandaag vond ik bij een 2e hands zaakje een map vol met illegale blaadjes (zoals de trouw, parool, typhoon etc.) en andere boekwerkjes en pamfletten (zoals antisemitische duitse blaadjes) voor erg weinig geld. Bij deze verzameling zat ook een klein pamfletje. Hier zou ik graag meer informatie over willen. Op internet vind ik tot nu toe alleen maar beschrijvingen in collecties, maar geen info over de achtergrond en reden van het pamfletje, wie het uitgegeven en verspreid heeft etc.

Het blaadje is vrij klein en men kan het dichtvouwen met één vouw. Op de voor- en achterkant staan twee wapens, een met de hamer en sikkel (in een rood vlak) en een met het Nederlands koninklijk symbool (de W met een kroon erboven in een oranje vlak) en een ketting tussen deze wapens. Binnen staat aan de linkerkant: "In het teeken van de 'moreele en geestelijke herbewapening' hebben wij elkaar gevonden", samen met het uitgavenummer K 1271. En aan de rechterkant staat linksboven een rood vlak en een hamer en sikkel, en rechtsonder de W met kroon in een Oranje vlak. Tussen deze vlakken staat: "Proletariërs en Plutocraten aller landen vereenigt U!"

Ik heb vernomen dat dit stuk uit 1940 stamt? Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan verschaffen.

Groetjes,
Dwayne
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Pamflet

Bericht door asjemenou »

Een foto van het bewuste pamflet maakt identificatie zoveel makkelijker. Toch heb ik wel een vermoeden om wat voor een pamflet het zou kunnen gaan.

Na de Duitse aanval op de Sovjet-Unie in juni 1941 verklaarde de Nederlandse regering in ballingschap en dus ook Koningin Wilhelmina zich geallieerd met de Sovjet-Unie. Ondanks dat zij het niet eens waren met het communisme en met Stalins handelswijze, zagen zij net als de overige Geallieerden de Sovjets als een welkome strijdende partij om Duitsland te verslaan.
Hun standpunt m.b.t. de aanval op de Sovjet-Unie werd door Koningin Wilhelmina bekend gemaakt via een uitzending van Radio Oranje.
Naar aanleiding van deze bekendmaking spraken de Duitsers en hun Nederlandse handlangers over "Oranje bolsjewisten".
"Proletariërs (communisten) en Plutocraten (oranjegezinden/rijken) aller landen vereenigt U!"
Het pamflet zal dan ook wel een Duits propagandamiddel zijn om de besluitvorming van de Nederlandse regering in ballingschap t.a.v. de Sovjet-Unie belachelijk te maken. Uit die periode dateert ook de NSB slogan "Mussert of Moskou".
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Dwayneski
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:25

Re: Pamfletje "Proletariërs en Proleten aller landen.."

Bericht door Dwayneski »

Hoi Asjemenou!

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb inmiddels op een ander forum dit antwoord gekregen:

"Is een strooifoldertje,werd in 1941 uitgegeven TEGEN het koningshuis die zogenaamd met het bolsjewisme (Rusland) samenwerkten.Het K-nummer wat je ziet staat voor een bepaalde drukkerij,alle drukkers hadden een eigen K-nr zodat makkelijk na kon worden gegaan wie wat drukte." (citaat Patrickh)
Plaats reactie