Invloed verleden op het heden.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Karreaux
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2011, 11:36

Invloed verleden op het heden.

Bericht door Karreaux »

Hallo allemaal,

Ik ben fotografiestudent en nieuw op dit forum, door het zoeken naar info voor mijn afstudeerproject ben ik hier terecht gekomen. Misschien dat sommige mensen wel enkele nuttige tips kunnen geven.
De centrale vraagstelling van mijn werk is het volgende: "Wat is invloed van het verleden (WO1-2) momenteel nog op het leven van vandaag."

Het feit dat dit een WO forum is, is op zich al een voorbeeld daarvan. In de Westhoek zijn er uiteraard de vele monumenten die tussen de huizen staan(WO1). Toch ben ik nog op zoek naar plaatsten waarin het heden en verleden samenkomen. Bijvoorbeeld bunkers naast/in huizen, monumenten of andere restanten die hedendaags gebruikt worden, boeren die een eigen voorraad munitie hebben opgegraven, etc. Ook ben ik radeloos op zoek naar iemand die objecten/voorwerpen zoekt dmv een scanner, gelieve mij aub te contacteren.

Alvast hartelijk bedankt !
jobbew
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011, 13:14

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door jobbew »

Karreaux

Het is me nog niet duidelijk wat je precies zoekt, maar ik kan je mogelijk op weg helpen. WO2 sporen zijn mijn werk, en in metaaldetectie ben ik ook thuis. Je ken me bereiken via http://www.bodemonderzoekwo2.nl (Daar vind je ook wat over mijh) (of via een mailtje via dit forum, vermoed ik, want ook ik ben hier nieuw)

Wel wil ik alsvast een opmerking plaatsen over de zoektocht op dit forum: Veel zoekers begeven zich in het grijze gebied tussen wat ethisch en wettelijk nog wel en niet kan. Op dit forum zijn mensen actief die, naar mijn mening, aan de verkeerde kant van die lijn zitten. Duidelijker gezegd: mensen die onethisch te werk gaan, of ronduit illegaal bezig zijn op manieren die ik niet ok vind. Maar daartussen zitten ook wat ik maar even 'goeie zoekers' zal noemen. Uiteraard ben ikzelf een vet-goeie zoeker :)

Dus ben je bewust van dat je daarin in jouw project ook een keuze moet maken, of op zijn minst bewust zijn van dat verschil. Er zijn hele ethisch verantwoorden zoekers / WO2 geinteresseerden, en hele foute, en alles er tussenin. Al die categoriën zijn natuurlijk ergens interessant, maar aan jouzelf de keus waar je je info vandaan haalt.

Mail me als je meer wilt weten over wo2 sporen in het dagelijks leven.

Jobbe
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door Jim »

Tijdens WO2 zijn er uitvindingen gedaan en dingen ontdekt die we nu zowat dagelijks gebruiken.
Op gebied van medische gebied. Contact lenzen (Britse doktoren ontdekten dat de ogen geen geiriteerde reactie gaven op stukjes cockpit/plexiglas), behandeling van brandwonden /plastiche chirurgie, magnetron (=radar) Voeding, hygiene. Sommige soldaten wasten zich in dienst voor het eerst regelmatig, tandenpoetsen was een gewoonte die men na diensttijd bleef doen.

Emancipatie. Vrouwen gingen vaak voor het eerst aan het werk buitenshuis (mannen en) vrouwen ontdekten dat vrouwen meer konden als het huishouden. Vrouwen werkten met machines waarvan (mannen) dachten dat onmogelijk was. Ze bouwen vliegtuigen en vlogen ze vaak ook naar vliegvelden. Ze deden technisch onderhoud waarvan vele dachten dat dat onmogelijk was.
Hoewel na de oorlog vele vrouwen gedwongen waren weer hun oude leven op te pakken was het begin gemaakt.

Vele technische zaken die men heeft gedaan op gebied van militaire voertuig verbetering is toegepast in de voertuigen van nu.
Vele militaire vliegtuigen en voertuigen zijn na de oorlog de basis geweest voor vele bedrijven.
Uitvindingen -verbeteringen op radio/zend technologie zijn gebruikt in de zenders / ontvangers na de oorlog.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door martinus »

Jim schreef:Emancipatie. Vrouwen gingen vaak voor het eerst aan het werk buitenshuis (mannen en) vrouwen ontdekten dat vrouwen meer konden als het huishouden. Vrouwen werkten met machines waarvan (mannen) dachten dat onmogelijk was. Ze bouwen vliegtuigen en vlogen ze vaak ook naar vliegvelden. Ze deden technisch onderhoud waarvan vele dachten dat dat onmogelijk was.
Hoewel na de oorlog vele vrouwen gedwongen waren weer hun oude leven op te pakken was het begin gemaakt.
Die emancipatie was al aanwezig tijdens de eerste wereldoorlog. Niet specifiek wo2.
Karreaux
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2011, 11:36

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door Karreaux »

Dat zijn inderdaad dingen die niet direct in mij waren opgekomen. Hoewel ze zeker terecht zijn ben ik meer op zoek naar de zichtbare confrontatie tussen heden en verleden. Niet omdat voorgaande onvoldoende zijn maar gewoon omdat ik als fotografiestudent moet werken met beelden, hetgeen voor dergelijke maatschappelijke veranderingen bijna onmogelijk is. Toch bedankt voor jullie inbreng, kan ik zeker en vast in mijn ondersteunend dossier gebruiken!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door asjemenou »

Invloed verleden op het heden. Ik denk dat er nog genoeg sporen/overblijfselen zijn van WOI (in België) en WOII. Als je maar goed kijkt.
Want dat is iets dat je als fotografiestudent toch zeker moet kunnen. Je hebt het in je reactie over beelden. Is je opdracht om zo'n overblijfsel te fotograferen dan?
In 1990 herdacht men dat het 50 jaar geleden was dat de Duitsers Nederland binnenvielen. Ik wilde toen ook een foto maken die dat als onderwerp had.

Afbeelding

Ik ben toen op 12 mei 1990 naar de Grebbeberg nabij Rhenen gegaan. Voor de mensen die hier niet zo van op de hoogte zijn. De Grebbeberg (Grebbelinie) is één van de symbolische plaatsen waar het Nederlandse leger in 1940 weerstand heeft geboden tegen het Duitse leger.
Omdat de Duitse inval in de lage landen gelijk viel met het Pinksterweekend noemt men deze Duitse militaire operatie ook wel de Pinksterveldtocht. Het is ook de tijd dat de Pinksterbloemen bloeien. Dit alles heb ik zo'n beetje in één foto proberen vast te leggen.
De kazemat op de achtergrond is een Nederlandse kazemat nabij de Grebbeberg (Hoornwerk). Op de voorgrond heb ik een Nederlandse M34 helm geplaatst. Het was op de datum dat ik de foto nam ook nog eens precies 50 jaar geleden dat de gevechten daar begonnen. De bloeiende Pinksterbloemen symboliseren dit enigszins.
De foto is ook een soort van eerbetoon aan mijn oudtante welke ik goed heb gekend. Zij woonde in 1940 op de Koerheuvel, eveneens bij Rhenen gelegen, en heeft de gevechten destijds van nabij meegemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door Jim »

martinus schreef:Die emancipatie was al aanwezig tijdens de eerste wereldoorlog. Niet specifiek wo2.
Tijdens wo2 ging de emancipatie een enorme stap verder. Technisch ingewikkelde beroepen werden nu ook door de vrouw gedaan en in grotere aantallen als in wo1. Na wo1 werden de vrouwen ondersteunende eenheden (excl verpleegsters) afgeschaft. Na wo2 bleven ze voor een groot deel bestaan. B>V de Britse Womens Royal Air Force uit wo 1 werd opgeheven. In WO2 opgericht als WAAF en na de oorlog gingen ze echter verder als WRAF en krgen ze zelfs voor gelijk werk ook gelijk loon. Zo ook met de eenheden voor de land en zee macht.
Dusdanig succesvol dat in andere landen vergelijkbare vrouwen eenheden werden opgricht danwel gehandhaafd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door martinus »

Jim schreef:
martinus schreef:Die emancipatie was al aanwezig tijdens de eerste wereldoorlog. Niet specifiek wo2.
Tijdens wo2 ging de emancipatie een enorme stap verder. Technisch ingewikkelde beroepen werden nu ook door de vrouw gedaan en in grotere aantallen als in wo1. Na wo1 werden de vrouwen ondersteunende eenheden (excl verpleegsters) afgeschaft. Na wo2 bleven ze voor een groot deel bestaan. B>V de Britse Womens Royal Air Force uit wo 1 werd opgeheven. In WO2 opgericht als WAAF en na de oorlog gingen ze echter verder als WRAF en krgen ze zelfs voor gelijk werk ook gelijk loon. Zo ook met de eenheden voor de land en zee macht.
Dusdanig succesvol dat in andere landen vergelijkbare vrouwen eenheden werden opgricht danwel gehandhaafd.
Daar heb je gelijk in. Je weet overigens wel waar je over praat. Heb zelf tijdje geleden ''studie'' verricht over de rol van vrouwen tijdens wo1.
eskes1992
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2009, 17:35

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door eskes1992 »

Beste Karreaux,

Uit jou vragenstelling te lezen over de invloed van het verleden op het heden, zou ik ook rekening houden met de generaties van naar de oorlog. Zoals NSB kinderen en kinderen van ouders die in het voormalig verzet hebben gezeten en ouders die de concentratie kampen hebben overleefd. Je ziet het niet in het normalle leven maar het heeft zeker impact op het dagelijks leven van die mensen. Zoals NSB kinderen die het zwaar hebben gehad omdat hun ouder in de oorlog de verkeerde kant hebben gekozen en op school, en in hun dagelijks leven er veel mee zijn gepest of nog erger. Zo zat er een meisje bij mij op school die haar spreekbeurt deed over haar opa die in de tweede wereldoorlog bij de NSB zat, zij werd toen continu op het school plein aangesproken met NSB’er of andere kwetsende dingen. Kinderen van mensen die in de Holocaust hebben overleefd, die eigenlijk de trauma’s van hun ouder over hebben genomen en die dat nog steeds met hun meedragen. Dit zijn allemaal dingen die je niet ziet op straat maar nog zeker impact hebben op het heden.
Zo weet ik nog van me zelf, toen ik een jaartje op 8/9 was, dat een jongen tegen mij zij dat hij naar Duitsland op vakantie ging, en dat ik daar onbewust heel raar van opkeek.
Ik weet dat je een studie doet voor fotografie, dus begrijp dat objecten en materieel dingen interessante zijn voor jou, maar ik denk dat de meeste invloed van het verleden op het heden in de hoofden van de mensen zit.

Dank,

Thomas
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door LEO »

Bekijk het hedendaags containervervoer, zowel ter land,ter zee als in de lucht.

Ontworpen en gebruikt in Wo2.
JimmyE

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door JimmyE »

LEO schreef:Bekijk het hedendaags containervervoer, zowel ter land,ter zee als in de lucht.

Ontworpen en gebruikt in Wo2.
containers was al ver voor wo 2 bedacht en gebruikt. De meeste voornamelijk in de (kolen) mijnbouw.
De containers waren van zowel hout als metaal.
Twee Amerikaanse bedrijven hadden al in de jaren 30 een (eigen) transport systeem voor vervoer op trian vrachtauto en schip. In Engeland had men voor de oorlog ook als een (houten) container systeem.
In 1955 was een zaken man met bezig met een containers systeem zoals we die nu kennen.
mar

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door mar »

Invloeden uit het verleden? Kijk maar eens naar de Olympische spelen. Die gasten die met een fakkel rennen. Dat is door Nazi Duitsland bedacht en ingevoerd!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door coco »

Vertel geen halve waarheden:

Het vuur is afkomstig uit Olympia - de plaats van de antieke Spelen in Griekenland - waar men een fakkel heeft ontstoken door tijdens een ceremonie het zonlicht met spiegels op de fakkel te concentreren. Daarna wordt deze fakkel door een estafetteloop (maar gedeeltelijk ook met snellere vervoermiddelen) via een groot aantal landen naar het stadion van de Spelen gebracht, waar de laatste loper de eer te beurt valt om de Olympische vlam te ontsteken.

De eerste Spelen waar de olympische vlam brandde waren die van de IX olympiade in 1928 te Amsterdam; toen echter vond er nog geen estafette plaats. Dit gebeurde voor het eerst bij de Spelen van 1936 te Berlijn.

Alleen het estaffete vlam lopen is 'bedacht' door de Duitsers en om dat nou een invloed te noemen.....
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Karreaux
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2011, 11:36

Re: Invloed verleden op het heden.

Bericht door Karreaux »

Ondertussen heb ik via PB ook al waanzinning goeie hulp gekregen, waarvoor dank !
Plaats reactie