Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door coco »

Een nieuwe Duitse speelfilm over concentratiekamp Auschwitz zorgt in Duitsland tot veel opschudding. De film van regisseur Uwe Boll toont tot in detail de gruwelijkheden van de nazi’s in het vernietigingskamp in het huidige Polen.

De trailer staat al online. Daar in is te zien hoe Joden tevergeefs proberen te ontsnappen uit een gaskamer. Ook worden er in de trailer gouden tanden getrokken bij de gevangenen en worden er kinderlijkjes verbrand.

Duitse filmcritici willen de film gaan boycotten. De film verschijnt begin volgend jaar in de Duitse bioscopen. Boll verdedigt zijn film fel: "Het publiek heeft al veel te lang de softe beelden gekregen door films als Schindler’s List en La vita e bella. Zo was het niet. Het was de hel op aarde en dat laat ik zien.''

Boll maakte eerder ook een comedy over de Holocaust, Bluberella genaamd. Kenners hebben hem verscheidene keren gekozen tot slechtste levende filmregisseur ter wereld.

Hieronder de trailer van de film Auschwitz. Met de waarschuwing dat de beelden inderdaad erg schokkend en confronterend (kunnen) zijn.
Bron: Spitsnieuws.nl

En zoals gezegd de trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=FS8E71RU ... r_embedded
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door panzer lehr »

Dubbelpost.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door coco »

Ik wist niet of deze bij actueel of bij films hoorde, is bewust gedaan :wink:
Als mods er problemen mee hebben hoor ik het wel.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Katy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:55

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Katy »

Laat het ons een 'actuele film' noemen :)
En ik denk niet dat ik deze film wil zien..
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door coco »

Ik ben er wel benieuwd naar, opzich heeft de film maker gelijk alle tot nu toe uitgegeven Kamp films zijn geromantiseerd, de enige die je als schokkend kan ervaren is het stukje uit BoB en dat is zelfs nog ver van de waarheid.
Aan de andere kant ben ik benieuwd naar de historische correctheid.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door jurgen »

Heb je films als the pianist en Schindlers list gezien? Dan vind ik die aflevering uit BoB toch nog stukken minder erg.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door coco »

Schindlers list, is geromantiseerd, the pianist is opzich wel goed, maar het echte kamp leven komt in tot nu toe geen films echt goed naar voren IMO.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Jim »

coco schreef:Schindlers list, is geromantiseerd, the pianist is opzich wel goed, maar het echte kamp leven komt in tot nu toe geen films echt goed naar voren IMO.
Mijns inziens maak je de fout die vele mensen maken. Je beoordeeld een film met de informatie en techniek die er nu is.
Iedere 10 jaar is er wel een oorlogsfilm die men als "de echte" weergave beoordeeld.

De Longest Day. Was revolutionair voor die tijd. Echter geen van de landingsscenes maakt evenveel indruk als die van Saving private Ryan. Een dergelijke scene had men toendertijd niet (kunnen?) willen filmen en helemaal niet publiekelijk willen vertonen.

Echter mensen raken met de jaren gewend aan hardere scenes en als er in een oorlogsfilm geen bloederige, spectaculaire scenes voorkomen noemt men de film meteen "niet realistisch", saai.
Als je niet alles in gruwelijke details te zien krijgt wil niet zeggen dat de rest niet waar /of zelfs geromantiseerd is! (Ik kan in de film Schindlers list weinig romantische zaken ontdekken) Tenzij het ontbreken van rondvliegende hersenen bij de executies "geromantiseerd" is.

Dit soort nieuwe films speelt mijn inziens voornamelijk in op de griezel- sensatie zucht van de mens.
Er zijn genoeg concentratie kamp films gemaakt met allerlei gruwlijkheden. Maar tegenwoordig willen mensen blijkbaar ook tot in detail ziens dat babies tegen muren doodgeslagen worden, gouden tanden uit lijken worden gebroken, mensen van de eerste seconde tot de laatste doodsrochel in een gaskamer gevolgd worden.

Escape from Sobibor is gemaakt in samenwerking met echte overlevenden (en die waren onder de indruk).
The Grey zone. Een film over een opstand van Sonderkommando's in Auschwitz-Birkenau. Daar is niets vrolijks geromantiseerds in te vinden en het boek is in werkelijkheid gruwlijker als de film.

Maar wat wil je het verhaal vertellen wat er gebeurd is? Of alleen de sterkste magen aan het einde van de film in de zaal hebben?

Ik weet zeker dat een hele hoop mensen deze waarheid willen zien om ordinair lekker te griezelen van orgineel leed. En waarom moet alle gruwlijkheid tot in detail verfilmd worden?
Het enige argument de echte waarheid laten zien overtuigd mij niet erg van betrokkenheid.

Het lijkt er op dat de tegenstanders van zijn film hem verdenken onder het mom van de "echte waarheid" te willen verfilmen zoveel mogelijk publiciteit wil hebben met een ware menselijke horror film.
Mocht dat waar zijn (en dat zou alleen de regiseur kunnen bevestigen) dat exploiteerd de filmmaker oorlogsleed voor zijn eigen beurs en naam. En dan zou men deze film moeten boycotten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Panzer Meyer »

Weet iemand of deze film ook in Nederland uitkomt en zo ja wanneer?
Ik denk dat het moeilijk is om een film te maken die net zo schokkend is als dat de dagelijkse werkelijkheid in KL Auschwitz was
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Dreesen »

Ik vind het goed dat men eens een film maakt om zo kort mogelijk het echte te benaderen.
Sensatie wordt gemaakt door de media. Als je films maakt zoals iedereen het wil dan is iedereen content doe je eens iets anders dan staat de filmwereld op zijn kop.
Der Untergang zorgde ook voor heel veel opschudding omdat ze Hitler als mens weergaven. Deze film zorgt voor opschudding omdat ze de werkelijke horror van de mens probeert te benaderen. Knap van de Duitsers dat ze dit doen. Ze proberen de realiteit te laten zien en die botst met onze gedachten omdat we dit niet gewoon zijn. Vandaar die sensatie in de media, negatieve reclame is ook reclame. Een film is trouwens altijd commercieel, niemand maakt films om verlies te maken. Er is wel verschil tussen een gehypte film...
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Jim »

Dreesen schreef: Knap van de Duitsers dat ze dit doen. Ze proberen de realiteit te laten zien en die botst met onze gedachten omdat we dit niet gewoon zijn. Vandaar die sensatie in de media, negatieve reclame is ook reclame. Een film is trouwens altijd commercieel, niemand maakt films om verlies te maken. Er is wel verschil tussen een gehypte film...
Het zijn niet de "Duitsers" die zo graag een bloederige film willen maken maar Uwe Boll. En het gaat niet omdat hij zo graag een zo bloederig mogelijke film wil maken maar zijn motieven.
Hij zelf zegt, om te laten zien dat het een moordfabriek was. Goh wisten we nog niet!
De zweem van explotatie hangt rond deze film en tot nu toe heeft meneer Boll geen zinnige opmerking gemaakt om dat weg te nemen.
De film is nog niet gemaakt. Het betreft alleen wat opnames.

Als je enigzins verdiept in het werk van de regisseur Uwe Boll zie je dat dat bestaat uit het verfilmen van computer spelletjes waar heel veel bloed rond spat. Deze concentratie kamp opnames, waar hij de SS-er bij de gaskamer deur speelt, heeft hij gemaakt tijdens de opnames van zijn laatste film (van de computerspel) BloodRayne. Hiervan heeft hij al 2 eerdere films gemaakt. Deze films gaat over een vrouwlijke vampier. Zijn laatste BloodRayne film speelt zich af in Nazi-Duitsland waar ze achtervolgd wordt door de SS. Men probeerd een monster van haar bloed te krijgen en bij de ome Adolf te injecteren zodat deze net als een vampier het eeuwig leven krijgt.
Gezien zijn eerder filmwerk lijkt het er volgens critici erop dat zijn kick om bloed rondspattende films te maken zijn enig motief is. Daarbij is hij als regisseur ook nog eens beroerd in het maken van films.
Hij wordt wel eens vergeleken met de Amerikaanse regisseur Edward Wood. Die is uitgeroepen tot Amerika's beroerste regisseur. Die films zijn van zo'n beroerde kwaliteit dat juist daardoor hij weer fans heeft.

Als zijn critici in Duitsland niet tot een boycot hadden opgeroepen had niemand hier aandacht aan besteed.
Uwe Boll is anders zelf redelijk goed in het bespelen van de media voor reclame.
Uwe Boll:
Afbeelding

Foto die hij heeft verspreid voor zijn film promotie:
Afbeelding

Ik vraag me af wat er misdadig gedrag uit een concentratie kamp nog te verfilmen valt.
Verkrachtingen is het enige wat in mij opkomt. Maar goed er zijn mensen zijn die graag een film willen zien met alle ziekmakende misdaden in detail en op een rij.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Panzer Meyer »

Jim schreef: Ik vraag me af wat er misdadig gedrag uit een concentratie kamp nog te verfilmen valt.
Verkrachtingen is het enige wat in mij opkomt. Maar goed er zijn mensen zijn die graag een film willen zien met alle ziekmakende misdaden in detail en op een rij.
Ik ben van mening dat dit wel verfilmt moet worden, niet voor het brengen van een vreemd soort sensatie voor mensen die van 'horror' houden maar omdat er ook veel misleide figuren zijn die de geschiedenis van Auschwitz en de concentratiekampen geheel ontkennen.

Ik hoorde laatst van een lerares dat op school de holocaust door veel mensen tegenwoordig als fabels worden beschouwd en dat het door deze mensen onmogelijk wordt gemaakt er in de les iets over te zeggen.

Wat voor soort films de regiseur daarvoor heeft gemaakt vind ik verder niet echt relevant.
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door Jim »

Degenen die de geschiedenis van concentratiekampen ontkennen zullen zich door een na-oorlogse speelfilm laten overtuigen? Ik geloof daar niets van.
De orginele filmbeelden worden al afgedaan als zijnde Hollywood fantasie propaganda. Gemaakt door de overwinnaars.

Als je iets goeds geproduceerd wil hebben kijkt iedereen naar wat je van te voren gedaan hebt of dat kwaliteit heeft en of daar potentieel nog beter uit te verwachten is. Gezien de sensatie films die Uwe Boll tot nu toe gemaakt heeft lijkt dit niet meer als een van de zoveelste sensatiefilms die hij heeft gemaakt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door LEO »

Velen onder ons kennen de gruwel uit de vernietigingskampen uit boeken en hun foto's. De openingscene van SPR grijpt naar het hart, maar zo was het. BoB werdt een topserie door de werkelijkheid te tonen. In de serie The Pacific wordt je ook geconfronteerd met gruwel, maar zo was het. Alleen de stank van een gevecht ontbreekt.
De foto hierboven van het wenende kindje schokeerd, maar het gebeurde in werkelijkheid in soms gruwelijker omstandigheden.
Wie er niet mee geconfronteerd wil worden doet aan struisvogelpolitiek, en dient zich te onthouden van verdere commentaar. Dit komt de geschiedenis niet ten goede.
Dat er in Duitsland opschudding ontstaat over de film is normaal, men wordt weer eens geconfronteerd met het verleden. Maar zulke feiten zijn gebeurt !!

Kritiek van negotianistsche zijde kan dit niet verhelpen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Auschwitzfilm zorgt voor opschudding.

Bericht door coco »

Film zorgt ook voor opschudding op het forum :lol:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie