Brot Munt/penning

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Hallo Allemaal,

Ik heb een broodmuntje ooit in mijn bezit gekregen. Ik vermoed dat het of van de duitse soldaten is geweest of dat gevangene deze munt in concentratiekampen kregen om brood te kunnen halen misschien dat iemand hier meer over kan vertellen? Is het bijv ook een echte muntje of is hij nagemaakt?

Op onderstaande link staat een foto van de munt en mijn vraag op een muntenforum.

http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=7&t=5100

Alvast bedankt,

Groet,

Matthijs
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Brot Munt/penning

Bericht door michiel01 »

Hallo Matthijs,

mijn eerste reactie is dat ik vind dat de uitspraak van je medeforumlid, dat dit muntje wel eens meer dan 1000 eu waard kan zijn, erg gevaarlijk. Hiermee stel ik niet dat het muntje niet zeldzaam is, want dat is het wel, maar een dergelijke prijsindicatie vind ik niet juist.

Kun je vertellen wat er op de andere zijde van het muntje staat, of er uberhuapt iets op staat, is erg onduidelijk van op de foto. Een tweede en derde kritische blik doen me toch wat twijfelen aan het adelaartje, de twee vleugels verschillen van elkaar en z'n koppie is meer die van een kip.

Een kennis van mij heeft veel kampgeld en andere geldzaken in zijn collectie ik zal hem eens deze link sturen, ik kom hier op terug. Op het eerste gezicht zeg ik dat het een goed muntje is, anderzijds heb ik toch wat twijfels bij het adelaartje....
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Hoi michiel01,

Ik heb wel grotere foto's kan ik je die mailen?

Als ik zelf kijk lijkt de adelaar wel echt op een adelaar hoor. Ik heb totaal geen idee qua prijs.

Groet,

Matthijs
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Brot Munt/penning

Bericht door coco »

Het hele ding staat mij niets aan, de adelaar is heel slecht afgewerkt en lijkt inderdaad op een kip.
De achterkant ziet er hergebruikt uit.
Waarom zouden ze horizontale strepen zetten op zo'n muntje (alleen maar extra werk).
En dan nog het feit dat op de vleugels zowat 100% detail zit en op de poten/krans/kop zowat 0% detail zit rare manier van slijtage.
Hier een afbeelding met wat ik bedoel:
Het verschil in het oranje en in het rode rondje is zo groot dat ik er aan twijfel of dit origineel is:
Afbeelding

Prijzen op dit soort dingen zijn lastig te geven, mits origineel zoiezo geen 1000 euro waard.
Ik ben geen expert op dit gebied maar ik zou deze niet in de collectie willen.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Ik ben ook geen expert, dat is ook de reden dat ik een berichtje op dit forum heb geplaatst. Het is ook geen discussiepunt of je dit muntje wel of niet in je verzameling wilt hebben.

Misschien dat er iemand is die wat over dit muntje kan vertellen? of sowieso iets kan vertellen over waar eventueel zulke munten voorgebruikt werden en vooral door wie.

groet,

Matthijs
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Als ik op Google zoek en vind ik een soort gelijk muntje. met exact de zelfde tekening alleen andere vorm munt dus, het zou mijn niks verbazen dat het muntje toch wel echt is alleen is de vraag. werd hij gebruikt door het duitse leger of door gevangenen in concentratiekampen.
Laatst gewijzigd door mdb86 op 20 dec 2010, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Brot Munt/penning

Bericht door coco »

Met de opmerking, ik zou deze niet in de collectie willen, doel ik op het feit dat hij IMO (in mijn ogen) namaak is om de feiten die ik erboven aangaf.
Verzamelaars uitdrukking :wink:

Op internet kom je zoveel tegen, origineel en namaak en als iets op internet staat is het niet perse meteen origineel....
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Ik hoop dat er iemand is die wat meer duidelijkheid kan geven.

Matthijs
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Brot Munt/penning

Bericht door Jan Klaassen »

Deze mensen hierboven reageren wel degelijk serieus (in tegenstelling tot wat je denkt en zegt in het munten forum). Het is misschien niet wat je wil horen, maar deze mensen hebben (ondanks dat ze misschien geen experts zijn) wel ervaring met fakes op andere gebieden. Dus ik zou er maar serieus naar kijken.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Brot Munt/penning

Bericht door coco »

Ach Jan weet je wat het is, mensen die er geen verstand van hebben willen enkel horen dat het spul wat zei hebben origineel is.
En als er dan iemand met verstand over fakes komt en zegt dat het spul niet goed is, is het geen serieuze reactie want wat weten wij nou hè.

Als je niet geholpen wil worden of niet wil horen dat iets namaak is, plaats het dan niet op een forum!

@Mathijs: Duits materiaal staat erom bekend dat het 100% afwerking heeft met minimale fouten, deze adelaar heeft zoveel fouten dat het haast niet origineel kan zijn, en als jij dan vervolgens zegt ze weten niks en zeggen dat het namaak is omdat de adelaar er niet zo goed uit ziet (zeg maar gerust LELIJK is) dan wil je naar mijns inzien niet geholpen worden.

Blijf maar lekker in de waan van origineel dan en bied hem maar aan voor 1000 euro kijken hoeveel reacties je krijgt...

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

HAHAHA ik zeg niet dat jullie er geen verstand van hebben maar je gaf dat zelf aan. vandaar dat ik vroeg of er iemand is die meer duidelijkheid kan geven over eventueel de echtheid van het muntje maar vooral ook over de functie van zo'n muntje.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om jullie boos te krijgen sorry daarvoor.

Nogmaals weet iemand misschien waar de munt gebruikt werd?

Groet,

Matthijs
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Brot Munt/penning

Bericht door michiel01 »

mdb86 schreef:Ik ben ook geen expert, dat is ook de reden dat ik een berichtje op dit forum heb geplaatst. Het is ook geen discussiepunt of je dit muntje wel of niet in je verzameling wilt hebben.

Misschien dat er iemand is die wat over dit muntje kan vertellen? of sowieso iets kan vertellen over waar eventueel zulke munten voorgebruikt werden en vooral door wie.

groet,

Matthijs
Even helemaal los van het feit of dit bewuste muntje origineel is of niet (daar kom ik zo op terug) Dit muntje oogt mij civiel, de historie van dergelijke muntjes gaat terug naar de crisisjaren ergens in 1920. Althans toen werden ze erg courant, daar de prijs van brood toen steeg van 10 pfennig tot aan 1.4 miljard Mark door de inflatie, werden door lokale overheden penningen uitgereikt om brood te kunnen kopen. Zie het als armenzorg.
Kampgeld kent een zelfde principe, echter werd dit nagenoeg altijd (ja er zijn uitzonderingen en mogelijk is dit een uitzondering maar dat betwijfel ik) in papier uitgevoerd. Zo wordt mij ook door kenners bevestigd. Dit muntje komt daarom waarschijnlijk uit de oorlogsjaren of eind jaren 30. Uitgegeven aan burgers om in te ruilen tegen een brood. Hetzelfde principe als de bonnenkaarten die in Nederland en Duitsland werden gebruikt.

Militiar sluit ik per definitie uit, soldaten kregen gewoon te eten wat er uit de veldkeuken kwam of wat ze zelf bij elkaar schraapten.

Om even teurg te komen op de originaliteit. In deze hobby, het verzamelen van militaria, is het van groot belang of iets echt of nep is. daar originele artikelen uit Wo-2 vaak prijzig zijn, zeker de zeldzame items lopen tot ver in de duizenden euro's.
Als je muntje dus erg zeldzaam is, dan kan originaliteit het verschil maken tussen waardeloos of een hoge waarde. Het is dus ook in jouw belang te weten of het muntje origineel is.

Duitse items uit wo-2 worden al nagemaakt sinds 1945, eerst voor de geallieerden als souvenier later om verzamelaars geld uit hun zak te kloppen of ter vervanging van onbetaalbare originele items.
Waar het bij Duitse (gechargeerd, wat dit geldt voor praktisch alle militaria) items om draait is het herkennen van namaak. Bij Duitse items zit er een groot deel vaak in de afwerking. De Duitse grundlichkeit is terug te zien tot in de vaak feilloos perfecte details bij onderscheidingen en medailles.

Om terug te komen op jouw muntje, dan vallen er twee punten op, de kop en het gebrek aan gelijkenis in de beide vleugels (de twee rondjes die coco aangeeft). Dat zijn twee punten die mij doen aarzelen te zeggen dat dit een orgineel is.
De achtergrond zie ik niet als bezwaarlijk, een keuze in afwerking en eventueel ter onderscheidt van "gewoon" Duits geld als plausibele optie. Maar ik heb echt m'n twijfels bij de adelaar.

Wil je overigens eens de link plaatsen naar het andere muntje dat je via google had gevonden. Ik heb verschillende zoekopties gebruikt maar niets kunnen vinden dat er op lijkt.
mdb86
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2010, 09:20

Re: Brot Munt/penning

Bericht door mdb86 »

Hoi Michiel,

de link is: http://www.coin-collecting.shop-1st.biz ... 2-bin.html
Muntje is dus qua vorm niet het zelfde maar qua tekening wel.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Brot Munt/penning

Bericht door coco »

Als je de 2 muntjes vergelijkt, zie je meteen dat de gebruiks sporen bij ene en bij de andere totaal niet overeen komen.
Wat ik bedoel is, bij het muntje op Ebay zijn de gebruiksporen overal ongeveer gelijk.
Bij jouw muntje zijn de gebruiksporen duidelijk verschillend.

Plus het feit dat de afwerking totaal verschillend is denk ik dat het bij jouw exemplaar om een namaak gaat.

Ik loop nog niet zo heel lang mee in de verzamel wereld (jaartje of 4 nu) maar dat wil nog niet zeggen dat ik er niets van weet, zoals Michiel en ik al aangaven Duitse aanmaak spullen zijn nagenoeg perfect gedetailleerd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Brot Munt/penning

Bericht door michiel01 »

thanks, dit helpt zeker.

Als ik kijk naar de details van jouw munt en deze dan zijn ze identiek (los van de rand, maar die was ook ooit hetzelfde). Het verbaasd me niet dat de verkoper hoog inschiet qua prijs, de website werkt vervelend maar uiteindelijk kom je uit op ebay.
ook daar lijkt de verkoper betrouwbaar, dus ik denk dat je wel eens een goed muntje kan hebben, echter sluit ik niet uit dat het muntje een bullshit-item is, dat er twee van zijn zegt in deze niets, kijk eens naar het aantal namaak ijzeren krijzen.... de adelaar blijft crap een bron/kenner is een noodzaak in deze. De prijs is duidelijk te hoog gegrepen, wat in deze (gezien de andere advertenties van de verkoper) denk ik duidt op onwetendheid van de verkoper. Duidelijk geen flauw benul van wat hij verkoopt en schiet dus hoog in. Het is denk ik raadzaam de advertentie te volgen, een re-listing met een lagere prijs zal mijn vermoeden bevestigen. Als hij hem verkoopt dan weet je wat jouw muntje voor prijs op zal leveren.

(zijn er voor muntenverzamelaars geen catalogussen met munten/tokens om na te zoeken? Een internationeel forum? Daar zal je verwacht ik meer succes hebben, dit is erg specifiek en gezien het forum waar je vandaan komt een logischere insteek.)
Plaats reactie