Duitse Chevrons?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
VC89
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2010, 23:15

Duitse Chevrons?

Bericht door VC89 »

Deze zaten samen met Franse Patches in een lot dat ik heb gekocht. Mij lijken ze eerder Duits dan Frans.
Kan iemand deze chevrons identificeren alsook de periode waarin dit type werd gebruikt.

De twee buitenste hebben als zijde 11cm en 2x12cm, de middelste 3x9cm.

Dank bij voorbaat,
Vince

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse Chevrons?

Bericht door asjemenou »

Helemaal zeker ben ik niet maar ik heb toch wel het vermoeden dat de chevrons Frans zijn. In dat geval liggen ze verkeerd om op de foto. Wanneer de chevrons Frans zijn dan zit er meestal onder de chevron een afbeelding van het legeronderdeel of regiment. Deze lijken er bij jouw exemplaren afgeknipt te zijn. Voor een voorbeeld zie; http://en.wikipedia.org/wiki/French_Foreign_Legion . Ik wil met deze link niet suggereren dat ze gedragen zijn door het Franse vreemdelingenlegioen, het gaat enkel en alleen om een voorbeeld. Bekijk de foto's op de website maar eens goed.
Het Franse leger hanteert overigens wel andere kleuren voor de chevrons dus het is best mogelijk dat de chevrons worden gevoerd door een andere Franse overheidsorganisatie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse Chevrons?

Bericht door Kugelblitz »

Voor zover mij bekend in ieder geval geen Duitse chevrons, uit de Tweede Wereldoorlog!
Daarnaast zijn Duitse chevrons vaak wat breder, dus iets minder puntig. Ook de biezen zijn meestal wat eenvoudiger en met minder kleurschakeringen...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
VC89
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2010, 23:15

Re: Duitse Chevrons?

Bericht door VC89 »

Bedankt voor de reacties.

Ik had ook al opgemerkt dat de Duitse eenvoudiger waren maar ik vond geen ander voorbeeld waarop deze chevrons leken.

@asjemenou: Het voorbeeld dat jij aanhaalt zijn volgens mij een ander type chevrons. De gebruikte kleuren op die chevrons zijn rood, geel/goud en groen en die op mijn eerste foto zijn wit/zilver (mss niet duidelijk op de foto).

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Als ik mij niet vergis zijn deze "Losanges des Bras" sinds 1944 gebruikt en officieel beschreven in 1945. Is die eerste in mijn foto dan een van voor 1944?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse Chevrons?

Bericht door asjemenou »

Zoals ik al in mijn eerdere reactie aangeef, is mijn vermoeden dat de chevrons Frans zijn maar echter niet van het Franse leger. Zoals ik al schreef zijn de kleuren van de Franse legerchevrons anders. Wellicht kunnen ze wel van een ander Frans overheidsorgaan zijn. Denk daarbij aan brandweer, douane o.i.d. De link heb ik alleen maar als voorbeeld aangegeven.
In je openingsreactie geef je al aan dat je de chevrons tezamen hebt gekocht met een partij Franse patches. Ligt het dan niet voor de hand dat de oorsprong van de chevrons ook wel eens in Frankrijk kan liggen?
Je kunt je vraag m.b.t. de chevrons eens voorleggen aan het Musée de l'Armée in Parijs, http://www.invalides.org/.
Zelf heb ik een goede ervaring met dit museum.
Ik weet niet hoe het met je kennis van de Franse taal is gesteld maar de kans is wel groot dat ze je zullen beantwoorden in het Frans. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
VC89
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2010, 23:15

Re: Duitse Chevrons?

Bericht door VC89 »

Bedankt voor de link en hulp. Het zal wel dat het chevrons van de Franse brandweer zijn. Ik heb nog geen foto's van zo'n chevrons gezien maar de schouderstukken hebben wel de juiste kleuren, wit met een rode rand, dus zullen deze chevrons wel van de Sapeurs Pompiers zijn.
Plaats reactie