Nahkampfmesser

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Nahkampfmesser

Bericht door patrick99 »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Nahkampfmesser

Bericht door patrick99 »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: Nahkampfmesser

Bericht door richard757 »

ben ff wezen google maar de Luftwaffe Nahkampfmesse die ik tegen kom zijn geklonken
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: Nahkampfmesser

Bericht door richard757 »

patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Nahkampfmesser

Bericht door patrick99 »

Klopt, heb ik ook al gedaan, zoals Andre al zei zijn de meeste geklonken.
Maar zou graag bevesting / vergelijkingen willen hebben.
Dit is trouwens de site van Andre.
http://www.flandersmilitaria.be/
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: Nahkampfmesser

Bericht door patrick99 »

Wat bedoel je met "textbook"??

Ik weet niet of er destijds gelijmde varianten bestonden of dat dit na de oorlog gedaan is, maar ik zou persoonlijk voor een 'textbook' exemplaar gaan, welke niet echt lastig te vinden zijn. Natuurlijk betaal je daar ook wel een bepaalde prijs voor...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nahkampfmesser

Bericht door Kugelblitz »

patrick99 schreef:Wat bedoel je met "textbook"??

Ik weet niet of er destijds gelijmde varianten bestonden of dat dit na de oorlog gedaan is, maar ik zou persoonlijk voor een 'textbook' exemplaar gaan, welke niet echt lastig te vinden zijn. Natuurlijk betaal je daar ook wel een bepaalde prijs voor...
'Textbook' is een Engelse term in de verzamelaarswereld (niet alleen militaria) voor een item dat alle kenmerken vertoont van een origineel exemplaar en waar geen vragen over zijn. Rechtstreeks uit een referentieboek, zou je kunnen zeggen...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Nahkampfmesser

Bericht door coco »

Dat 'textbook' slaat echt vierkant nergens op, er bestaan tientallen modellen (bijv. schoenen) waarvan de meeste mensen (vooral Amerikaanse verzamelaars) zouden zeggen na-oorlogs terwijl deze gewoon goed oorlogs zijn, maarja niet gedocumenteerd is repro/na-oorlogs?
Het nachkampf mes ziet er goed uit, en ik denk dat er niks mis mee is.
De staat van de schede en de handvaten komt overeen, een (bijna) mint exemplaar dus nooit gebruikt laat oorlogs model?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nahkampfmesser

Bericht door Kugelblitz »

coco schreef:Dat 'textbook' slaat echt vierkant nergens op, er bestaan tientallen modellen (bijv. schoenen) waarvan de meeste mensen (vooral Amerikaanse verzamelaars) zouden zeggen na-oorlogs terwijl deze gewoon goed oorlogs zijn, maarja niet gedocumenteerd is repro/na-oorlogs?
Het nachkampf mes ziet er goed uit, en ik denk dat er niks mis mee is.
De staat van de schede en de handvaten komt overeen, een (bijna) mint exemplaar dus nooit gebruikt laat oorlogs model?
Textbook slaat zeker ergens op, schijnbaar begrijp je niet precies wat ermee wordt bedoeld. Als iets 'textbook' is, dan is er dus geen discussie over de originaliteit, aangezien het alle kenmerken vertoont van gekende originelen (dit kan tot in kleine details zijn). Er zijn echter ook veel items die ook gewoon origineel zijn, maar die wel wat afwijken, maar waarvan men weet dat deze wel in orde zijn.
'Textbook' is zegmaar een 'exemplaar dat alle kenmerken vertoont van een standaard origineel exemplaar, van zijn soort'.

Is lastig onder woorden te brengen, maar het is dus zeker een handige benaming. Als een item 'textbook' is weet je in ieder geval dat je met een goed stuk te maken hebt, sommigen verzamelen zelfs enkel 'textbook' items.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Nahkampfmesser

Bericht door coco »

Ik snap textbook wel, maar er bestaat ook genoeg 'textbook' materiaal wat nog niet is opgenomen en is om die reden geen textbook, daarom slaat dat woord IMO de plank een klein beetje mis.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie