metaaldetector advies

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

metaaldetector advies

Bericht door rumariho »

hallo mannen

ik ben van plan om een garett 250 metaaldetector te kopen.
met deze metaaldetector wil ik in de ardennen, militaria gaan zoeken.

maar mijn vraag is nu, weet iemand een paar goede plekken om te gaan zoeken?
en waar moet ik op letten als ik daar ga graven?


natuurlijk wil ik geen schade aanrichten aan de schuttersputjes die daar liggen!


groet rinze
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door martinus »

Waar je goed voor moet opletten zijn de boswachters en eventuele wandelaars. Niet leuk als je gepakt word namelijk.
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: metaaldetector advies

Bericht door rumariho »

als je gepakt wordt , wat zijn dan de gevolgen?

boete o.i.d
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Haplo »

Een detectorverbod is opgenomen in een verordening en wel in de algemene plaatselijke verordening (APV)
Hoe dat in België heet weet ik zo niet, maar zal ongeveer het zelfde zijn.
Indien gepakt kan je naar alle waarschijnlijkheid je detector inleveren.
Boetes kunnen oplopen tot 3700 euro.
Afhankelijk van de vondsten en uit wel jaar deze stammen.
Zeker met archeologische vondsten.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: metaaldetector advies

Bericht door rumariho »

oke bedankt dit wist ik niet

geld dit verbod in heel nederland of zijn er bepaalde plekken waar je wel mag zoeken :?
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Haplo »

Het geld niet overal.
Indien het je om militaria te gaan is zijn eigenlijk alle plaatsen waar fel is gevochten verboden.
Tenzij je een ontheffing krijgt, wat niet makkelijk zal zijn.
verder als je ergens wilt gaan zoeken de avp van de desbetreffende gemeente nalezen of er een verbod heerst.

De regels in Nederland :
Hoewel het gericht zoeken en graven naar archeologische voorwerpen in Nederland is verboden, wordt de hobby bijna overal toegestaan, mits men zich aan de normaal geldende regels houdt. Uitgezonderd hiervan zijn een aantal gegevens waarbij men het zoeken d.m.v een algemene politieverordening (A.P.V.)heeft verboden (o.a. in Nijmegen en Arnhem).
Twee instanties regelen de vondstmeldingen:
Voor munten en penningen is dat 'Numis' van de 'Stichting Het Geld- en Bankmuseum' Postbus 2407, 3500 GK Utrecht. .
Voor archeologische voorwerpen is dat 'Archis' van het R.O.B. Postbus 1600, 3800 BP Amersfoort. Gemeld dienen te worden: alle schatvondsten, gouden en zilveren voorwerpen met een kunstzinnige of archeologsiche waarde en munten en voorwerpen van voor 1600.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: metaaldetector advies

Bericht door rumariho »

oke bedankt

k zal het later navragen in de ardennen bij de gemeente
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
Gebruikersavatar
rumariho
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 jun 2010, 16:42
Locatie: noord-brabant

Re: metaaldetector advies

Bericht door rumariho »

weet iemand nog goede plekken in de ardennen ,
waar nog veel oorlogsspullen in de grond kan liggen?
laat je niet zeggen wat wel of niet kan, doe je ding, je leeft tenslotte maar 1 keer
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: metaaldetector advies

Bericht door 779 »

Niemand zal zijn plekjes prijs geven. Daarvoor doe je eerst een tijdlang research. Je kunt beter als n00b een maatje zoeken die samen wil zoeken.

779
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Haplo »

rumariho schreef:oke bedankt

k zal het later navragen in de ardennen bij de gemeente
Hoef je niet te proberen daar de Ardennen voor zoekers een no go area is.
Zodra men daar ook auto's ziet met Nederlandse kentekens wordt er extra op gelet.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: metaaldetector advies

Bericht door Nick U »

Haplo schreef:
rumariho schreef:oke bedankt

k zal het later navragen in de ardennen bij de gemeente
Hoef je niet te proberen daar de Ardennen voor zoekers een no go area is.
Zodra men daar ook auto's ziet met Nederlandse kentekens wordt er extra op gelet.
Jij spreekt uit eigen ervaring? Ken namelijk mensen die daar vaak genoeg zoeken en echt nog noooooit iemand tegengekomen zijn.
Ik verbaas me over al die praatjes op het internet. Er is nauwelijks controle op zoekers behalve in het Reichswald en in Oost Duitsland bij Halbe.

Hurtgenwald word net zo goed zwaar overdreven. Ja er zijn wel boswachters die af en toe een rondje rijden en ze zullen je ook zeker aanspreken maar ik moet de eerste nog tegenkomen die een boete van 5000 euro heeft gehad.

Het k*tste wat ik ooit gelezen en gezien heb is dat een aantal zoekers de keuze hadden om hun detectors van ik geloof nabij de 800 euro te slopen of er kwam politie bij. Vondsten mochten ze zelfs nog houden ook dacht ik.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Dylan 1944
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2011, 20:20

Re: metaaldetector advies

Bericht door Dylan 1944 »

hallo je moet zeker uitkijken voor de mensen en op een kazerne moet je ook niet gaan zoeken als je ze daar zien krijg je gelijk een boete.
Dylan
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: metaaldetector advies

Bericht door Haplo »

Nick U schreef:
Haplo schreef:
rumariho schreef:oke bedankt

k zal het later navragen in de ardennen bij de gemeente
Hoef je niet te proberen daar de Ardennen voor zoekers een no go area is.
Zodra men daar ook auto's ziet met Nederlandse kentekens wordt er extra op gelet.
Jij spreekt uit eigen ervaring? Ken namelijk mensen die daar vaak genoeg zoeken en echt nog noooooit iemand tegengekomen zijn.
Ik verbaas me over al die praatjes op het internet. Er is nauwelijks controle op zoekers behalve in het Reichswald en in Oost Duitsland bij Halbe.

Hurtgenwald word net zo goed zwaar overdreven. Ja er zijn wel boswachters die af en toe een rondje rijden en ze zullen je ook zeker aanspreken maar ik moet de eerste nog tegenkomen die een boete van 5000 euro heeft gehad.

Het k*tste wat ik ooit gelezen en gezien heb is dat een aantal zoekers de keuze hadden om hun detectors van ik geloof nabij de 800 euro te slopen of er kwam politie bij. Vondsten mochten ze zelfs nog houden ook dacht ik.
Geen eigen ervaring.
Een goede kennis van mij wel.
Zaak in beslag en een fikse boete.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: metaaldetector advies

Bericht door panzer lehr »

Met de metaaldetector op pad gaan is zeker niet zonder gevaar ik weet iemand die een paar weken terug een intacte amerikaanse granaat heeft opgegraven in het hurtgenwald.
Hij heeft die terug gestopt coördinaten opgeschreven en doorgegeven aan de bevoegde instanties. :shock:
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: metaaldetector advies

Bericht door one_O_five »

In het Hurthgenwald is werken met een metaaldetector verboden, op de meest gekende plaatsen is er gewoon niets meer te vinden vermits die al jaren geleden afgestroopt werden.
Op plaatsen waar de Duitse ontruimingsdiensten niet intensief gezocht werd kan men nog wel munitie en dergelijke vinden maar daarmee loopt men niet alleen het bekende risico met munitie maar ook gesnapt te worden met zijn detector.
Niet alleen word Uw materiaal in beslag genomen maar de bijbehorende boete kan de duizend Euro overschrijden.
Een maand of twee geleden liep ik er rond bij Wahlerscheid toen ze twee man gesnapt hebben en weet dus waarover ik spreek.

Ten tittel van inlichting, in het ganse Natuschutzgebied is een Europees project opgestart om in de loop van volgende jaren al het dennenhout te kappen en te vervangen door beukenbomen, de natuur dus herstellen zo als hij ongeveer tweeduizend jaar geleden was, ongeveer zo als nu nog het zonienwoud er uit ziet.
Als gevolg daarvan krioelt het er nu van Rangers, Forstners en uiteraard politiemensen, ook in burger.
Plaats reactie