whermacht pet gedragen door sser

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

whermacht pet gedragen door sser

Bericht door emielS »

Heeren..

Kan deze combinatie???
De pet is van een nederlandse ss panzer veteraan...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


grt emiel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door michiel01 »

ik zie het probleem niet. Weet je wat het nadeel van zulke dingen is, (leert de ervaring) alles wat niet textbook is wordt al snel afgeschreven als "kan niet", "mocht niet", "bestond niet" etc.

Als jij dit zo van de veteraan hebt of een 100% betrouwbare bron, waarom zou het dan niet zo gedragen zijn? Het lastige is vaak om er bewijs van te vinden en het onderscheidt te maken tussen wat is authentiek en wat heeft een of andere geld beluste kl**tviool gedaan om ergens geld aan te verdienen.

(als ik vraag, werden Nederlandse manschappen schuitjes, ongemodificeerd, met een stoffen adelaar met kokarde op de zijkant, door KM personeel gedragen? Dan zal 90% zeggen: Nee, ze werden gemodificeerd, de adelaar en kokarde zitten op de voorzijde, blablabla.
Maar gister had ik er toch echt een in handen, 100% authentiek en op naam.)
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door emielS »

hier een foto van de man met de pet,kan niet goed zien of de band nou zwart of groen is ,de rand van de pet is wel hetzelfde gevormd..

De foto effe verpest om het kopiëren tegen te gaan.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Welke insigne heeft hij op zijn mouw en waarvoor dient het koord???


grt emiel
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door coco »

@ Michiel, ben het helemaal eens met wat je zegt, er wordt te makelijk/te snel textbook geroepen terwijl dat vaak helemaal niet op gaat, naast textbook bestaan er zoveel varianten waar (vooral de Amerikaanse) verzamelaars geen weet van (willen) hebben.

Dat Kriegsmarine schuitje zit je nog steeds dwars hè :lol:

Opzich vind ik de schedel op de pet er niet heel goed uit zien vanaf deze foto's maar meer/betere foto's kunnen meer uitleg geven denk ik.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door emielS »

hier nog wat fotos,foto binnenkant zitten bloedspetters,kan kloppen omdat hij zwaargewond is geraakt aan zijn kaak/gezicht...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Afbeelding


grt emiel
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door coco »

Je moet gewoon even overal echt goede foto's van maken.
Stof, binnenkant van de zweetband, binnenkant close-up, emblemen close-up, eventueel een foto van hoe de emblemen bevestigd zijn, als het mogelijk is of er een makers code staat op de emblemen etc. etc. etc.
Met die info kunnen we een hoop.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door emielS »

tja deze pet is nog niet los als je snapt wat ik bedoel....
meer fotos heb ik niet.

grt emiel
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door zjopske »

Interessant stukje, ze zou eigenlijk eens onder de emblemen moeten kijken voor kleurverschillen.
De schirmmutze ziet er wel goed uit in mijn ogen, alleen heb ik de vraagtekens staan bij de emblemen.
Omdat ik daar weinig van weet laat ik het graag over aan de rest, maar ik ben wel benieuwd of die emblemen er langer opzitten dan een paar jaar.

Is de schirmmutze nog in bezit van de familie of is de schirmmutze al door veel verzamelhanden gegaan?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door utmi »

De pet op de originele foto is niet de pet de je kan kopen...
Foto heeft heer adelaar en duidelijk piping rond bovenkant van de (groen/zwarte?) rand! De pet heeft een ss adelaar en ik zie zogauw geen piping...
Mijn vermoeden is dat men de pet op die van de foto wil doen lijken en als dat zo is zou ik nattigheid voelen.
De doodskop ziet er zo niet goed uit, de binnenkant van de pet (zweetband/onderkant klep) is afwijkend...sweatshield is verwijderd, waarom? Enkele van deze punten kunnen goed wo2 zijn, maar hoeveel onzekerheid wil je hebben?
Tevens als je je afvraagt wat de emblemen/koord op de foto zijn, vraag ik me af of je uberhaupt aan een ss pet moet beginnen...Minefield, stay out!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door michiel01 »

bij het zien van de foto gaan er inerdaad twee alarmbellen rinkelen, de adelaar en de piping. Ookal is de pet erg ingezakt nergens is er ook maar een minimaal stukje piping te zien.

De laatste keer dat ik oud (bijna 100 jaar) bloed zag, was het veel donkerder dan de roestkleurige plekken die op de pet zitten. (ik denk dan ook dat het roest is of iets anders)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door Erik S. »

Ik ken nog 1 verzamelaar die een dergelijke pet in zijn verzameling heeft. En dan ook daadwerkelijk een crusher, maar met Bevo-aanmaak insignes.. Wél origineel gemonteerd. Ik geloof dat het ergens mee te maken had, dat de "knautsch"-mutze een dure muts was. En dat een schuitje/m43 pet de standaard was. Je kreeg zo'n pet pas vanaf de stand "Unterscharführer". Het werd gedoogd dat je zo'n pet droeg als "Gruppenführer" zijnde vanaf de stand Rottenfuhrer. Deze werden dan alleen meestal zelf aangekocht/gepikt/geruild.. Bij de WH mocht je de Knautschmutze ( of wel in het engels "crusher") vanaf 43 niet meer dragen.


Wat kost het petje eigelijk?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door Erik S. »

Ook heeft de persoon op de foto een veldgrijs "SturmgeschutzJacke" aan. Panzer lijkt mij niet van toepassing, de witte waffenfarbe kan best kloppen als de persoon overgeplaatst is;)

De foto laat ook rode/roze schouderstukken zien in combinatie met witte waffenfarbe op de muts ;)
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door emielS »

De pet is nog bij de eigenaar zelf ,en ik kreeg de fotos toegestuurd door de zoon van de veteraan.
Hij zat bij het 3e panzer korps
Ze kunnen mij weer via men broer, de zoon (van de veteraan) is een schoonvader van men broers zwager (tja goed verhaal he).
Ze willen de pet en onderscheidingen t.z.t we doen als de man is overleden.
En ik ben een van gegadigde om het over te nemen.
Dus het materiaal is 100% eerste eigenaar...


grt emiel
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door jurgen »

Bij de WH mocht je de Knautschmutze ( of wel in het engels "crusher") vanaf 43 niet meer dragen.
Waarom heeft men die regel ingevoerd? Ik weet dat vele mannen van hun Schirmmütze een crusher maakten door de rand "in te deuken" (bzw. de metalen draad uit de rand te halen geloof ik). Verstoorde dit de uniformiteit o.i.d.?
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: whermacht pet gedragen door sser

Bericht door rammsander »

Een mooie pet!
Mooi als je deze van de eigen familie kan overnemen!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie