Revolutie Libië

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Revolutie Libië

Bericht door fritz derochebrune »

De titel heeft geen uitleg nodig denk ik, tenzij je de laaste maand volledig van de wereld bent afgesloten geweest.

Aanleiding om dit onderwerp aan te halen: de "Revolutie" (of opstand of burgeroorlog, hoe je het wilt noemen) is een maand oud, vijftien februari begonnen de protesten. Ik heb sinds het begin de berichten gevolgd en ben me de afgelopen tijd wel vragen gaan stellen.

Ik zou wel eens willen weten wie jullie steunen en waarom, de loyalisten of de rebellen? Het lijkt misschien een domme vraag, maar ik ben toch gaan twijfelen over hoe het Westen er tegenover staat. Zo bijvoorbeeld de massamoord die Gaddafi momenteel aanricht onder zijn eigen volk, dat zich hier niet voldoende kan tegen beschermen. Iedereen veroordeelt het wel, maar er wordt bijna niets ondernomen. Wat bevriezen van tegoeden,... enkel symbolische dingen, niets dat de uitkom van het conflict gaat veranderen (ervan uitgaande dat dit conflict niet jaren gaat duren)

Daarbij kom ik bij de vraag: wilt 'het Westen' wel dat Gaddafi af wordt gezet? Gaddafi is al vaker lievelingetje geweest, kijk bij voorbeeld maar naar Itallië vorig jaar, het volk was woedend vanwege G's wangedrag, maar de politiek houdt hem de hand boven het hoofd. Daarnaast zijn er nog de wapendeals en oliedeals, Wit-Rusland en Griekenland schijnen zelfs materieel hebben geleverd aan de loyalisten ten tijde van het conflict. Rusland (ook wapendeal) en China (geen uitleg nodig) hebben zich natuurlijk ook al fel verzet tegen het idee om tegen Gaddafi in te grijpen. Er was al heel vroeg sprake van een no-fly zone, maar er is nog steeds niets concreet gebeurd. (Vandaag is wel het bericht gekomen dat de VS, het VK en Frankrijk er wel een zouden opstellen, maar dat is ook weer ontkent.) Dan zit ik meteen met de nieuwe vraag: is de bureaucratie voor zo'n onderneming belangrijker geworden dan het doel van de ondernemening?

Het doel van de VN is "het bevorderen en controleren van mensenrechten" zoals het zo mooi wordt gezegd. Nu wordt er een grove schending van de mensenrechten gepleegd en nu moet het eerst wekenlang besproken worden. Straks is er niets meer om te bespreken, maar natuurlijk, dan kan er gezegd worden dat iedereen z'n best heeft gedaan, volgens de regels heeft gewerkt maar dat het niet geholpen heeft. Jammer dat er zo veel slachtoffers gevallen zijn, maar correct werken heeft nu eenmaal zijn prijs...

Ik hoop in ieder geval dat de rebellen hun strijd voor vrijheid mogen winnen en dat ze eindelijk eens een regime mogen krijgen dat het beste met de bevolking voor heeft.

Voor de mensen die ook interesse hebben in dit conflict raad ik de volgende sites aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Libyan_Revolution
http://www.libyafeb17.com/

Afbeelding
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

wie jullie steunen en waarom, de loyalisten of de rebellen?
De rebellen. Onderdrukking, van welke soort dan ook, is niet 'ok'. Khadaffi/Gadaffi/etc is een dictator met bloed aan zijn handen, nu al helemaal, die de grote inkomsten van de oliebronnen in 'zijn' land behendig in de eigen zak weet te steken. Op het moment dat er, na een roep van 'zijn' volk, geen veranderingen komen, ben ik voor het afzetten van deze man. Behoeft weinig verdere uitleg geloof ik; zijn er uberhaupt nog mensen die hem, van dit forum dan, willen houden?

wilt 'het Westen' wel dat Gaddafi af wordt gezet?
Ja en nee.
Nee; er zit daar olie, en dus geld. Bij instabiliteit is dat niet goed voor de EIGEN (Amerikaanse, Nederlandse, etc) economie.
Ja; dat zien we nu. Khadaffi is zijn macht min of meer kwijt (zeker zijn legitimiteit) en het ziet er naar uit dat, mede om ideologische redenen, 'het westen' de rebellen wel MOET steunen (zij het in woord, minder in daad). Het kan natuurlijk niet dat 'de bakermat voor vrijheid en democratie' Khadaffi blijft steunen, wel?

is de bureaucratie voor zo'n onderneming belangrijker geworden dan het doel van de ondernemening?
Ja. Gewoon; ja. Spijtig, maar het is wel zo. De VN (met de Veiligheidsraad en andere onderdelen), NAVO en EU werken niet echt samen volgens mij; ieder heeft zijn eigen stapel papieren om in 3-voud in te vullen.
Je laatste stukje over de VN klopt geheel!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Revolutie Libië

Bericht door jurgen »

De "revolutie" is mijns inziens volledig opgeklopt door de media. In het begin kregen we te horen dat er vanuit helikopters en vliegtuigen op betogers werd geschoten en dat ze gebombardeerd werden, bovendien zouden nog eens massaal huurlingen zijn ingezet die op iedereen schoten die zich liet zien. Dat bleek gewoon niet waar te zijn.

De revolutie is volgens mij ook niet zo breed gedragen onder de bevolking. Zo'n grote protesten zijn er ook niet geweest, men is vrij snel geweld gaan gebruiken. Mannen in jeeps met luchtafweergeschut en kalashnikovs die "Allah Akhbar" scanderen is niet mijn definitie van een vredevolle betogingen. Het Westen gaat nog vreemde kronkels moeten maken, nu ze zich massaal tegen Kadhafi hebben uitgesproken maar hij wel gaat winnen.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Revolutie Libië

Bericht door mtdr »

Daarbij vind ik dat wij(Het westen; Nederland, EU, VS, VN etc.) ons niet in dit conflict moeten storten...
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

jurgen schreef:De "revolutie" is mijns inziens volledig opgeklopt door de media. In het begin kregen we te horen dat er vanuit helikopters en vliegtuigen op betogers werd geschoten en dat ze gebombardeerd werden, bovendien zouden nog eens massaal huurlingen zijn ingezet die op iedereen schoten die zich liet zien. Dat bleek gewoon niet waar te zijn.

De revolutie is volgens mij ook niet zo breed gedragen onder de bevolking. Zo'n grote protesten zijn er ook niet geweest, men is vrij snel geweld gaan gebruiken. Mannen in jeeps met luchtafweergeschut en kalashnikovs die "Allah Akhbar" scanderen is niet mijn definitie van een vredevolle betogingen. Het Westen gaat nog vreemde kronkels moeten maken, nu ze zich massaal tegen Kadhafi hebben uitgesproken maar hij wel gaat winnen.
Opgeklopt door de media; helemaal mee eens. Spijtig, maar zo gaat dat met (bijna) alles.
Dat onderste ben ik het maar gedeeltelijk mee eens; er wordt op je geschoten, dan ga je terug vechten. Niemand heeft het ook over vredevolle betogingen, en 'Allah Akbar' betekent niets meer dan 'God is groot' oid.
Kadhaffi lijkt inderdaad aan de winnende hand, ookal is zijn legitimatie compleet weg.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jan Klaassen »

mtdr schreef:Daarbij vind ik dat wij(Het westen; Nederland, EU, VS, VN etc.) ons niet in dit conflict moeten storten...
Jammer dat wij (etc) 'mensenrechten, democratie en vrede' zo hoog in 'ons' vaandel hebben staan. Dus NIET ingrijpen betekent als ware een 'falen' van het westen, en de kritiek uit de Arabische wereld (ik denk aan Iran, die 'haar broeders' steunt) zal niet uit de lucht zijn.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Revolutie Libië

Bericht door johan willaert »

Ik hoorde de Libische 'rebellen' niet protesteren tegen Khadafi ten tijde van de bomaanslag op US militairen in Berlijn, of toen de PanAm Jumbo boven Lockerbie naar beneden werd gehaald, of toen de Belgisch/Franse families Houtekins met hun kinderen jarenlang werden gegijzeld, noch hun afkeuring van de vervroegde vrijlating van de Lockerbie bommenlegger of hun goedkeuring van de US bombardementen in April 1986....enz....

Blijkbaar zijn ze vooral tegen hun leider als het hen zelf goed uitkomt....

Voor mijn part moorden ze elkaar allemaal uit.. Schone opkuis... Een hoge muur erond en binnen 10 jaar eens gaan kijken...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Revolutie Libië

Bericht door S1991 »

johan willaert schreef:Ik hoorde de Libische 'rebellen' niet protesteren tegen Khadafi ten tijde van de bomaanslag op US militairen in Berlijn, of toen de PanAm Jumbo boven Lockerbie naar beneden werd gehaald, of toen de Belgisch/Franse families Houtekins met hun kinderen jarenlang werden gegijzeld, noch hun afkeuring van de vervroegde vrijlating van de Lockerbie bommenlegger of hun goedkeuring van de US bombardementen in April 1986....enz....

Blijkbaar zijn ze vooral tegen hun leider als het hen zelf goed uitkomt....

Voor mijn part moorden ze elkaar allemaal uit.. Schone opkuis... Een hoge muur erond en binnen 10 jaar eens gaan kijken...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Revolutie Libië

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:Jammer dat wij (etc) 'mensenrechten, democratie en vrede' zo hoog in 'ons' vaandel hebben staan. Dus NIET ingrijpen betekent als ware een 'falen' van het westen, en de kritiek uit de Arabische wereld (ik denk aan Iran, die 'haar broeders' steunt) zal niet uit de lucht zijn.

Dit is wel heeeeeel erg ondoordachte en slecht onderbouwde reactie. Libië is een ander land, zelfs een Islamitisch land. Hoogst vreemd om als "Westen" of zelfs Nederland zomaar in te grijpen bij een binnenlandse aangelegenheid.

@Johan: Jouw situatieschets is allemaal wel waar, maar in een land waar 24/7 de noodverordening geldt, is het niet mogelijk om jezelf in het openbaar te uiten. Waarschijnlijk weet de gemiddelde Libiër helemaal niets over die gebeurtenissen door de indoctrinatie van de staatstelevisie...

779
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Revolutie Libië

Bericht door johan willaert »

779 schreef:Waarschijnlijk weet de gemiddelde Libiër helemaal niets over die gebeurtenissen door de indoctrinatie van de staatstelevisie...
Misschien heb je daar gelijk, alhoewel ik denk dat de veel Libiers tegenwoordig toch wel toegang hebben tot de moderne communicatiemiddelen...
Dat zie ik toch dagelijks op de metro... :mrgreen:

Wij moeten daar absoluut wegblijven!! Een nieuw Irak of Afghanistan kunnen we best missen...
29th Let's Go!!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Revolutie Libië

Bericht door LEO »

Zo te horen is Gaddafi's leger aan de winnende hand. En dan gaat ie gaan onderhandelen.

Gaddafi heeft goud onder zijn voeten zitten. Grondstoffen die wij nodig hebben om ons leventje aangenaam te houden en waarvoor we graag betalen.
Het kan Europa, de VS, Frankrijk, de Gos of China geen moer schelen wat er gebeurt met de modale Libiër. Deze mensen hebben geen nut voor ons !!

De naam van de "demonstranten" van het eerste uur is al verandert in "rebellen ". Nog enkele dagen en het zijn " terroristen ".

Het Westen, de VS en het UK op kop kunnen zich geen vijand veroorloven aan de Middelandse zee. En vriend Muhamar weet dat.
Hij heeft nu de keuze tussen verschillende vriendjes die hem willen vertroetelen.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Revolutie Libië

Bericht door fritz derochebrune »

Ik ben het er mee eens dat het Westen niet meer vijandigheid moet creëren in de Arabische landen. Maar als we bekijken hoe we het nu doen, is het ook niet echt slim: we gooien een steen naar Gaddafi z'n kop (bevriezen zijn buitenlands vermogen en veroordelen hem), maar als hij dalijk weer alles onder controle heeft, wat dan? Hij heeft al contact met China, India, Rusland,... om nieuwe markten voor zijn 'zoete olie' te vinden. Het Westen kan zich misschien geen nieuwe vijand in het MO permiteren, ze hebben er wel al een gemaakt.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, het is vreemd aan het worden. Vannacht is een beslissende nacht, de VN, de slag om Misurata en de aanval op Benghazi... het zal allemaal vanavond beslist worden...
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Revolutie Libië

Bericht door mtdr »

De resolutie is aangenomen... wat denken jullie ervan?
Verzamel D-Day Soldbucher.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Revolutie Libië

Bericht door jurgen »

Ik verwacht buitenlandse militairen in Lybië binnen dit en 14 dagen.
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Revolutie Libië

Bericht door Jauke »

Plaats reactie