Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door johan willaert »

Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Net toen we dachten dat we van dat gezaag af waren..... :?

Begin maar es met jouw mening te posten...
Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Wat is Band of Brothers?
Laatst gewijzigd door johan willaert op 11 dec 2010, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

johan willaert schreef:
Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Net toen we dachten dat we van dat gezaag af waren..... :?

Begin maar es met jouw mening te posten...
Ik vind het zielig dat er van die mensen bestaan die band of brothers kijken en dan meteen denken dat ze de geschiedenis van de hele oorlog weten en ook maar eens oorlogje gaan spelen.
Nu denk je waarschijnlijk dat ik ook zo'n BoB fanaatje ben :p Ik ben nog maar 15 maar weet toch al verdomd* veel van WOII en niet alleen wat er in Europa is gebeurt.
Wou gewoon horen wat jullie ervan vinden.
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

wat is band of brothers? huh... meen je dat nu?
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door beno »

Mooie reeks. De reenactors? Daar zijn er volgens mij te veel van...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door johan willaert »

Giilly506th schreef:wat is band of brothers? huh... meen je dat nu?

Tuurlijk niet.....

BoB is een fantastisch mooie TV-serie die het gedramatiseerd verhaal van één compagnie GIs in het ETO vertelt....
Daar houdt het bij mij op..

Alle idolatrie en andere zaken gesproten uit de TV-serie is voer voor psychologen...
29th Let's Go!!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door LEO »

En hou in je achterhoofd dat de prestaties van E-company een samenvoeging zijn van de belevenissen van enkele airborne companies.

Mooie reeks trouwens, net zoals " Tour of Duty ", " The Pacific " en " Jag ".
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door asjemenou »

Giilly506th schreef:Ik vind het zielig dat er van die mensen bestaan die band of brothers kijken en dan meteen denken dat ze de geschiedenis van de hele oorlog weten en ook maar eens oorlogje gaan spelen.
Nu denk je waarschijnlijk dat ik ook zo'n BoB fanaatje ben :p Ik ben nog maar 15 maar weet toch al verdomd* veel van WOII en niet alleen wat er in Europa is gebeurt.
Wou gewoon horen wat jullie ervan vinden.
Het 506th PIR 101st Airborne is in mijn ogen slechts één van de vele legeronderdelen die heeft deel genomen aan WOII. Ze verdient naar mijn mening niet meer lof dan welk ander onderdeel dan ook.
Dat het aandeel van het 506th PIR 101st Airborne in WOII tot de verbeelding spreekt komt min of meer door dat Hollywood hun aandeel heeft verromantiseerd in de serie Band of Brothers.
Het vereren van de 101st veteranen uit deze serie vind ik persoonlijk dan ook te ver gaan. Het zijn veteranen en geen pop- of filmsterren.
Zij zijn toevalligerwijs de laatste WOII overlevenden van deze divisie en verdienen niet meer respect dan welke WOII veteraan dan ook.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Mr Mojo Risin »

asjemenou schreef:
Giilly506th schreef:Ik vind het zielig dat er van die mensen bestaan die band of brothers kijken en dan meteen denken dat ze de geschiedenis van de hele oorlog weten en ook maar eens oorlogje gaan spelen.
Nu denk je waarschijnlijk dat ik ook zo'n BoB fanaatje ben :p Ik ben nog maar 15 maar weet toch al verdomd* veel van WOII en niet alleen wat er in Europa is gebeurt.
Wou gewoon horen wat jullie ervan vinden.
Het 506th PIR 101st Airborne is in mijn ogen slechts één van de vele legeronderdelen die heeft deel genomen aan WOII. Ze verdient naar mijn mening niet meer lof dan welk ander onderdeel dan ook.
Dat het aandeel van het 506th PIR 101st Airborne in WOII tot de verbeelding spreekt komt min of meer door dat Hollywood hun aandeel heeft verromantiseerd in de serie Band of Brothers.
Het vereren van de 101st veteranen uit deze serie vind ik persoonlijk dan ook te ver gaan. Het zijn veteranen en geen pop- of filmsterren.
Zij zijn toevalligerwijs de laatste WOII overlevenden van deze divisie en verdienen niet meer respect dan welke WOII veteraan dan ook.
Het echte respect moet uitgaan naar de leden van de 101st Airborne Division en alle andere geallieerde militairen die nooit meer naar huis zijn teruggekeerd.
Wat betreft BoB, mooie reeks. Dat is al genoeg gezegd en kunnen we enkel maar herhalen. En het is goed dat mensen geïnteresseerd raken in WOII door reeksen als BoB, The Pacific,...
Hetzelfde wat betreft reenactors, daar is ook al genoeg over gezegd. 101st reenacten is nu eenmaal eenvoudig omdat zowat heel de wereld de eenheid kent door de televisie, daar moet je dus niet te lang over nadenken en omdat het materiaal ervoor in overvloed aanwezig is en je er weinig moeite in moet steken. Denk maar aan de kant en klare helmen met de markeringen, de volledig geassembleerde vesten met patch e.d. Sommige nemen het serieus en dat is heel goed, maar bij sommige, zoniet de meeste lijkt het nergens op spijtig genoeg.

@Giilly506th: Veel weten is natuurlijk iets relatief he. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je er niets van weet, maar ik denk dat niemand echt kan beweren dat hij heel veel weet over WOII. Er is nog zoveel dat we niet weten en ook nooit zullen weten. Wat je weet is zelfs maar de weergave die iemand geeft van de gebeurtenissen, een objectieve geschiedschrijving bestaat gewoon niet hoe objectief iets ook kan lijken. Nogmaals, dit is geen kritiek, dat wil ik benadrukken omdat topics als deze vaak genoeg uitmonden in het heen en weer slingeren van verwijten (kijk maar een naar andere topics, er zijn er al genoeg geweest over de 101st Airborne Division). Beschouw het maar als een... filosofische dwaling in mijn hoofd. :P
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

paratrooper schreef:
asjemenou schreef:
Giilly506th schreef:Ik vind het zielig dat er van die mensen bestaan die band of brothers kijken en dan meteen denken dat ze de geschiedenis van de hele oorlog weten en ook maar eens oorlogje gaan spelen.
Nu denk je waarschijnlijk dat ik ook zo'n BoB fanaatje ben :p Ik ben nog maar 15 maar weet toch al verdomd* veel van WOII en niet alleen wat er in Europa is gebeurt.
Wou gewoon horen wat jullie ervan vinden.
Het 506th PIR 101st Airborne is in mijn ogen slechts één van de vele legeronderdelen die heeft deel genomen aan WOII. Ze verdient naar mijn mening niet meer lof dan welk ander onderdeel dan ook.
Dat het aandeel van het 506th PIR 101st Airborne in WOII tot de verbeelding spreekt komt min of meer door dat Hollywood hun aandeel heeft verromantiseerd in de serie Band of Brothers.
Het vereren van de 101st veteranen uit deze serie vind ik persoonlijk dan ook te ver gaan. Het zijn veteranen en geen pop- of filmsterren.
Zij zijn toevalligerwijs de laatste WOII overlevenden van deze divisie en verdienen niet meer respect dan welke WOII veteraan dan ook.
Het echte respect moet uitgaan naar de leden van de 101st Airborne Division en alle andere geallieerde militairen die nooit meer naar huis zijn teruggekeerd.
Wat betreft BoB, mooie reeks. Dat is al genoeg gezegd en kunnen we enkel maar herhalen. En het is goed dat mensen geïnteresseerd raken in WOII door reeksen als BoB, The Pacific,...
Hetzelfde wat betreft reenactors, daar is ook al genoeg over gezegd. 101st reenacten is nu eenmaal eenvoudig omdat zowat heel de wereld de eenheid kent door de televisie, daar moet je dus niet te lang over nadenken en omdat het materiaal ervoor in overvloed aanwezig is en je er weinig moeite in moet steken. Denk maar aan de kant en klare helmen met de markeringen, de volledig geassembleerde vesten met patch e.d. Sommige nemen het serieus en dat is heel goed, maar bij sommige, zoniet de meeste lijkt het nergens op spijtig genoeg.

@Giilly506th: Veel weten is natuurlijk iets relatief he. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je er niets van weet, maar ik denk dat niemand echt kan beweren dat hij heel veel weet over WOII. Er is nog zoveel dat we niet weten en ook nooit zullen weten. Wat je weet is zelfs maar de weergave die iemand geeft van de gebeurtenissen, een objectieve geschiedschrijving bestaat gewoon niet hoe objectief iets ook kan lijken. Nogmaals, dit is geen kritiek, dat wil ik benadrukken omdat topics als deze vaak genoeg uitmonden in het heen en weer slingeren van verwijten (kijk maar een naar andere topics, er zijn er al genoeg geweest over de 101st Airborne Division). Beschouw het maar als een... filosofische dwaling in mijn hoofd. :P
ben het helemaal met je eens,
ps: ben je zelf reenactor? of zit je in een groep. Ik ben nl. op zoek naar een groep in Belgie die 101st doet (niet noodzakelijk 506th)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door johan willaert »

Giilly506th schreef:Ik ben nl. op zoek naar een groep in Belgie die 101st doet (niet noodzakelijk 506th)
Welke regio??? N of F, of speelt dat geen rol...?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

johan willaert schreef:
Giilly506th schreef:Ik ben nl. op zoek naar een groep in Belgie die 101st doet (niet noodzakelijk 506th)
Welke regio??? N of F, of speelt dat geen rol...?
Nederlands,
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Neen zelf ben ik geen reenactor. Ik heb geen zin om zoveel geld te spenderen aan reprospullen, ik investeer liever in origineel. Maar ik kan het wel appreciëren indien het goed is uitgevoerd. Maar zou je niet beter nog een jaartje of 2 wachten. Veel paratroopers van 15 waren er niet. Tenzij je er natuurlijk ouder uitziet dan je bent.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

paratrooper schreef:Neen zelf ben ik geen reenactor. Ik heb geen zin om zoveel geld te spenderen aan reprospullen, ik investeer liever in origineel. Maar ik kan het wel appreciëren indien het goed is uitgevoerd. Maar zou je niet beter nog een jaartje of 2 wachten. Veel paratroopers van 15 waren er niet. Tenzij je er natuurlijk ouder uitziet dan je bent.
Ja dat ben ik ook van plan :) Heb nu de basisuitrusting en kan niet meer wachten tot mijn 18de. Maar ben al een tijdje op zoek naar een goede, realisitsche re-enactmentgroep.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door coco »

Mijn eerlijke mening erover?
Het is een beetje verpauperd door BoB, hierdoor zijn veel mensen Amerikaans gaan verzamelen omdat het 'koel' is en zijn alle Duitsers slecht.
Natuurlijk hebben ze grote daden gedaan, maar andere divisies net zo goed, maar wordt voor het gemak even vergeten?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie