Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Al bijna een jaar ben ik in het bezit van een aantal foto's van een SS-Oberscharführer die diende bij 3./SS-Panzer-Grenadier-Regiment 10 "Westland", wiens vrouw een Luftnachrichtenhelferin was bij III. (Luftnachrichten-Ausbildungs Abt. für Luftnachrichten-Helferinnen) Luftgau-Nachrichten-Regiment 7, sinds 1 augustus 1942.

Op de huwelijksfoto's uit 1942 draagt de bruidegom, toen nog SS-Unterscharführer, zijn uniform met Ärmelstreiffen "Westland". Bij zijn knoopsgat draagt hij twee lintjes, een voor de Medaille "Winterschlacht im Osten 1941/42" en de ander voor het Eisernes Kreuz II Klasse.

Hij draagt op zijn linker borstzak het SA-Sportabzeichen en Infanterie-Sturmabzeichen. Tevens draagt hij iets wat op een DRL-Sportabzeichen lijkt. Hij draagt ook een de Feldspange, met onder andere de Medaille zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938, het Eisernes Kreuz II Klasse en de Medaille "Winterschlacht im Osten 1941/42".

De bruid draagt ook haar uniform, maar het lijkt alsof ze zelf ook een onderscheiding draagt, maar ik kan deze niet thuisbrengen. Het lijkt mij een DRL-Sportabzeichen, maar werden deze ook aan vrouwen uitgereikt?

Nu zijn er een paar dingen die ik niet helemaal snap;

1. De bruidegom was al rond 1934 in dienst bij de Waffen-SS. Waarom draagt hij op zijn Feldspange geen lintje voor de SS-Dienstauszeichnung 4.Stufe en 3. Stufe?
2. Kan iemand bevestigen of de derde onderscheiding die hij draagt ook daadwerkelijk een DRL-Sportabzeichen is?
3. Weet iemand welke onderscheiding de bruid draagt?

Met vriendelijke groet,

Koen

IMG_001.jpg
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door davy »

1. Die blauwe lintjes van de Dienstauszeichnungen werden volgens mij niet veel gedragen.
2. Lijkt me eerder een Deutsches Reiterabzeichen dan een DRL-Abzeichen.
3. ?

Groeten, Davy
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door michiel01 »

eens mbt reiterabzeichen in ieder geval voor de heer. De dame lijkt dezelfde auszeichne te dragen maar ben niet 100% zeker, maar lijkt er zeer sterk op!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door D_Dutch »

Weten jullie dat zeker? Het lijkt mij net alsof zijn onderscheiding veel te ovaal is voor een Deutsches Reiterabzeichen. Ik zal straks proberen een grotere scan te maken van zijn onderscheiding.

Bedankt voor de hulp trouwens! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door michiel01 »

ja bij de kerel ben ik 99% zeker. Die van de dame lijkt wat ronder, maar komt qua uitvoering wel overeen.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door D_Dutch »

Ik was even aan het zoeken naar zijn andere huwelijksfoto's, en ik heb geprobeerd het helder te krijgen met een hoge resolutie, maar dat lukte niet. Dit is het beste wat ik kon krijgen;
Image1.jpg
Image3.jpg
Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door Kugelblitz »

Hij draagt een Reiterabzeichen, zijn vrouw misschien ook. Dit was namelijk een civiele onderscheiding, dus het kan goed zijn dat ook een vrouw het draagt. Paardrijden was destijds nog een echte elite sport/tijdsverdrijf en men kon dus trots zijn op deze onderscheidingen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door michiel01 »

ik heb hem een aantal keren bekeken en wat opties tegen het licht gehouden. Beide dragen het reiterabzeichen, ben er (zelf) van overtuigd.
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door Jolijn »

IMO zijn het ook Reiterabzeichen, bij de man en de vrouw ;)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door D_Dutch »

Mooi, weer een mysterie opgelost! Bedankt! :)

Probleem is nu nog, dat ik verschillende foto's van de persoon heb, waaronder uit zijn tijd bij de Politische Bereitschaft, rond 1934. Helaas kreeg ik van de WASt slechts informatie van ná 1940, en niets van daarvoor waardoor ik een beetje twijfel of het wel dezelfde persoon is als op de huwelijksfoto's. Hij heeft op alle foto's wel ongeveer dezelfde ogen en oren, maar zijn gezicht is aanzienlijk smaller geworden in vergelijking met 1934 en 1942.
Identificatie.jpg
Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,

Koen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door coco »

IMO allemaal dezelfde persoon, alleen de ene foto is wat inspannender dan de ander + verschillende licht en camera hoeken dat kan best veel veranderen aan een gezicht.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door Jolijn »

Hmm.. Die van 1934-1935 lijken erg op elkaar, je ziet dat dat dezelfde persoon is.
Die van 1938-1942 lijkt nog wel een beetje maar die van 1942 minder...
Nee, ik zou het niet weten eerlijk gezegd...

Maarja, de hoek van de foto, belichting, schaduw ed kan veel veranderen..
Oh, zie dat coco me al voor was :P
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door michiel01 »

oren....
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Identificatie m.b.t. onderscheidingen nodig

Bericht door michiel01 »

sorry ik zie dat de bovenstaande bericht slechts voor een deel goed is aangekomen... Maar iets met de oren dus. Mijn inziens zit hem het antwoord in de oren... als je naar de diverse foto's kijkt dan lijken het steeds dezelfde oren die je ziet. Dus ook dezelfde persoon.
Plaats reactie