Bestrijden mot

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Bestrijden mot

Bericht door yente »

Hallo iedereen, onlangs heb ik een US overcoat gekocht, maar aan enkele gaatjes te zien vermoed ik dat de mot er in zit.
Nu is mijn vraag, hoe bestrijd je dit het best? Invriezen? Maar ik heb schrik dat mijn jas er dan ook onder gaat lijden.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bestrijden mot

Bericht door S1991 »

Meeste mensen leggen hem voor 24 uur in de vriezer.. Wel in een afsluitbare zak, dan 24 uur in de vriezer. Eruit halen en laten dooien en nog eens opnieuw 24 uur erin leggen. Dit is iig wat ik heb gehoord.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Bestrijden mot

Bericht door yente »

Bedankt!
Mensen die hier ervaring mee hebben?
Als je hem laat dooien, best zeker uit de zak halen he?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bestrijden mot

Bericht door Haplo »

Alles wat ook maar enigszins wol heeft gooi ik in de vriezer.
Vuilniszak er om heen en er in.
Kleding, helmen, emblemen noem maar op.
Als het op poppen zit of in een kat hangt heb ik vaak wat anti mot papier of zo er tussen hangen.
Tot op heden nog geen problemen.
Wel zo af en toe eens controleren.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Bestrijden mot

Bericht door Akko »

Alles met wol gaat erin.
Zoals ze zeggen, 24 uur in de vriezer in een zak, een paar uurtjes laten dooien, en dan terug 24 uur erin.
De motten zijn pas in hun "winterslaap" na de eerste 24 uur. Daarna gaan ze er pas van dood.
Heb het elke keer toegepast en nog nooit motschade bijgekregen. ;)
Je kan natuurlijk voor zekerheid, mottencassettes of zo'n anti mot papier er tussen hangen.

Maakt niet uit als je deze laat ontdooien in of uit de zak ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bestrijden mot

Bericht door coco »

Wat Haplo zegt ben ik het mee-eens precies zelfde als wat ik doe.
Succes ermee, het blijven rot beestjes.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Bestrijden mot

Bericht door Tommes »

Vriezen (24uur)
Dooien (4uur)
Vriezen (24uur)

Zo doe ik het. En dan spray ik mijn verzamel ruimte ook nog 2/3 in het jaar met insecten spray. Niet rechtstreeks op het spul maar gewoon zoals het op de bus staat.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bestrijden mot

Bericht door coco »

Ik ontdooi het niet perse 4 uur hoor, gewoon als het totaal ontdooit is, is het goed IMO.
Ontdooien en de tweede keer invriezen en de tweede keer invriezen is wel heel belangrijk!
Ik gebruik naast mottenpapier niks meer, mijn kamer gaat er alleen maar van meuren dusja.
Ik heb wel horren voor mijn ramen en mijn deur is nagenoeg altijd dicht.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Bestrijden mot

Bericht door 779 »

24 uur invriezen is zinloos, dat moet een flink aantal weken worden volgehouden (en zou je elk 3 maand ofzo moeten herhalen...) Insectenspray is een chemisch middel en is niet goed voor oude kleding. Gebruik gewoon natuurlijk product zoals cederhout en wekelijks alles goed afstoffen met zo'n Swiffer duster.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bestrijden mot

Bericht door coco »

Gaan we die eeuwige discussie weer aan over invriezen.
Met 24 uur invriezen sterven alle levende beestjes in je in te vriezen object.
Met het ontdooien lok je eventuele eitjes uit om uit te komen.
Met opnieuw 24 uur invriezen dood je de uitgekomen beestjes.

Overigens is je (in dit geval) jas stofzuigen ook geen slecht idee ;).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bestrijden mot

Bericht door jurgen »

Angst voor motten is de reden dat ik geen uniformstukken meer heb (niet dat ik er daarvoor wel veel had).
Een Schiffchen en het vilt van een veldfles is het enigste wat ik nog heb, waar motten aan kunnen komen, en ik hoop dat dat niet gebeurt.


Cederhout is ook een goed middel tegen motten, het is niet chemisch en het ruikt nog eens goed ook.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bestrijden mot

Bericht door coco »

@ Jurgen heb je die overjas niet meer dan?
Anyway, voor de motten doe ik mijn uniformen niet weg is genoeg uitgevonden (zowel chemisch als niet chemisch) om dat tegen te gaan.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bestrijden mot

Bericht door jurgen »

coco schreef:@ Jurgen heb je die overjas niet meer dan?
Anyway, voor de motten doe ik mijn uniformen niet weg is genoeg uitgevonden (zowel chemisch als niet chemisch) om dat tegen te gaan.
Je bent de tweede die dat vraagt vanavond. :wink:
Maar ik heb hem inderdaad niet meer, die is vorige maand verkocht.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Bestrijden mot

Bericht door asjemenou »

In de kledingkast waar ik mijn (wollen) uniformen in heb hangen heb ik alleen 2 blokjes cederhout hangen en een Russisch uniform wat is bewerkt met kamferolie o.i.d. Na zoveel jaar "ruikt" dit uniform nog steeds. :)
Regelmatig inspecteer ik de uniformen. Tot nu toe is dit altijd afdoende geweest. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit kledingmotjes of de larven ervan in mijn kledingkast waargenomen. Ik heb wel enkele objecten waar mottegaatjes inzitten maar die zaten er al in toen ik het object aankocht of kreeg.
De vriezertip vind ik op zich wel goed alleen ik vraag mij af of deze wel afdoende is. Een wollen jas o.i.d. welke op deze manier is behandeld kan na het weghangen in een kast toch opnieuw bezoek van een kledingmot krijgen? De gaatjes worden overigens veroorzaakt door de larven van de kledingmot. De larve heeft alleen interesse in eiwithoudende vezels zoals wol en leer. Katoen en linnen laat hij dan ook ongemoeid.
Blokjes cederhout worden o.a. verkocht bij winkels/bedrijven die kleding reinigen. Regelmatig een fijn schuurpapiertje over het blokje halen zorgt ervoor dat het cederhout de geur blijft afgeven.
Is er overigens iemand op dit forum die echt schade heeft geleden door de kledingmot?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Bestrijden mot

Bericht door 779 »

coco schreef:Gaan we die eeuwige discussie weer aan over invriezen.
Ja die gaan we weer aan omdat je niet gelijk hebt... Daarom moeten we die vervelende, irritante eeuwige discussie weer aangaan. Invriezen moet vaak, lang en herhalend gedaan worden. Daarnaast staan de meeste vriezers op -18 ingesteld, dat is bij lange na niet genoeg om de mot te doden.

779
Plaats reactie