Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Een vergunning kan je alleen aanvragen als je lid bent van een vereniging. (tenzij je een museum hebt) Een schietvereniging voor een vergunning om met je wapens te mogen schieten en een verzamelvereniging voor als je wilt verzamelen. Voor de verzamelvereniging kijk eens op de site van de Edouard de Beaumond en voor een schietvereniging in de buurt kan je op de site van de KNSA vanalles vinden.
helitanker
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2010, 18:51

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door helitanker »

Amai in nederland zijn ze wel streng op van die zaken in belgie is het al wa streng maar dat valt nog mee
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Ik heb een ietwat rare vraag, en ik heb de pagina's hiervoor terug gelezen maar ik kon er geen antwoord op vinden.

Ik heb de kans een gedeactiveerde MG34 te kopen, maar zoals eerder vastgesteld zijn automatische wapens verboden.
Aan de andere kant zijn onklaar gemaakte wapens wel weer toegestaan.
Nu weet ik niet of het nou wel of niet toegestaan is, zou iemand mij daarmee kunnen helpen? :)

Mvg,

Koen.

(P.S; Ik weet niet of hij volgens de NL'se regelgeving onklaar gemaakt is, maar stel dat...)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Peter »

Een MG34 is zonder bijzonder verlof per definitie verboden in Nederland. Demil of niet. Het is een automatisch wapen en in elke vorm verboden zonder speciaal verlof volgens de Nederlandse wapenwet. In Nederland zijn alleen onklaargemaakte repeteer/grendelgeweren en geweren gefabriceerd vóór 1870 toegestaan zonder verlof. Semi-automatische en automatische wapens zijn in Nederland in elke vorm verboden bezit zonder verlof, anders dan in België waar onklare wapens wel toegestaan zijn.
Daar is 'ie weer!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door jurgen »

Je woont in Nederland en je mag een MG34 simpelweg niet hebben, onklaargemaakt of niet.

Alleen wanneer hij over de hele lengte in twee gezaagd is, maar dat is natuurlijk -> :bonk:
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door D_Dutch »

jurgen schreef:Je woont in Nederland en je mag een MG34 simpelweg niet hebben, onklaargemaakt of niet.

Alleen wanneer hij over de hele lengte in twee gezaagd is, maar dat is natuurlijk -> :bonk:
Haha dat laatste... :P
Jammer! Zulke dingen zul je dus alleen maar in musea in Nederland zien... moet ik daar maar eens aan beginnen. :+
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door panzer lehr »

Verhuizen naar belgie dan mag je aale onklaargemaakte wapens hebben grendelgeweren zelfs op scherp. :bonk:
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door JimK »

D_Dutch schreef:
jurgen schreef:Je woont in Nederland en je mag een MG34 simpelweg niet hebben, onklaargemaakt of niet.

Alleen wanneer hij over de hele lengte in twee gezaagd is, maar dat is natuurlijk -> :bonk:
Haha dat laatste... :P
Jammer! Zulke dingen zul je dus alleen maar in musea in Nederland zien... moet ik daar maar eens aan beginnen. :+
Begin maar bij ons museum http://www.museum40-45.com :lol:
Maar je kunt ook privé wel een verlof aanvragen. Het kost tijd en moeite, maar als je echt wilt verzamelen en je hebt niets op de kerfstok is dat in principe mogelijk.

Groet Jim
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door coco »

In Nederland is genoeg mogelijk, maar je moet gewoon moeite doen en dat hebben veel mensen er niet voor over.|
Andere wel en die hebben dan vaak ook een collectie om van te smullen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door ammo »

coco schreef:In Nederland is genoeg mogelijk, maar je moet gewoon moeite doen en dat hebben veel mensen er niet voor over.|
Andere wel en die hebben dan vaak ook een collectie om van te smullen.
idd coco
Nemo Me Impune Lacessit
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door coco »

En dan doel ik dus oa op Ammo, damn wat een collectie maar ik ben net zo'n pietje ongeduld als de rest dus dat zou er helaas hier nooit komen haha
Maar zeg nooit nooit, en zeker niet 2 keer in één zin.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door rutger »

Helaas even dit topic omhoog halen. Ik zou mij graag willen richten op het verzamelen van patroonhouders (MP40 etc. etc.). Maar via google kom ik verscheidene meningen tegen. Iemand die mij precies kan vertellen welk wm formulier ik hier voor moet hebben (zodat ik de voorwaarden er bij kan zoeken)?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Als je de circulaire bekijkt dan zou hiervoor een verlof afgegeven moeten kunnen worden. Enkel voor magazijnen ben ik het nog niet tegen gekomen maar het zou mogelijk moeten zijn.
Via een verzamelverlof voor munitie is het sowieso mogelijk. Hiervoor is lidmaatschap van de NVBMB vereist. Je zal dan een verzamelgebied moeten omschrijven waaronder de munitie valt voor de magazijnen. Bij een verzamelverlof voor munitie mag je ook de bijbehorende magazijnen verzamelen.

Wil je echt alleen voor magazijnen gaan dat raad ik je aan om je lokale politie bureau te bellen en te vragen naar bijzondere wetten. Mogelijk zullen ze het antwoord ook niet direct weten maar als het goed is gaan ze het voor je uit zoeken.
Laatst gewijzigd door racefiets op 05 apr 2011, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door rutger »

Bedankt racefiets. Wil mij inderdaad enkel en alleen toeleggen op het verzamelen van patroonhouders. Zal binnenkort eens bij het politiebureau langswippen.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Bel ze even voor een afspraak. Dan kunnen ze wat tijd voor je in plannen.
Plaats reactie