Nederlandse Ustuf.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Nederlandse Ustuf.

Bericht door Michael »

Ik denk dat op dit forum personen zitten die redelijk wat weten i.v.m. Nederlanders in de Waffen-SS. Daarom vraag ik nu of iemand wat meer informatie heeft over de SS-Untersturmführer Dr. Abe Jan Koldyk, geboren in Vreeland op 26.06.1921 en volgens de SS-Führerliste werkte hij in 06.1944 in het SS-Lazarett Berlin van het SS-FHA Amtsgruppe D. Ik heb ook gehoord dat hij in het Ardennenoffensief meevocht, met welke eenheid is mij onbekend. Na de oorlog zou het nog 'lastiggevallen' worden door iemand, de naam ontsnapt mij even, die zich bezich hield met het opsporen van oorlogsmisdadigers.
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

Hilfsarzt d.Inneren Abt. im SS-Laz.Berlin seit 1.1.1944

Lehrgange:11.Res.FAL.-SS-arztl.Akademie Graz

getrouwd op 2.3.43 met Therese Meigen

op 29.6.1944 overplaatsing naar de 1.ss.Pz.Div.LAH moet zich melden bij de divisie arts

Bron: Personals Akten van Koldijk uit de FL van John Moore uit het NARA.

Verder geen info/bron dat ie in de Ardennen aanwezig is geweest. File omvat 11 pagina's met foto

Ben benieuwd naar je interesse in deze Koldijk?

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Dokter Koldijk heeft voor mijn zieke overgrootvader gezorgd in de gevangenis, of na dat hij uit de gevangenis kwam. Hij heeft er ook voor gezorgd dat zijn been niet geamputeerd moest worden in de gevangenis. En mijn nonkel die voortvluchtig was aan werk geholpen. Eigenlijk een vriend van de familie.
Heb je toevallig wat foto's van hem bij de hand?
kenv
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:23
Locatie: Echt

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door kenv »

Vorig jaar samen met een kennis en Abe Koldijk het museum in La Gleize bezocht.
Doctor Koldijk is een goede vriend van de eigenaar van het museum Gregor.
Was toen een hele leuke dag en hij was erg aardig. Heeft veel verteld over wo2.
Hij was in Normandie , Ardennen en op het laatste in Hongarije.
Vanaf de jaren vijftig is ie prive arts in hetzelde dorpje waar ik woon , Susteren.
grts
Kenny
Bijlagen
koldijk en gregor.JPG
Samen met Abe Koldijk op foto
Samen met Abe Koldijk op foto
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door Stefan »

Zo, dat is wel heel kort bij. (Sint Joost)
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door S1991 »

Stefan schreef:Zo, dat is wel heel kort bij. (Sint Joost)
Nog korter, Echt..
Wel interessant !
Misschien een klein verslagje plaatsen kenv?
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door Stefan »

S1991 schreef:Misschien een klein verslagje plaatsen kenv?
Ben ik ook wel naar benieuwd, al is het off-topic.
kenv
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:23
Locatie: Echt

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door kenv »

Bij deze een verslagje : We hebben zelf een Motorzaak in Echt. Een klant van ons die al jaren bij ons komt.
Die klant is +/- 65 jaar . Hij kent Dr Koldijk prive al jaren. Die klant kwam er pas vorig jaar achter dat ik
zwaar geintereseerd was in wo2. Hij vertelde mij van de contacten met Dr Koldijk. Vorig jaar mei heb ik toen geregeld met de klant dat we samen bij Dr Koldijk op bezoek konden. Ben er toen een hele avond geweest !
Hij verteld heel veel over de oorlog. Ook vertelde hij dat de eigenaar van het museum La Gleuize een goede
vriend van hem is. Hij vroeg of ik zin had met onze klant het museum te gaan bezoeken. 2 weken later zijn we
toen een hele zondag op pad geweest. Eerst naar La Gleize ( Het was een week voor de beurs). Toen we eraan kwamen werd ie met open armen ontvangen door Gregor(eigenaar museum). We mochten voor openingstijd
al gratis naar binnen. Daarna zijn we met zijn drieen nog bij Gregor thuis op de koffie geweest.
Het bleek dat Dr Koldijk vroeger al vaak bij Gregor op bezoek kwam met oude strijdmakkers van de LAH !
Dezelfde dag zijn we nog met de auto naar de Ruhr See gereden waar Dr Koldijk een vakantiehuis heeft.
Een topdag ! Ik heb de originele handtekening van hem op een foto van hem. Zal die wel mailen.
De foto zelf is een nadruk. Voor meer info kom maar langs bij MP Echt of mail me.
grts
Kenv
kenv
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:23
Locatie: Echt

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door kenv »

svp de foto met originele handtekening !
Bijlagen
DR A.Koldijk.JPG
kenv
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:23
Locatie: Echt

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door kenv »

Hier nog een foto van de Dokter met onze klant.
Tevens heeft onze klant ook nog briefcontact met een hele andere SS-er.
Dat is weer een ander verhaal. Het gaat om Fritz Hahl : Panzergrenadiere der Panzer-Division "Wiking" .
Een familie lid van onze klant zat daarbij en is in wo2 omgekomen.
Via via zijn ze in contact gekomen. Pas geleden vertelde onz klant dat hij geregeld had dat Dr Koldijk met
Fritz Hahl kon bellen. Het bleek dat ze een heel leuk gesprek hebben gehad. ( Ze konden elkaar natuurlijk niet)
Dhr Hahl woon nu nog ergens in de buurt van Regensburg en heeft diverse boeken geschreven over de Wiking.

Voor meer info stuur me een pb

grts
Kenv :)
kenv
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:23
Locatie: Echt

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door kenv »

sorry foto vergeten.
Bijlagen
P1100862.JPG
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door S1991 »

Leuk verslagje Ken. ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door patrickh »

Bedankt voor plaatsen!

gr.Patrick
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door Stefan »

Leuk verslag!
timmsk1995
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2011, 22:59

Re: Nederlandse Ustuf.

Bericht door timmsk1995 »

aan jan willem waar kan ik die personals akten over hem dan vinden op internet of ergens anders
Plaats reactie