Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door Jim »

De enige vrouwelijke ridder naast Wilhelmina

DEN HAAG - In de geschiedenis van de Militaire Willemsorde (voor moed, beleid en trouw betoond in de strijd) zijn tot nu toe maar twee vrouwen hierin tot ridder benoemd: koningin Wilhelmina en Jos Mulder-Gemmeke.

Het verzetswerk van Mulder (schuilnaam Els van Dalen) begon meteen na de bezetting met het verspreiden van een verzetskrant, die ze mede had opgericht. Ze werd zelfs uiteindelijk de stuwende kracht achter de verspreiding van de Je Maintiendrai. Ook hielp ze al snel onderduikers. En ze werd een soort verbindingsofficier.

Jos Mulder rolde in een netwerk dat contact met Engeland onderhield. Ze kwam bij prins Bernhard terecht, die van haar voor de geallieerden interessante informatie over legerformaties en lanceerplaatsen van de raketten V1 en V2 vernam. Ze zou documenten soms in een poederdoos hebben vervoerd. Andersom zorgde ze ervoor dat onder meer radiozenders in bezet gebied werden verspreid.

Mulder-Gemmeke deed een opleiding tot geheim agente en parachutiste. Op 10 maart 1945 sprong ze boven Nederland voor een missie waarover ze nooit vertelde. Ze was lange tijd erg terughoudend over de oorlog. „Ik was zó kwaad op de moffen, dat ze hier gewoon binnenkwamen, het land bezetten, de mannen probeerden weg te halen en de joden vervolgden. Ik bedoel: het was ons land niet meer. Ik was gewoon kwaad!”, verklaarde ze haar dappere gedrag achteraf wel.

De Willemsorde (MWO), die haar in 1951 werd uitgereikt, was voor Mulder een volslagen verrassing, vertelde ze later aan een tijdschrift: „Ik dacht: wat hoor ik toch in de tuin. Allemaal mensen met fototoestellen. Toen hoorde ik van die journalisten dat ik de MWO had gekregen. Het was al op de radio geweest.”

De uitreiking vergat ze nooit: „Nadat ik door koningin Juliana tot ridder geslagen was, kreeg ik ook van de andere ridders een slag. Van prinses Wilhelmina kreeg ik zo'n krachtige klap, dat ik bijna omviel.”

Mulder-Gemmeke was voorzitter van het Kapittel van Ridders in de Militaire Willemsorde, een slinkende groep. Alleen Marco Kroon kwam er later nog bij. „Als er nieuwe ridders bijkomen, dan betekent dat dat er strijd is. Ik heb liever geen ridders maar vrede.”

De echtgenoot van Mulder-Gemmeke had ook de MWO. Hij maakte 82 oorlogsvluchten.

De enige vrouwelijke ridder naast Wilhelmina

DEN HAAG - In de geschiedenis van de Militaire Willemsorde (voor moed, beleid en trouw betoond in de strijd) zijn tot nu toe maar twee vrouwen hierin tot ridder benoemd: koningin Wilhelmina en Jos Mulder-Gemmeke.

Het verzetswerk van Mulder (schuilnaam Els van Dalen) begon meteen na de bezetting met het verspreiden van een verzetskrant, die ze mede had opgericht. Ze werd zelfs uiteindelijk de stuwende kracht achter de verspreiding van de Je Maintiendrai. Ook hielp ze al snel onderduikers. En ze werd een soort verbindingsofficier.

Jos Mulder rolde in een netwerk dat contact met Engeland onderhield. Ze kwam bij prins Bernhard terecht, die van haar voor de geallieerden interessante informatie over legerformaties en lanceerplaatsen van de raketten V1 en V2 vernam. Ze zou documenten soms in een poederdoos hebben vervoerd. Andersom zorgde ze ervoor dat onder meer radiozenders in bezet gebied werden verspreid.

Mulder-Gemmeke deed een opleiding tot geheim agente en parachutiste. Op 10 maart 1945 sprong ze boven Nederland voor een missie waarover ze nooit vertelde. Ze was lange tijd erg terughoudend over de oorlog. „Ik was zó kwaad op de moffen, dat ze hier gewoon binnenkwamen, het land bezetten, de mannen probeerden weg te halen en de joden vervolgden. Ik bedoel: het was ons land niet meer. Ik was gewoon kwaad!”, verklaarde ze haar dappere gedrag achteraf wel.

De Willemsorde (MWO), die haar in 1951 werd uitgereikt, was voor Mulder een volslagen verrassing, vertelde ze later aan een tijdschrift: „Ik dacht: wat hoor ik toch in de tuin. Allemaal mensen met fototoestellen. Toen hoorde ik van die journalisten dat ik de MWO had gekregen. Het was al op de radio geweest.”

De uitreiking vergat ze nooit: „Nadat ik door koningin Juliana tot ridder geslagen was, kreeg ik ook van de andere ridders een slag. Van prinses Wilhelmina kreeg ik zo'n krachtige klap, dat ik bijna omviel.”

Mulder-Gemmeke was voorzitter van het Kapittel van Ridders in de Militaire Willemsorde, een slinkende groep. Alleen Marco Kroon kwam er later nog bij. „Als er nieuwe ridders bijkomen, dan betekent dat dat er strijd is. Ik heb liever geen ridders maar vrede.”

De echtgenoot van Mulder-Gemmeke had ook de MWO. Hij maakte 82 oorlogsvluchten.
Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_Gemmeke
Er is in het verleden een docu-drama gemaakt door de Nederlandse omroep EO.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door Alex »

R.I.P
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
SgtArends
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 sep 2010, 21:29
Locatie: Rheden, (GLD)
Contacteer:

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door SgtArends »

R.I.P
-Winston Churchill; “If you are going through hell, keep going.”
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door Jan Klaassen »

Spijtig; groot verlies... RIP
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door jaapvanleent »

Ik kende alleen haar verzetsnaam.
Heeft veel voor mensen gedaan; R.I.P
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door asjemenou »

Het overlijden van mevrouw Mulder-Gemmeke en van major Winters (zie topic elders) maken ons maar weer eens duidelijk dat de 2e wereldoorlog echt geschiedenis aan het worden is. De generatie die deze oorlog aan den lijve heeft meegemaakt is langzaam aan aan het uitsterven. Dit betekent dat over een aantal jaren voor de huidige maar ook voor de komende generaties deze oorlog alleen nog maar te vernemen zal zijn via beeld- en geluidsfragmenten. Er is veel gedocumenteerd over de 2e wereldoorlog maar het verhaal aanhoren van een getuige van deze oorlog, het zij een burger of militair, zal dan toch echt tot het verleden gaan behoren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
SgtArends
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 sep 2010, 21:29
Locatie: Rheden, (GLD)
Contacteer:

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door SgtArends »

asjemenou schreef:Het overlijden van mevrouw Mulder-Gemmeke en van major Winters (zie topic elders) maken ons maar weer eens duidelijk dat de 2e wereldoorlog echt geschiedenis aan het worden is. De generatie die deze oorlog aan den lijve heeft meegemaakt is langzaam aan aan het uitsterven. Dit betekent dat over een aantal jaren voor de huidige maar ook voor de komende generaties deze oorlog alleen nog maar te vernemen zal zijn via beeld- en geluidsfragmenten. Er is veel gedocumenteerd over de 2e wereldoorlog maar het verhaal aanhoren van een getuige van deze oorlog, het zij een burger of militair, zal dan toch echt tot het verleden gaan behoren.
Zal nooit vergeten hoe ik altijd aandachtig kon luisteren naar de verhalen van veteranen en anderen die de oorlog mee hebben gemaakt, maakt niet uit of ze dat van een platteland deden of er midden in zaten.
Respect.
-Winston Churchill; “If you are going through hell, keep going.”
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Jos Mulder-Gemmeke MWO alias De Sphinx RIP

Bericht door Nick.Dracu »

Inderdaad,
Om deze oorlog echt te begrijpen, moet men luisteren. Jammer dat zo vele zich alleen maar interesseren in de veldslagen en niet
in de personen die hem hebben gestreden of de nasleep hebben meegemaakt.
Plaats reactie