Drinkglas "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" 1938

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
lienzz
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:56

Drinkglas "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" 1938

Bericht door lienzz »

Ik heb een tijdje geleden een drinkglas gekregen van mijn vader en hij heeft het daarvoor gekregen van zijn vader en zo verder.
Het is een drink/wijnglas uit de tweede wereldoorlog.

In het glas staat de tekst "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" gegraveerd. Het is niet helemaal goed te lezen omdat het volgens mij oud-duits is (apart schrift)
Aan de andere kant van het glas staat ook de datum gegraveerd 1-10-1938
Ook staat er een grote leeuw op het glas eveneens gegraveerd en omlijnd met cirkeltjes.
Bovenkant van het glas is oranje, zowel rondom de leeuw als aan de onderkant van het glas waar het bol uitloopt met wederom weer gegraveerde cirkels.
Ik ben niet echt van plan om het glas te verkopen, omdat mijn vader graag wil dat ik het ook doorgeef aan een van mijn kinderen later.
Maar ik zou wel graag weten of het erg waardevol is en wat het me zou kunnen opleveren.
Ik heb het nu nog gewoon in de kast bij de andere glazen staan, maar ik ben toch wel bang dat het misschien ooit kapot valt o.i.d.

foto's:
[ afbeelding ]
1
[ afbeelding ]
2
[ afbeelding ]
3
[ afbeelding ]
4
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Drinkglas "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" 1938

Bericht door utmi »

Een mooi zogenaamd "Boheems glas" (de stijl, vormgeving, kleur etc.)
De datum 1 oktober 1938 verwijst naar de intocht van de Duitsers in het Sudetenland en dit geeft de leeuw dan ook weer: het nationale teken van Böhmen und Mahren.
De waarde: ervan uitgaand dat het nog helemaal gaaf is zal het zo'n 150-250 euro zijn. (zoals met veel van dit soort objecten is het ook een beetje wat de gek ervoor geeft).
Zeker een leuk glas om te bewaren!
Their name liveth for evermore
Plaats reactie