coco schreef:Schindlers list, is geromantiseerd, the pianist is opzich wel goed, maar het echte kamp leven komt in tot nu toe geen films echt goed naar voren IMO.
Mijns inziens maak je de fout die vele mensen maken. Je beoordeeld een film met de informatie en techniek die er nu is.
Iedere 10 jaar is er wel een oorlogsfilm die men als "de echte" weergave beoordeeld.
De Longest Day. Was revolutionair voor die tijd. Echter geen van de landingsscenes maakt evenveel indruk als die van Saving private Ryan. Een dergelijke scene had men toendertijd niet (kunnen?) willen filmen en helemaal niet publiekelijk willen vertonen.
Echter mensen raken met de jaren gewend aan hardere scenes en als er in een oorlogsfilm geen bloederige, spectaculaire scenes voorkomen noemt men de film meteen "niet realistisch", saai.
Als je niet alles in gruwelijke details te zien krijgt wil niet zeggen dat de rest niet waar /of zelfs geromantiseerd is! (Ik kan in de film Schindlers list weinig romantische zaken ontdekken) Tenzij het ontbreken van rondvliegende hersenen bij de executies "geromantiseerd" is.
Dit soort nieuwe films speelt mijn inziens voornamelijk in op de griezel- sensatie zucht van de mens.
Er zijn genoeg concentratie kamp films gemaakt met allerlei gruwlijkheden. Maar tegenwoordig willen mensen blijkbaar ook tot in detail ziens dat babies tegen muren doodgeslagen worden, gouden tanden uit lijken worden gebroken, mensen van de eerste seconde tot de laatste doodsrochel in een gaskamer gevolgd worden.
Escape from Sobibor is gemaakt in samenwerking met echte overlevenden (en die waren onder de indruk).
The Grey zone. Een film over een opstand van Sonderkommando's in Auschwitz-Birkenau. Daar is niets vrolijks geromantiseerds in te vinden en het boek is in werkelijkheid gruwlijker als de film.
Maar wat wil je het verhaal vertellen wat er gebeurd is? Of alleen de sterkste magen aan het einde van de film in de zaal hebben?
Ik weet zeker dat een hele hoop mensen deze waarheid willen zien om ordinair lekker te griezelen van orgineel leed. En waarom moet alle gruwlijkheid tot in detail verfilmd worden?
Het enige argument de echte waarheid laten zien overtuigd mij niet erg van betrokkenheid.
Het lijkt er op dat de tegenstanders van zijn film hem verdenken onder het mom van de "echte waarheid" te willen verfilmen zoveel mogelijk publiciteit wil hebben met een ware menselijke horror film.
Mocht dat waar zijn (en dat zou alleen de regiseur kunnen bevestigen) dat exploiteerd de filmmaker oorlogsleed voor zijn eigen beurs en naam. En dan zou men deze film moeten boycotten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944