K98 Airsoft

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

PzKpfwVPanther
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:27

K98 Airsoft

Bericht door PzKpfwVPanther »

Ik zit de laatste tijd veel te kijken naar airsoft wapens op Duitse en Belgische sites en heb er eerst over gedacht er een te bestellen.
Maar ondanks dat ik er graag een wil leek het me verstandiger dit niet te doen i.v.m. al de waarschuwingen die ik heb gezien en de risico's die er zijn als je gepakt word.
Wat ik me nu af vroeg;
Bolt action wapens zijn voor zo ver ik weet in Nederland zonder vergunning legaal te houden als ze onklaargemaakt zijn volgens de wetgeving i.v.m. het schietmechanisme dat hier in zit. Bij de airsoft wapens gaat het om het uiterlijk (1:1 exacte replica's) en niet om het schietmechanisme. Bestaat er hierdoor misschien een mogenlijk dat een airsoft wapen zoals een k98 wel legaal is omdat een echte k98 met onklaar schietmechanisme dit ook is?

Mvg
Rick
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: K98 Airsoft

Bericht door earlymb »

Nee, alle replica wapens zijn hoe dan ook verboden.

Grendelgeweren van voor 1946 zijn toegestaan zonder vegunning, inderdaad mits volgens de NL wet onklaargemaakt en als de bezitter 18+ is.

Grtn

David
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: K98 Airsoft

Bericht door jaapvanleent »

airsoft= te realistisch= illegaal in NL.
stom maar waar :(
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: K98 Airsoft

Bericht door Kugelblitz »

Even verplaatst naar het juiste forumonderdeel! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: K98 Airsoft

Bericht door JimK »

Er is echter inmiddels een eerste uitzondering op de wetgeving

Lees onderstaand bericht van de NABV:

Het is een lelijk wapen maar maakt Airsoft in Nederland dus wel mogelijk en het wapen wordt al online aangeboden in Nederland als je zoekt via google.
« NABV reageert op wetsvoorstel 32206Doorbraak voor Airsoft in Nederland!
Zoals jullie weten proberen wij al geruime tijd (sinds 2004) de mogelijkheid te creëren om onze sport te kunnen beoefenen in NL. Dit is een langzaam proces omdat wij het kern idee van onze sport niet teniet willen doen.

Om de huidige wettelijke grenzen op te zoeken en onduidelijkheden aan te kaarten hebben wij inmiddels vele stappen gezet in de goede richting.

Inmiddels kunnen wij met trots melden dat de eerste AEG, namelijk de Star Ika Zuchi door het Ministerie van Justitie is bestempeld als een ‘Categorie IV wapen’. Deze AEG mag dus in Nederland gebruikt worden, onder dezelfde wettelijke regels als luchtdrukwapens, die ook onder categorie IV vallen.

Deze AEG heeft een futuristisch uiterlijk maar het is in ieder geval een begin!

Mochten er problemen komen met betrekking tot bijvoorbeeld de douane of andere instanties dan vragen wij jullie contact met ons op te nemen. Een kopie van de goedkeuring staat dan tot jullie beschikking.

Wij zullen als NABV met goede moed ons in blijven zetten, om een mogelijkheid te creëren om alle apparaten die beschikbaar zijn voor onze sport, te mogen gebruiken in NL.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: K98 Airsoft

Bericht door Mr_Flibble »

jaapvanleent schreef: stom maar waar :(
Ik vind't prima geregeld in Nederland kwa wapenwet, wij mogen hier al veel meer met Blankfiring dan in veel andere Europesche landen. Jammer voor de airsoft sporters, maar die kunnen inderdaad die niet-realistische varianten kopen of naar Belgie uitwijken.

Dura lex, sed Lex
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: K98 Airsoft

Bericht door Darryl »

mgschutze schreef:Er is echter inmiddels een eerste uitzondering op de wetgeving

Lees onderstaand bericht van de NABV:

Het is een lelijk wapen maar maakt Airsoft in Nederland dus wel mogelijk en het wapen wordt al online aangeboden in Nederland als je zoekt via google.
« NABV reageert op wetsvoorstel 32206Doorbraak voor Airsoft in Nederland!
Zoals jullie weten proberen wij al geruime tijd (sinds 2004) de mogelijkheid te creëren om onze sport te kunnen beoefenen in NL. Dit is een langzaam proces omdat wij het kern idee van onze sport niet teniet willen doen.

Om de huidige wettelijke grenzen op te zoeken en onduidelijkheden aan te kaarten hebben wij inmiddels vele stappen gezet in de goede richting.

Inmiddels kunnen wij met trots melden dat de eerste AEG, namelijk de Star Ika Zuchi door het Ministerie van Justitie is bestempeld als een ‘Categorie IV wapen’. Deze AEG mag dus in Nederland gebruikt worden, onder dezelfde wettelijke regels als luchtdrukwapens, die ook onder categorie IV vallen.

Deze AEG heeft een futuristisch uiterlijk maar het is in ieder geval een begin!

Mochten er problemen komen met betrekking tot bijvoorbeeld de douane of andere instanties dan vragen wij jullie contact met ons op te nemen. Een kopie van de goedkeuring staat dan tot jullie beschikking.

Wij zullen als NABV met goede moed ons in blijven zetten, om een mogelijkheid te creëren om alle apparaten die beschikbaar zijn voor onze sport, te mogen gebruiken in NL.
Dat Star Ika Zuchi geval is gewoon een M4 met een plastic jasjer erover. Ben benieuwd hoe lang dit goed zal gaan. Het is wachten op de eerste de beste rechtzaak tegen iemand die ermee op straat huppeld...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: K98 Airsoft

Bericht door earlymb »

Airsoften op zich is nooit verboden geweest in Nederland, alleen airsoftwapens die teveel op een echt wapen lijken. Een airsoftwapen dat op een Supersoaker oid. lijkt is dan ook nooit een probleem geweest. Hetzelfde geldt voor paintball; de standaard paintballguns zijn toegestaan, maar de modellen die op een echt wapen lijken dus niet. Het is nu eenmaal niet anders....

Grtn

David
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: K98 Airsoft

Bericht door jaapvanleent »

toen ik vroeger met zo'n felgekleurd ding op straat liep (als jochie van 10 jaar ofzo) ben ik eens opgepakt daarvoor...
de politie kent de regels van die dingen zelf niet eens...
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: K98 Airsoft

Bericht door Gijscollector »

earlymb schreef:Nee, alle replica wapens zijn hoe dan ook verboden.

Grendelgeweren van voor 1946 zijn toegestaan zonder vegunning, inderdaad mits volgens de NL wet onklaargemaakt en als de bezitter 18+ is.

Grtn

David
Ik moet je even corrigeren, want het jaartal maakt bij wapens die onklaargemaakt zijn volgens de Nederlandse wet helemaal niks uit.

De regel van t/m 1945 geldt voor zwartkruitgeweren en pistolen die vrijgesteld zijn (in principe niet bij revolvers! bij revolvers zijn er wel uitzonderingen zoals penvuurrevolvers en randvuurrevolvers). Ik ga niet de hele WWM opnoemen, dus zie hiervoor de circulaire Wet Wapens en Munitie 2005...

Watbetreft de airsoftwapens: geen enkel probleem mits ze niet gelijkend aan een echt wapen zijn, maar replica's zoals een k98 zijn verboden.
"Op den bresch voor Nederland"
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: K98 Airsoft

Bericht door coco »

Stel dat die K98 paars met geel is, maar wel zelfde groote etc. dan een echte, mag het dan ook niet, vraag ik me altijd af.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: K98 Airsoft

Bericht door Mr_Flibble »

Dat mag inderdaad ook niet, want dan vindt justitie dat je die te gemakkelijk over kan schilderen ...
In Tabulas Argenteas Refero
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: K98 Airsoft

Bericht door jaapvanleent »

kortom: stom dat het niet in NL mag; op naar BE/Duitsland.
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: K98 Airsoft

Bericht door Jauke »

Een hele tijd geleden, toen gingen we als familie naar zuid-Afrika op vakantie, mijn broers hadden allebei een airsoft wapen gekocht, en mijn oudere broer een airsoft pistool, Volgens mij was het een sig pp28 of een glock,
maar we wisten de regels er toen niet van dat het verboden was en zo, maar we zijn wel door de douane gekomen, en niet eens gecheckt lol
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: K98 Airsoft

Bericht door jaapvanleent »

Gelukkig niet nee, anders waren jullie wapens+ boete kwijt...
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
Plaats reactie