zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
claudiavraagt
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:26

zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door claudiavraagt »

Meningen over de stelling zonder hitler zou er geen jodenvervolging hebben plaatsgevonden..

Graag jullie mening. Bedankt !!

Claudia
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door rutger »

Wat ik reeds ook al in de Babbelbox plaatste:

Jodenvervolging bestaat al honderden jaren.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jan Klaassen »

Hearhear!
Alleen de jodenvervolging, die wij Holocaust noemen, zoals die tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden (georganiseerd vanuit de overheid), zou misschien niet hebben plaatsgevonden.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door coco »

Onzin, als Hitler niet aan de macht was gekomen was er een andere rechtse partij met dezelfde ideeën aan de macht gekomen, ik heb hier een keer een wetenschappelijk artikel over gelezen met aardig wat feiten en goed onderbouwde meningen.
Er waren ten tijde van de NSDAP honderden van zulke partijen, dat is ook één van de redenen geweest waarom Hitler na zijn ambts aanname alle andere partijen verboden heeft, hij was bang dat er een andere partij toch nog aan de macht kon komen.

Conclusie: Zonder Hitler had er ook een Holocaust geweest, misschien wel minder erg, maar misschien wel erger we will never know.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jolijn »

Er waren idd meerdere rechtse partijen met die ideeën. Hitler maakte slim gebruik van propaganda.
Daardoor werd hij in 1933 als Rijkskanselier aangesteld, en maakte hij een einde aan de democratie.
Wel werd Duitsland weer belangrijk in de politiek op wereldniveau. Ook kwam er voor veel mensen weer werk, na de crisis van 1929 waren ruim 6 miljoen Duitsers werkeloos. Het volk was het er over eens: Hitler was een man die zich aan zijn woord hield!
Dat hij zich niet aan het Verdrag van Versailles hield, achja, die regels waren toch te streng! Hitler begon met het aanleggen van wegen, wat later bleek dat dat was om tanks makkelijk te kunnen vervoeren. De Joden waren al gewaarschuwd door o.a. de Boekverbranding, en daarna de Kristallnacht.

Jodenhaat (antisemitisme) is al een eeuwenoud verschijnsel.
De Holocaust in de Tweede Wereldoorlog zou er (als er dan al een wo2 geweest zou zijn) misschien minder zijn geweest, niet vanuit de overheid of zelfs helemaal niet. Het is dus een beetje onzin, en we will never know!
Laatst gewijzigd door Jolijn op 31 jan 2011, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jan Klaassen »

coco schreef:Onzin, als Hitler niet aan de macht was gekomen was er een andere rechtse partij met dezelfde ideeën aan de macht gekomen, ik heb hier een keer een wetenschappelijk artikel over gelezen met aardig wat feiten en goed onderbouwde meningen.
Er waren ten tijde van de NSDAP honderden van zulke partijen, dat is ook één van de redenen geweest waarom Hitler na zijn ambts aanname alle andere partijen verboden heeft, hij was bang dat er een andere partij toch nog aan de macht kon komen.

Conclusie: Zonder Hitler had er ook een Holocaust geweest, misschien wel minder erg, maar misschien wel erger we will never know.
De factoren die een Holocaust echt mogelijk hebben gemaakt zijn uniek voor de situatie waarin Hitler zich bevond (denk oa aan een voorspoedig verloop van de oorlog en een strakke planning). Of die ook zo bij een andere, willekeurige, partij zo zouden geweest (zoals Jolijn al zegt; als er überhaupt al een oorlog zou zijn geweest) is nog maar de vraag.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door coco »

Denk je serieus dat, als je 3 miljard betaald voor een ei, je nog uit een crisis kan komen zonder oorlog?
Welke rechtse partij er ook aan de macht gekomen was, er moest wel een oorlog uit breken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jan Klaassen »

En als er nu eens een linkse (communistische) partij aan de macht gekomen was?

Het is nutteloos eigenlijk om er over te discussiëren; er zijn zo veel variabelen die, met de kleinste verandering, de grootste gevolgen zouden hebben gehad...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jolijn »

coco schreef:Denk je serieus dat, als je 3 miljard betaald voor een ei, je nog uit een crisis kan komen zonder oorlog?
Welke rechtse partij er ook aan de macht gekomen was, er moest wel een oorlog uit breken.
Dat heeft niet alleen met Hitler te maken ;)
Dit begon al in 1923, toen Duitsland de herstelbetalingen niet meer kon betalen, en het Franse leger een deel van Duitsland bezette.
Toen zijn ze ook Marken bij gaan drukken, en toen moest je idd binnen enkele weken een paar miljard Mark betalen voor één ei.
Dit was dus al voor de tijd van Hitler. Toen in 1929 de beurskoersen op Wallstreet instortte, kwam er een wereldwijde Econimische crisis. Toen Hitler in 1933 in de macht kwam, ging het juist beter met Duitsland. Ze deden weer op wereldniveau mee gezien de politiek, er kwam werk (aanleggen van wegen zoals ik in mijn vorige post schreef) ed.

Het uitbreken van de oorlog heeft daar natuurlijk ook wel mee te maken, maar grotendeels ook met het Verdrag van Versailles, waarvan de regels te veeleisend waren, waardoor het wel een keertje fout moest gaan ;)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jan Klaassen »

Jolijn schreef:Toen in 1929 de beurskoersen op Wallstreet instortte, kwam er een wereldwijde Econimische crisis. Toen Hitler in 1933 in de macht kwam, ging het juist beter met Duitsland. Ze deden weer op wereldniveau mee gezien de politiek, er kwam werk (aanleggen van wegen zoals ik in mijn vorige post schreef) ed.
Hier moet ik toch een kleine correctie aanbrengen; het ging in Duitsland nadrukkelijk nog NIET goed in 1933. De effecten van de beurskrach in 1929 in de VS kwamen pas, via een ingewikkeld leenstelsel, later aan op het vasteland. Op wereldniveau meedoen deden ze alleen in de Volkenbond. Ook daar stapten ze later uit (dacht 1936).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Ponkka
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2010, 18:05
Locatie: Chiang Mai, Thailand

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Ponkka »

Stalin was van plan om joden op grote schaal te vervolgen, notabene na W02. Gelukkig stierf hij voordat het zover kwam.
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jolijn »

Jan Klaassen schreef:
Jolijn schreef:Toen in 1929 de beurskoersen op Wallstreet instortte, kwam er een wereldwijde Econimische crisis. Toen Hitler in 1933 in de macht kwam, ging het juist beter met Duitsland. Ze deden weer op wereldniveau mee gezien de politiek, er kwam werk (aanleggen van wegen zoals ik in mijn vorige post schreef) ed.
Hier moet ik toch een kleine correctie aanbrengen; het ging in Duitsland nadrukkelijk nog NIET goed in 1933. De effecten van de beurskrach in 1929 in de VS kwamen pas, via een ingewikkeld leenstelsel, later aan op het vasteland. Op wereldniveau meedoen deden ze alleen in de Volkenbond. Ook daar stapten ze later uit (dacht 1936).
Ja, zie idd nu ook mijn fout, bedankt voor de verbetering!

Dat van de Volkenbond klopt ook, in 1933 (volgens mij) zijn ze daar uitgestapt, en ze zijn in 1926 lid geworden van de Volkenbond.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door coco »

@ Jan Klaassen het is al jaren zo dat tijdens een crisis er een rechtse regering komt, dus er was nooit een linkse aan de macht gekomen IMO.
@ het feit dat de crisis er al was, de oorzaak van de crisis kon Hitler niks aan doen het gevolg (een oorlog) kon ook niemand wat aan doen, zoals ik al zei als er zo'n grote crisis is, dan moet er haast wel een oorlog uitbreken om er boven op te komen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door Jolijn »

(gedeeltelijk) eens met coco!

Er had achteraf wel iets aan gedaan kunnen worden. In het Verdrag van Versailles stond immers dat er geen Duitse soldaten gelegerd mochten worden in Rijnland, en dat het Duitse leger niet meer dan (ik meen) 100 000 soldaten mocht tellen.
Toen het Duitse leger toch Rijnland binnenwandelde (om het zo maar even te zeggen), hadden Frankrijk en Engeland zich kunnen beroepen op het Verdrag van Versailles. Dit hebben ze echter niet gedaan omdat ze niet veel zin hadden in een conflict, Duitsland zich tot dusver aan de regels had gehouden en ze er niet zo'n probleem in zagen. Het leger werd ook wel degelijk groter dan die 100 000 man, en zo waren er nog wat dingen.
Maarja... dat is allemaal achteraf. Daarna volgde natuurlijk snel de Conferentie van München, Hitler kreeg Sudetenland omdat ze zo probeerde de vrede te bewaren. Daarna heel Tsjechoslowakije en de aanval op Polen...

Maarja, dat neemt natuurlijk niet weg dat Hitler niets kon doen aan de oorzaak van de crisis. En idd, door alle spanningen van die jaren moest er haast wel een oorlog uitbreken.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: zonder hitler zou er geen jodenvervolging zijn geweest

Bericht door jurgen »

Het is misschien niet helemaal ontopic, gezien de originele vraag, maar ik wil het toch even aanhalen.
Na de inlijving van Oostenrijk, Sudetenland, Memel, het bezetten van half Polen (waaronder de voormalige Ostgebiete) en uiteindelijk de nederlaag van Frankrijk, België, Nederland en de terugtrekking van GB was het toch het perfecte moment geweest voor Hitler om te "stoppen", niet?

Het verdrag van Versailles was gebroken, de afgenomen gebieden waren terug veroverd, Duitsland was er economisch gezien terug bovenop (en stond nu sterker dan ooit) en ze hadden zich kunnen wreken op de geaillieerden. Is het realistisch om te zeggen dat, wanneer Hitler vanaf dit punt afzag van verdere veroveringen, de oorlog nu reeds gedaan had kunnen zijn? Of was het toen al onvermijdelijk dat heel Europa zou opbranden tussen '41 en '45 en tientallen miljoenen mensen zouden omkomen?

Tussen september 1939 en juli 1940 waren er immers maar een kleine 80.000 Duitse soldaten gesneuveld, peanuts als het ware.
Plaats reactie