Merkwaardige Oostfront medaille

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Merkwaardige Oostfront medaille

Bericht door Nick.Dracu »

forum leden,
Vandaag heb ik de kans gehad om te praten met de vrouw van een Oostfronter.
Op het einde van het gesprek haalde ze nog enkele spullen uit die ik nog eens mocht inkijken. Tussen al de officiele papieren,
zat ook een klein zwart doosje tussen. In het bevond zich een oostfront medaille, maar met een duitse adelaar als speld nog eens opgestoken.
Zo iets heb ik nog niet tegenkomen, ook mijn vriend Google leverd niets op. Misschien weten jullie meer over dit stuk? Want ik ben vrij zeker dat
deze geschiedenis trouw is.Spijtig dat ik er geen foto's van genomen heb.
Bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Merkwaardige Oostfront medaille

Bericht door Kugelblitz »

Is voor zover ik weet geen officiële draagwijze...
Was het een adelaartje met een steekpinnetje (zoals voor op de revers van een jasje), of een heel klein adelaartje, zoals je die soms op Treue Dienstmedailles ziet (bestaan ook in LW variant)?

Kan best naoorlogs zo zijn gedaan, om ze bijeen te houden etc. Bedenk ook dat Ostmedailles niet werden gedragen, maar slechts de linten door het knoopsgat, dus kan best dat dit altijd zo bewaard is, maar uiteraard niet gedragen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Merkwaardige Oostfront medaille

Bericht door Nick.Dracu »

Bedankt Kugelblitz,
het was een adelaartje met ongeveer de zelfde verbinding als die van een verwondingsmedaile,
met misschien, van vleugel top tot vleugel top, 3 cm tussen.
Het kan zijn dat deze naoorlogs is, maar omdat deze kist waarschijnlijk in geen 20 jaar niet bovengehaald geweest is,
betwijfel ik me dit. Ook was de man altijd beschaamd geweest over de oorlog, dus ik denk niet dat deze nog relekwieen heeft gekocht achterna.
Nogmaals bedankt kugel.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Merkwaardige Oostfront medaille

Bericht door Kugelblitz »

Hmm vreemd...
Kan altijd fantasie zijn, aangezien er al in de late jaren 40 reproducties in omloop kwamen.
Vrij groot adelaartje dus, ongeveer het formaat van een reversspeldje. Als hij echt een pinnetje met een haakje op de achterkant heeft is het een aparte constructie, maar wellicht zelf gefabriceerd of een van de vele civiele uitvoeringen.
Kan goed origineel zijn, maar zal niks bijzonders zijn! :)

Het was niet toevallig een EK2 Spange, met een bordje onder de adelaar met daarop 1939? :wink:

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Merkwaardige Oostfront medaille

Bericht door Nick.Dracu »

Nee niet echt,
Wel moet ik eerlijk zeggen, heb ik niet echt gekeken of hij van iets afgekraakt geweest is, of uitgesneden is.
Maar, ik ben ook nog maar een beginner dus ...
Nu, ik zal nog eens proberen een afspraak te maken met de vrouw. Hopelijk heb ik dan nog eens kans om de medaille van naderbij te bekijken
en er een foto van te nemen. Ongetwijfeld plaats ik deze dan meteen op het forum.
Bedankt,
Nick
Plaats reactie