ID plaatje Stalag IV b

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Haplo »

Ik heb vandaag een ID plaatje van Stalag IV b gekregen.
Tenminste, na schoonmaak kwam ik daar achter.
Nou wil ik eigenlijk proberen te achterhalen van wie dit plaatje is geweest.
Een eventuele waarde vermelding zou leuk zijn voor mijn documentatie voor de verzekering als iemand dat zou weten.
Maar het belangrijkste is om te weten waar ik kan achterhalen waar ik zoiets kan vinden.
Wie kan mij hier misschien een eindje op weg mee helpen?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Jolijn »

Leuk dat je dat gevonden hebt!
Misschien kan dit je verder helpen: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=26739.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door michiel01 »

Welk stalag is het? edit: voor de rest ben ik niet blind hoor....

Probeer ITS Carlson en de DRk, dat zijn de beste opties en kostenloos.

Beetje afhankelijk van welk stalag is de waarde ongeveer 15-20 euro, afhankelijk van de staat.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door davy »

Stalag IVB was gelegen in Mühlberg, Wehrkreis IV - Dresden.
Er zaten veel verschillende nationaliteiten: Amerikanen, Engelsen, Russen, Serviërs, Denen, Nederlanders, enz.
Hier is een link waarin wat foto's staan van Nederlandse krijgsgevangenen:
http://www.pegasusarchive.org/pow/cSt_4B.htm

Groeten, Davy
jobbew
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011, 13:14

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door jobbew »

michiel01 schreef:Welk stalag is het? edit: voor de rest ben ik niet blind hoor....
Beetje afhankelijk van welk stalag is de waarde ongeveer 15-20 euro, afhankelijk van de staat.
Bizar! Ik vind het echt ethisch stuitend gevoeloos om bij een Stalag identeitsplaatje direct de waarde van het object in geld te noemen? Weet je wel waar je het over hebt, wat daar heeft plaatsgevonden?

Duidelijk niet...

Jobbe

*zie ook mijn aanvulling hieronder, want hier reageer ik wel erg heet van de naald en zonder uitleg.
Laatst gewijzigd door jobbew op 05 mar 2011, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Haplo »

michiel01 schreef:Welk stalag is het? edit: voor de rest ben ik niet blind hoor....

Probeer ITS Carlson en de DRk, dat zijn de beste opties en kostenloos.

Beetje afhankelijk van welk stalag is de waarde ongeveer 15-20 euro, afhankelijk van de staat.
Bedankt Michiel.
DRk eens een mail gestuurd.
Eens kijken wat daar uitrolt.
ITS Carlson ken ik zo niet.
De stalag is Stalag 4b nabij Mühlberg.
POW kamp.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door michiel01 »

ik heb goede ervaringen met its, ze zijn n soort van centraal register tav slachtoffers van nazi duitsland.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door coco »

jobbew schreef:
michiel01 schreef:Welk stalag is het? edit: voor de rest ben ik niet blind hoor....
Beetje afhankelijk van welk stalag is de waarde ongeveer 15-20 euro, afhankelijk van de staat.
Bizar! Ik vind het echt ethisch stuitend gevoeloos om bij een Stalag identeitsplaatje direct de waarde van het object in geld te noemen? Weet je wel waar je het over hebt man? Wat daar gebeurd heeft plaatsgevonden?

Duidelijk niet...

Jobbe
Er wordt tocg om dr waarde gevraagd en dit is gewoon de markt waarde...als je hier moeilijk over doet ga dan ook achter de mensen aan die bidprenten verkopen/bezitten dat ist zelfde idee...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jobbew
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011, 13:14

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door jobbew »

coco schreef: Er wordt tocg om dr waarde gevraagd en dit is gewoon de markt waarde...als je hier moeilijk over doet ga dan ook achter de mensen aan die bidprenten verkopen/bezitten dat ist zelfde idee...
Nee vind ik niet. Tenzij ik het verkeert begrijp is zo'n indentiteitsplaats een object dat persoonlijk in bezit was van de gevangene.

Wat is er gebeurd met die gevangene, en waar komt het plaatjes vandaan? Anders gezegd, waar is de context?

Als dit plaatje een bodemvondst is, heeft de vinder wellicht het enige spoor naar de stoffelijke resten zoekgemaakt. Daar doe ik dan inderdaad moeilijk over. Verzamelaars en zoekers hebben een verantwoordelijkheid in die dingen. Persoonlijke eigendommen die zonder context her en der maar aangeboden worden, vind ik niet ethisch, zeker als het gaat om iets wat een soldaa top zijn lichaam draagt. Dan vind ik een sec reactie met een 'prijsopgave' echt kort door de bocht.

Het is hier toch geen albert heijn? Daar zat een mens aan vast!

Jobbe

@Michiel01 Excuus dat ik zo heet van de naald reageerde, had het subtieler in kunnen steken, maar inhoudelijk heeft het wel zijn reden.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Haplo »

Om even wat op te helderen,

Het plaatje is aan mij gegeven.
Geen idee wat het was, (wel een idee wat het was, maar niet waarvan) gezien de staat.
Vrij roestig.
Deze schoongemaakt met als resultaat dat dit er onder uit kwam.
Hoe cru het ook klinkt, alles heeft een waarde.
Hetzij in geld, hetzij emotioneel.
Voor mij is een verzeker waarde van belang.
Moet nou eenmaal bij mij.
Vandaar de vraag.

Wat voor mij het allerbelangrijkste is, is wat jij ook al aanhaalt Jobbew.
Wat is er gebeurd met die gevangene, wie was het, enz.
Dit is wat ik wil uitzoeken voor zover mogelijk.
Ik hoop dan ook dat ik daar achter kan komen en zijn history kan achterhalen.
Mvg/Best regards, Sipke
jobbew
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011, 13:14

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door jobbew »

Haplo schreef:Om even wat op te helderen,

Wat voor mij het allerbelangrijkste is, is wat jij ook al aanhaalt Jobbew.
Wat is er gebeurd met die gevangene, wie was het, enz.
Dit is wat ik wil uitzoeken voor zover mogelijk.
Ik hoop dan ook dat ik daar achter kan komen en zijn history kan achterhalen.
Dat maakt mij dan weer erg blij.
Post ook vooral de uitkomst even hier, en -indien mogelijk- check of de familie op de hoogte is van het lot. Misschien leeft de man nog wel.

Bedenk wat een geweldige event je kan meemaken als je hem persoonlijk zijn plaatje kan laten zien van toen. Camera erbij en je zit op het 8 uur journaal.

Jobbe
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Haplo »

De eventuele uitkomst was ik ook zeker van plan te plaatsen.
Ik hoop in elk geval op een positief bericht van het DRk.
Indien dat niets oplevert ITS Carlson eens proberen.
Iemand trouwens een link van hun?
Kan ze via google zo niet vinden.
Mvg/Best regards, Sipke
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door johan willaert »

Ik denk dat de waarde die verzamelaars (zoals de meesten onder ons hier) aan dergelijke objecten hechten in de meeste gevallen honderdmaal groter is dan diegene die veel veteranen en/of famileleden erin zien.
Het staat trouwens buiten kijf dat wij veel beter zorg dragen voor het militair geschiedkundig patrimonium dan menig officiële instantie.

Daarnaast is het maar zeer de vraag of de familie het item wel wilt. Misschien hebben ze het zelf weggegooid.
Het valt mij op dat veel familieleden ineens interesse hebben nu ze merken dat militaire objecten een geldelijke waarde hebben.
De laatste tijd zijn er meer en meer gevallen bekend waar familieleden uit puur financieel opportunisme een item dat ze jaren geleden van de hand deden terug willen met als reden dat het in de familie thuis hoort. Het is niet ongewoon om het item dan enkele maanden later op Ebay aangeboden te zien voor een hoog bedrag.

Hoewel het terug vinden van een veteraan of z'n familie een zeer interessant gegeven kan zijn, kan het net zo goed in een serieuze kater eindigen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door Jim »

johan willaert schreef:Ik denk dat de waarde die verzamelaars (zoals de meesten onder ons hier) aan dergelijke objecten hechten in de meeste gevallen honderdmaal groter is dan diegene die veel veteranen en/of famileleden erin zien.

Daarnaast is het maar zeer de vraag of de familie het item wel wilt. Misschien hebben ze het zelf weggegooid.
Het valt mij op dat veel familieleden ineens interesse hebben nu ze merken dat militaire objecten een geldelijke waarde hebben.
De laatste tijd zijn er meer en meer gevallen bekend waar familieleden uit puur financieel opportunisme een item dat ze jaren geleden van de hand deden terug willen met als reden dat het in de familie thuis hoort. Het is niet ongewoon om het item dan enkele maanden later op Ebay aangeboden te zien voor een hoog bedrag.
Helemaal waar!

Veel musea hebben meegemaakt dat kinderen / klein kinderen op de stoep staan en de zaken die vader /grootvader heeft gedoneerd nu terugeisen vanwege de "emotionele" waarde die ze nu toekennen.
Zal ongetwijfeld voorkomen dat dat echt zo is. Maar vaker lijkt de financiële waarde de echte drijfveer te zijn. Verschillende musea zijn ook overgegaan op donatie / bruikleen formulieren. Want zonder papier valt het niet meer te bewijzen dat het een donatie betreft en een welles nietes gevecht in de media laat een museum/ verzamelaar altijd slecht overkomen.

Na hun terugkeer hadden veel familieleden, vrienden en bekenden na een paar weken / dagen terugkeer geen behoefte meer aan verhalen van krijgsgevangenkampen. Laat staan in souvenirs. Veel van de (historische /financiële) waarde wordt pas de laatste x- aantal jaren toegekend.

Een StaLag = Stamm Lager = krijgsgevangenkamp voor soldaten daar hebben geen vergelijkbare drama's afgespeelt zoals in concentratiekampen. En na hun bevrijding hebben niet alle gevangenen hun ID's netjes meegegenomen. Ze hadden niet allemaal behoeft aan "souvenirs". En hoeveel zullen er wel niet gewoon verloren zijn?
Kortom Er hoeft niet direct een drama aan verbonden te zijn. En niet alle militairen hebben behoeft eraan te herinnert te worden dat ze krijgsgevangen zijn geweest.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: ID plaatje Stalag IV b

Bericht door utmi »

jobbew schreef: Bizar! Ik vind het echt ethisch stuitend gevoeloos om bij een Stalag identeitsplaatje direct de waarde van het object in geld te noemen? Weet je wel waar je het over hebt, wat daar heeft plaatsgevonden?

Duidelijk niet...

Jobbe
als ik dat bij elk item uit mijn collectie moet doen, zou ik 's nachts niet meer slapen... en moet je niet aan deze hobby beginnen...

Het zijn juist de verzamelaars die de geschiedenis levend houden en de verhalen die erbij gepaard gaan en die maar al te goed weten wat er gebeurt is in die tijd.
Their name liveth for evermore
Plaats reactie