onbekende russische medaille

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

onbekende russische medaille

Bericht door frei »

Weet iemand wat voor onderscheiding dit is ?
Heb het samen met schouderstukken en een mouwembleem van een SIBIR kozak (Wehrmacht) verkregen.
Bijlagen
DSCI3320.JPG
DSCI3319.JPG
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: onbekende russische medaille

Bericht door fritz derochebrune »

Ik deze medaille niet, maar aangezien er kroontjes op de verschillende letters staan, denk ik niet dat het een Russische medaille is, of in ieder geval niet van na het ontstaan van de SU.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: onbekende russische medaille

Bericht door asjemenou »

De "onderscheiding" is een "trench art" object en geen bestaande onderscheiding. De onderscheiding is mogelijk door de SIBIR kozak zelf in elkaar geknutseld. De medaille op zich herken ik niet. Ik weet niet zo snel een Russische medaille van voor 1917 die deze vorm heeft. De medaille van St. George is het in ieder geval niet. De monogrammen welke op de medaille zijn gesoldeerd zijn insignes die volgens mij origineel op Russische schouderstukken van voor 1917 behoren. Het middelste monogram is van de Russische tsaar Alexander III, bijgenaamd de vredestichter. Alexander III was tsaar van Rusland in de periode van 1881-1894. De andere twee monogrammen zijn die van zijn zoon, tsaar Nicolaas II. Deze was de laatste tsaar van Rusland in de periode van 1894-1918. Het ronde schroefplaatje is die van bijvoorbeeld de Orde van de rode ster.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende russische medaille

Bericht door frei »

Bedankt,
Mijn vermoeden dat het uit de tsaristische periode stamt was dus goed. Kon alleen nergens wat vinden wat er ook maar op leek.
Hartelijk dank !!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: onbekende russische medaille

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan hoor. :wink:

Heb je deze spullen persoonlijk van de bewuste SIBIR kozak gekregen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende russische medaille

Bericht door frei »

Nee, jammer genoeg niet. Ik wou dat dat waar was. De meeste zijn echter al overleden en het overgrote deel van de kozakken is door de engelsen uitgeleverd aan de sovjets, en die zijn of gelijk omgebracht of verbannen naar de gulag's. Ik vind mijn (wehrmacht) kozakken verzameling overal. Op buitenlandse beurzen, contacten en natuurlijk het internet.
Hier nog een foto van de complete set.
Bijlagen
DSCI3335 klein compleet.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

SIBIR Kozakken

Bericht door asjemenou »

Mooie objecten. Voor welke onderscheidingen staan de batons op jas?
Er is overigens een interessante website over de Kozakken, zie http://home.kpn.nl/kozakken/kozakkengeschiedenis1.htm .
Op deze website is ook een pagina met insignes te vinden, http://home.kpn.nl/cossack-web-museum/i ... signia.htm . Hierop staan ook enkele Maltezer kruizen afgebeeld. Het is mogelijk dat de fantasie onderscheiding is gemaakt van zo'n Maltezer kruis.
Dat de fantasie onderscheiding afkomstig kan zijn van een SIBIR Kozak is overigens best wel aannemelijk. De Kozakken waren trouwe aanhangers van de tsaar. De keizerlijke garde van de tsaar bestond dan ook uit Kozakken. Het is mogelijk dat de twee monogrammen van tsaar Nicolaas II afkomstig zijn van schouderstukken van deze keizerlijke garde. Na de Oktoberrevolutie kozen de Kozakken dan ook de kant van de "Witten". De "Witten" waren dus de tegenstanders van de Bolsjewieken (Roden), de aanhangers van Lenin.
Sovjet soldaten die gedurende WOII voor dienst in het Duitse leger kozen kun je grotendeels verdelen in twee groepen. De eerste groep wilde zo ontkomen aan de krijgsgevangenschap. Sovjet krijgsgevangen werden door de Duitsers zeer slecht behandeld. Dat zij voor dienst in het Duitse leger kozen deden ze dan ook veelal uit overlevingsdrang.
De tweede groep nam dienst in het Duitse leger om het communisme in Rusland ten val te brengen of men hoopte met behulp van Duitsland het eigen grondgebied los te kunnen maken van de Sovjet-Unie.
De oorspronkelijke drager van de fantasie onderscheiding behoorde naar mijn idee dan ook tot de tweede groep.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende russische medaille

Bericht door frei »

vlnr.
- Tapferkeitsauszeichnung 2e Klasse in Silber
- Verdienstauszeichnung 2e Klasse in Silber
- Tapferkeitsauszeichnung 2e Klasse in Bronze
Heb trouwens nog veel meer emblemen en uniformen van zowel ROA, kozakken en andere Ostvolker die gediend hebben in de Wehrmacht. (als voorbeeld enkele oudere foto's uit een deel van mijn verzameling)
Bijlagen
Rotation of P1060733.JPG
freiwillge3.JPG
DSC00009.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: onbekende russische medaille

Bericht door asjemenou »

Mooie verzameling. Is de Cherkesska, de Kindjal e.d. allemaal WOII origineel?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
kindzjal
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 feb 2010, 19:21

Re: onbekende russische medaille

Bericht door kindzjal »

asjemenou schreef:De "onderscheiding" is een "trench art" object en geen bestaande onderscheiding.
Dit is wel degelijk een onderscheiding van voor 1917 en wel het embleem van het 145e Novotscherkessk inf. regiment van tsaar Aleksander III.

http://numizmat.gelos.ru/38colnum/numizmat7.shtml

http://www.kabinet-auktion.com/auction/8528/224/

http://ua-ru.com/ru/badges/regimentOfficers1.php

Ik weet niet of het hierbij gaat om een origineel, maar je hebt wel een indrukwekkende collectie: de tscherkesska en shashka zijn TOP, alleen de kindzjal is een fake (voor zover als ik dat kan zien).
Bijlagen
125d4c32a404.jpg
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende russische medaille

Bericht door frei »

Alles origineel wo2 of ouder, de uniformen zijn veelal buitgemaakte nederlande jassen en broeken die vervolgens aangepast zijn met duitse kragen en in enkele gevallen opgestikte duitse zakken. Heb in een paar gevallen de emblemen opnieuw moeten opstikken daar die bij de dreigende uitlevering aan de sovjets veelal geheel of gedeeltelijk werden verwijderdt. Ze zijn echter alle origineel, ook de kindjal is origineel, heb ook een repro, je ziet gelijk het verschil. Ook heb ik nog een shashka die volledig aangepast is dwz hamer en sikkel weggeslepen, handvat ingekort en voorzien van een nieuwe stempeling (ID 600 ) Infanterie division 600 oftewel de 1ste ROA divisie. Bedankt voor je hulp met de medaille, ik kon nergens enige info hierover vinden. Vooral in dit verzamelgebied kom je veel onbekende zaken tegen, alles is mogelijk en dat maakt het juist zo interesant.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: onbekende russische medaille

Bericht door michiel01 »

wat een prachtige items, eerlijk verzamelgebied, waarbij veelal "onbekende" en aparte items naar boven komen! Ik ben wel benieuwd naar wat er nog meer in je collectie schuil gaat!!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: onbekende russische medaille

Bericht door Kugelblitz »

Inderdaad een apart verzamelgebied en schitterende poppen! Vind de jasjes en emblemen erg mooi, is eens wat anders dan het gebruikelijke Duitse spul...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: onbekende russische medaille

Bericht door Haplo »

Ziet er goed uit.
Er zijn niet veel die dit verzamelen.
Ik ken er eigenlijk maar 1 waarvan ik weet dat hij dit heeft.
Het ziet er in elk geval zeer goed uit.
Mvg/Best regards, Sipke
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: onbekende russische medaille

Bericht door frei »

michiel01 schreef:wat een prachtige items, eerlijk verzamelgebied, waarbij veelal "onbekende" en aparte items naar boven komen! Ik ben wel benieuwd naar wat er nog meer in je collectie schuil gaat!!
Zal morgen even een paar foto's zoeken dan plaats ik nog enkele ''onbekende en vreemde'' items.
Plaats reactie