Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Aart »

Hier een vooroorlogse Nederlandse houten oefen handgranaat.
Gekregen van een oude mevrouw die flink aan het opruimen was
Bijlagen
BILD0437.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door ammo »

Aart schreef:Hier een vooroorlogse Nederlandse houten oefen handgranaat.
Gekregen van een oude mevrouw die flink aan het opruimen was
Een mooie, maar helaas ilegaal zonder ontheffing/verlof
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Jauke »

Waar slaat dat op, hij is van hout! :lol:
Maar het is wel waar :(
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Aart »

Tja, misschien hebben jullie wel gelijk. Ik heb hem 10 jaar in een doos gehad zonder dat ik wist wat het was. Toch geloof ik niet dat ik hier problemen mee kan krijgen. Ik heb ze eigenlijk nog nooit te koop gezien. Is dit een zeldzaam ding ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door ammo »

Aart schreef:Tja, misschien hebben jullie wel gelijk. Ik heb hem 10 jaar in een doos gehad zonder dat ik wist wat het was. Toch geloof ik niet dat ik hier problemen mee kan krijgen. Ik heb ze eigenlijk nog nooit te koop gezien. Is dit een zeldzaam ding ?
Is zeker een zeldzaam ding.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Aart »

OK, dank je; goed bewaren dus
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Bolt Action »

Misschien nog van interesse voor je, het betreft hier een "Oefeningseihandgranaat 3.B"
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Aart »

Ok Bolt Action, bedankt voor de moeite. Ik heb het ooit opgezocht maar was het kwijt.
Nogmaals bedankt.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Bolt Action »

Ah, ik was onder de indruk dat dit nog niet voor je bekend was, en had het maar voor de zekerheid even gepost.
Gebruikersavatar
Karpully
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 sep 2005, 00:31

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Karpully »

Mocht je hem ooit weg willen doen of ruilen, heb er interesse voor en de papieren.

gr. Karpully
Eens verzamelaar is altijd verzamelaar. Te bezichtigen op afspraak 0612326921.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Naamloos »

Kan iemand mij uitleggen waarom dit nou juist illegaal is? Ik weet dat nepwapens verboden zijn, maar dit heeft toch absoluut niks weg van een handgranaat? Het lijkt mij sterk dat je met zo'n deurknop een bankoverval kan plegen?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Kugelblitz »

Naamloos schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom dit nou juist illegaal is? Ik weet dat nepwapens verboden zijn, maar dit heeft toch absoluut niks weg van een handgranaat? Het lijkt mij sterk dat je met zo'n deurknop een bankoverval kan plegen?
Er zit in veel gevallen ook niet echt een logica achter, zo mag je ook geen zwart waterpistool hebben of een sleutelhangerpistooltje. Beiden zo kinderachtignalsik weet niet wat, maar zo is de Nederlandse wet en daar dient men zich aan te houden.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Naamloos »

Dat snap ik, maar als ik een houten deurknop als oefenhandgranaat te koop aanbied, dan doe ik iets illegaal? Whats next? Pokemonballen verkopen als nep granaten of komkommers te koop aanbieden als projectiel?

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap het helemaal.. het is alleen zo krom dat een blokje hout illegaal is maar een gemiddelde huishouden genoeg wapens in huis heeft om een leger te bewapenen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door Kugelblitz »

Naamloos schreef:Dat snap ik, maar als ik een houten deurknop als oefenhandgranaat te koop aanbied, dan doe ik iets illegaal? Whats next? Pokemonballen verkopen als nep granaten of komkommers te koop aanbieden als projectiel?

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap het helemaal.. het is alleen zo krom dat een blokje hout illegaal is maar een gemiddelde huishouden genoeg wapens in huis heeft om een leger te bewapenen.
Je slaat de spijker op z'n kop, sommige verboden items slaan inderdaad nergens op, maar wat doe je eraan he... Ze slingeren je zonder pardon op de bon. Er valt niks aan te begrijpen, iemand heeft dat bedacht en zo is het helaas. Ik heb me er in het verleden ook erg boos over gemaakt, maar dat heeft toch geen zin.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vooroorlogse Nederlandse houten oefenhandgranaat

Bericht door ammo »

Kugelblitz schreef:
Naamloos schreef:Dat snap ik, maar als ik een houten deurknop als oefenhandgranaat te koop aanbied, dan doe ik iets illegaal? Whats next? Pokemonballen verkopen als nep granaten of komkommers te koop aanbieden als projectiel?

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap het helemaal.. het is alleen zo krom dat een blokje hout illegaal is maar een gemiddelde huishouden genoeg wapens in huis heeft om een leger te bewapenen.
Je slaat de spijker op z'n kop, sommige verboden items slaan inderdaad nergens op, maar wat doe je eraan he... Ze slingeren je zonder pardon op de bon. Er valt niks aan te begrijpen, iemand heeft dat bedacht en zo is het helaas. Ik heb me er in het verleden ook erg boos over gemaakt, maar dat heeft toch geen zin.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Gelul. een doorsnee burger ziet het veschil tussen een houten oefen granaat en en een echte niet dus vandaar, , je kan er mee dreigen,

wij als munitie verzamelaars moeten ons in allerlei bochten wringen om iets voor elkaar te krijgen.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie