herstelbbetaling wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

herstelbbetaling wo2

Bericht door Gast »

Hallo!

ik heb binnenkort een presentatie over de geschiedenis van Duitsland.
Het enige wat nog mist is het bedrag dat duitsland moest betalen na de WO2 als herstelbetaling, is dat bekend?
ik heb al de hele ochtend gegoogled, maar niks gevonden!

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door rammsander »

staat een stuk op dit forum:
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=26214 ;)
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door jaapvanleent »

nog een leuk weetje: afgelopen jaar heeft Duitsland de laatste afbetaling van Wo1 (!!!) aan Frankrijk betaald.

Jaap
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gast

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Gast »

dankjewel!
ik kan het in het stuk niet vinden? er staat wel dat ze voor WO1: 152 miljard goudmark moesten betalen, maar niet wat ze voor WO2 moesten betalen?

ja klopt! aan de hand van dat weetje ben ik ook tot deze presentatie gekomen :)
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door S1991 »

Zover ik weet hoefde Duitsland geen betalingen te verrichten?
Rusland wou dat wel alleen Amerika, Engeland en Frankrijk niet. Want hun wouden de economie van Duitsland weer opbouwen, waren namelijk bang dat als ze Duitsland wederom op lieten komen voor alle schade van de oorlog dat er later weer een "gek" zou komen en wederom een oorlog zou ontketenen...
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door jaapvanleent »

Dat feitje wat ik zei was ook WOI.
Misschien moet je je vraag herzien...?
In WOII werden er idd amper/geen terugbetalingen gedaan door Duitsland. (dan was Duitsland nog 200 jaar daarmee bezig...)
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gast

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Gast »

Jaap, het ligt namelijk iets genuanceerder dan hoe jij het schetst. Volgens Philipp Heyde (Das Ende der Reparationen. Deutschland, Frankreich und der Youngplan. Schöningh) kwam in juli 1931 een einde aan de betalingen. Duitsland was failliet en op de conferentie van Lausanne werd besloten de herstelbetalingen te stoppen, en het resterende bedrag werd kwijtgescholden op een relatief kleine restschuld na. Dit verdrag werd nooit geratificeerd maar de betalingen stopten. In 1953 werd echter wel besloten dat particuliere schulden nog moesten worden terugbetaald. De Duitse regering had namelijk tot 1931 geld geleend bij particuliere buitenlandse investeerders om hiermee aan de herstelbetalingen te kunnen voldoen. In 1953 werd wel afgesproken dat Duitsland deze particuliere schulden pas zou hoeven afbetalen vanaf het moment dat West-Duitsland en de DDR weer verenigd zouden zijn. Desondanks besloot West-Duitsland meteen met het aflossen van de schuld te beginnen. Toen de Duitse eenwording in 1990 een feit werd werden afspraken gemaakt over het resterende bedrag: dit zou Duitsland in twintig jaar afbetalen, zo'n 5 miljoen per jaar. Afgelopen oktober heeft Duitsland daarvan het laatste deel betaald.

Ergo, de daadwerkelijke herstelbetalingen werden in 1932 stopgezet, sinds 2010 is Duitsland klaar met het afbetalen van de particuliere schulden die dit land tachtig jaar geleden maakte om tot en met 1931 aan de herstelbetalingen te kunnen voldoen.

Het Ruimteaapje
Gast

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Gast »

Topic Starter, na de oorlog is bewust geen afspraak gemaakt over herstelbetalingen voor WO2. De geallieerden beseften ook wel dat een nieuw systeem van herstelbetalingen enkel tot dezelfde problemen zou leiden die deel waren van het ontstaan van WO2. Enkel de, hierboven door mij geschetste, aflossing van de schuld aan particuliere investeerders van voor 1932 werd in 1953 geregeld. Met andere woorden, Duitsland betaalde tussen 1932 en 1953 niets en tussen 1953 en 2010 betaalde het alleen nog het geld terug dat de regering tot 1932 had geleend om de herstelbetalingen te kunnen betalen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Jan Klaassen »

Volgens mij hebben ze wél moeten betalen, alleen erg weinig ivm WOI. Dit, inderdaad zoals S1991 al aandraagt, om een nieuwe oorlog uit de weg te gaan. Moet alleen even kijken waar ik dat ook weer vandaan had x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Jan Klaassen »

Zie hier;
http://en.wikipedia.org/wiki/War_repara ... rld_War_II
Toch nog wat dus, maar vooral in kapitaalgoederen. Daarnaast betaalt de regering ook nog aan een organisatie ter compensatie van de Holocaust-slachtoffers.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door jaapvanleent »

ik ben geen geschiedkundige ofzo, ik vertel gewoon wat ik weet. (best veel voor een 15 jarige...)
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door broeloe »

Mischien wel interessant om te weten.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door david879 »

De DDR heeft volgens mij de nodige herstelbetalingen aan de USSR moeten voldoen...
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door Jan Klaassen »

Dat zou dan toch vreemd zijn als nieuwe USSR-bondgenoot? Dan zouden ze hun nieuw gewonnen buffer direct arm houden?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: herstelbbetaling wo2

Bericht door david879 »

Ik vond het ook opmerkelijk toen ik het las!
Plaats reactie