Verzetsverzameling (BE)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

Dag allemaal,
Bij deze ga ik een stuk uit mijn verzameling toelichten. Een stuk omdat ik ook nog wat ander (onsamenhangend, soms samenhangend) materiaal heb liggen. Ik heb nog een heleboel U.S. materiaal liggen maar ik ben van plan dit op termijn te verkopen. Verder heb ik nog wat Duits materiaal dat ik eventueel binnenkort eens zal posten. Alhoewel dat voor de meesten hier op dit forum misschien niet echt interessant is. Ik ga mijn verzetsverzameling hier posten. Mochten er trouwens mensen zijn die nog iets hebben liggen (doodsprentjes, foto’s, armbanden, papierwerk,…) met betrekking tot het verzet mogen die mij altijd iets laten weten!
Ik hoop dat het gelukt is de foto’s up te loaden.

Om te beginnen enkele medailles. 2 medailles van de gewapende weerstand, 2 overwinningsmedailles en een deportatiemedaille (helaas zonder lintje, maar deze zal na verloop van tijd vervangen worden.) Moet nog toegevoegd worden aan de collectie: de medaille van de werkweigeraars, krijgsgevangemedaille, gedeporteerdenmedaille en de medaille voor weerstand in de geannexeerde gebieden.
DSC_6856.JPG
Een medaille van het onafhankelijkheidsfront en eentje van het Geheim Leger
DSC_6909.JPG
2 emblemen van de Brigade Piron. Hetzelfde symbool dat ook gebruikt werd door de weerstand. En een Belgisch klein wimpeltje waarvan de afkomst niet echt bekend is.
DSC_6859.JPG
Laatst gewijzigd door Simon op 15 dec 2010, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

3 voedselrantsoenbonnetjes van winterhulp, 2 pakjes lucifers verkocht ten bate van winterhulp, een fietsplaatje uit 1910 en wat Belgisch oorlogsgeld.
DSC_6886.JPG
3 foto’s die ik geërfd heb van de familie. Eén laat ons een kapotgeschoten huis zien met enkele burgers, de andere een pastoor voor zijn kapotgeschoten kerk (vermoedelijk beide foto’s genomen in de Kempen) en een foto van een V2 (of V1, dit heb ik nog niet nagekeken.) die misschien genomen is in Antwerpen na de bevrijding.
DSC_6875.JPG
2 foto’s van een ontspoorde trein na een sabotageactie, plaats helaas onbekend.
DSC_6876.JPG
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

4 foto’s die slechts enkele honderden meters van waar ik woon genomen zijn. Te zien: gebombardeerde huizen na een aanval van Amerikaanse bommenwerpers. Eén foto is misschien niet geheel duidelijk. Deze toont ons de zetel waarin een persoon zat toen het huis instortte (hij overleefde de aanval). Het leuke aan deze foto’s is dat ik ze gekregen heb en dat die huizen er nog steeds staan. Verder heb ik van deze persoon ook nog de volgende foto’s gekregen, nog een hele resem foto’s van zijn dienst in Duitsland (met onder andere kapotgeschoten Keulen) en een grondplan dat hij maakte van de kraters die na de aanval te zien waren.
DSC_6882.JPG
Deze foto’s laten ons een Britse tank zien (Achilles?) tijdens de bevrijding van Mechelen en een foto van Kappelle op den Bos niet ver van Mechelen. In de garage staat volgens mij trouwens een Duits artillerie stuk maar het is moeilijk te zien.
DSC_6883.JPG
Verder een boekje tabaksberichten uit april, juni 1944. Erfstuk van de familie. Er hangt nog een verzetsverhaal aan vast. Mijn grootvader’s familie had een tabakswinkel. Zei verstopten in die tijd massa’s sigaren voor de Duitsers.
DSC_6888.JPG
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

2 doodsprentjes, één van de verzetsgroepering Zwarte Hand en het ander van het Belgisch Partitzanenleger. De tekst op het kaartje van de Zwarte Hand is zeer aangrijpend, tevens was deze persoon nog geen 19 jaar oud.
DSC_6889.JPG
Herinneringsprentje van 6 verzetsleden, allen onthoofd in München.
DSC_6892.JPG
Aanplakposter van een herdenkingsmoment voor de weerstanders in Mortsel. Het jaartal van de poster is mij echter nog niet bekend.
DSC_6898.JPG
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

5 sluikbladen La Libre Belgique, met onder andere de bekendmaking van de arrestatie van de burgemeester van Brussel.
DSC_6900.JPG

Aanplakbiljet van Ortskommandant von Maercker met de bekendmaking dat er een boete is opgelegd aan een boer omdat hij boter achterhield en zich niet aan de verordening hield betreffende de productie van boter. Voor mij toch wel iets met wat waarde, gezien ik zelf in Mechelen woon.
DSC_6904.JPG

Volksgazet van tijdens de Bevrijdingsdagen. 13 september 1944.
DSC_6905.JPG
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

Een herdenkingspeldje van Les Affranchis. Een verzetsgroepering waarvan ik nog steeds geen informatie gevonden heb.
speldje.JPG
speldje.JPG (12.71 KiB) 1874 keer bekeken
Een armband van de Nationale Koningsgezinde Beweging, deze is vermoedelijk na-oorlogs. En de lidkaart van mijn grootvader van de N.KB., helaas niet oorlogs (1956).
DSC_6867.JPG
Een armband van het Bevrijdinsleger – Armée Liberation
DSC_6868.JPG
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

Een armband van ofwel de Witte Brigade ofwel van het Belgisch Partizanenleger. Hier zoek ik nog uitsluitsel voor. Er ligt tevens een lidkaart van het coördinatiecomité van de weerstand gedurende de bevrijdingsdagen bij. Deze is afgestempeld door de Belgische Partizanen
DSC_6863.JPG
Een pamflet: Bevel, alle 18-25 jarigen worden opgeroepen om te gaan werken. Op wie tracht te ontvluchten of weerstand te bieden zal worden geschoten. Toen ik het aankreeg zag ik dat het van Nederland was. Da's wel een beetje zonde maar al bij al een veelzeggend pamflet.
DSC_6910.JPG
foto die gesigneerd is: aandenken aan den oorlog 40-44, Belgische partizanenleger, van uwen broer Van Bellenge Eugene. Kan iemand mij hier trouwens iets over vertellen? Is het normaal dat de partizanen achteraf poseerden in uniform? En wat betekend die 34? Staat dat voor zijn korps? Want dan zou dit kunnen betekenen dat hij van Leuven was.
DSC_6911.JPG
Zo dat was het,
Updates volgen zodra ik iets nieuws binnenkrijg. Ook een bedankje voor Peter om mij te helpen aan spullen te geraken!

Simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Stefan »

Zitten mooie stukken in! :)
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Jolijn »

Idd, mooie verzameling hoor! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Haplo »

Leuke collectie van een naar mijn idee wat ondergewaardeerd gedeelte van de oorlog.
Het maakt het zeker niet minder interessant.
Simon schreef: 3 foto’s die ik geërfd heb van de familie. Eén laat ons een kapotgeschoten huis zien met enkele burgers, de andere een pastoor voor zijn kapotgeschoten kerk (vermoedelijk beide foto’s genomen in de Kempen) en een foto van een V2 (of V1, dit heb ik nog niet nagekeken.) die misschien genomen is in Antwerpen na de bevrijding.
DSC_6875.JPG
Betreft een V1.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

Bedankt voor de reacties!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Akko »

Mooie verzameling Simon!
Zitten stukken bij dat ik zelfs nog niet gezien had ;)
Tevens een interessant verzamelgedeelte ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Simon »

Bedankt Nicholas,
Welke stukken heb je nog niet gezien?

Tevens aangekregen: doosprentje van persoon in de M.N.B. (Mouvement Nationale Belge), alhoewel dit wel een controversiële verzetsgroepering was vind ik het belangrijk om van alle politieke en ideologische verzetsgroeperingen iets te hebben.

Verder nog op komst: doodsprentje van iemand uit de N.K.B. (Nationaal Koningsgezinde Beweging)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door US army »

Simon schreef:3 voedselrantsoenbonnetjes van winterhulp, 2 pakjes lucifers verkocht ten bate van winterhulp, een fietsplaatje uit 1910 en wat Belgisch oorlogsgeld.
De bijlage DSC_6886.JPG is niet meer beschikbaar
Hey,

nette verzameling!
Ik vroeg me af, ik heb hier thuis ook een fietsplaatje liggen (zie foto) en zou je hier misschien interessen voor hebben? want het past niet echt bij mijn verzamelgebied.

grtz
Sybren
Bijlagen
Fietsbordje.jpg
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Opgeheven account 4914

Re: Verzetsverzameling (BE)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Wat een prachtige verzameling man!
Zitten enkele zeer speciale stukken in en ook wel een interessant thema.
Groetjes, Jenty
Plaats reactie