verzameling matthijs

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

@ Ammo, @ Matthijs, is dit zakje veld gemaakt voor tentharingen dan? Want zover ik weet en kan terug vinden in mijn boeken hier zijn er geen fabrieks geproduceerde Duitse tentharing zakjes in camo, ik ken enkel de Zwitserse als camo aanmaak.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling matthijs

Bericht door ammo »

coco schreef:@ Ammo, @ Matthijs, is dit zakje veld gemaakt voor tentharingen dan? Want zover ik weet en kan terug vinden in mijn boeken hier zijn er geen fabrieks geproduceerde Duitse tentharing zakjes in camo, ik ken enkel de Zwitserse als camo aanmaak.

Ik denk dat dit veldaanmaak zou kunnen zijn,De vraag is alleen, is dit tijdens WO 2 gedaan.
Nemo Me Impune Lacessit
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

Juist, ik ben dus van mening dat dit niet oorlogs is gedaan omdat ze gewoon fabrieks tentharingen hadden.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het is aangemaakt voor iets anders (naaigaren bijv.) maar na de oorlog kunnen ze dit materiaal ook hebben gebruikt voor een naai garen zakje.

Overigens doet de kleur (vooral de tranen) me ook erg twijfelen aan Duits. Zou je daarom, als je wilt, een foto willen maken van de knoop opzich (en de bevestiging)?

Verder leuke spullen :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling matthijs

Bericht door ammo »

coco schreef:Juist, ik ben dus van mening dat dit niet oorlogs is gedaan omdat ze gewoon fabrieks tentharingen hadden.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het is aangemaakt voor iets anders (naaigaren bijv.) maar na de oorlog kunnen ze dit materiaal ook hebben gebruikt voor een naai garen zakje.

Overigens doet de kleur (vooral de tranen) me ook erg twijfelen aan Duits. Zou je daarom, als je wilt, een foto willen maken van de knoop opzich (en de bevestiging)?

Verder leuke spullen :)
Is zondermeer duits, bij de zwitserse camo zijn alle groene delen aan elkar verbonden doormiddel van een groene streep,
die iets dikker is als de tranen, en het stiksel om de knoopsgaten is anders .
Nemo Me Impune Lacessit
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

Het groene streepje kan je niet zien aan dit product, de tranen zijn iets afwijkend van Duits maar zou goed laat oorlogs kunnen wezen, maar de manier waarop het knoopsgat is gemaakt is inderdaad wel goed.
De knoop zelf lijkt me alleen wat dik/lomp vandaar mijn close-up vraag.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: verzameling matthijs

Bericht door matthijsert »

coco schreef:@ Ammo, @ Matthijs, is dit zakje veld gemaakt voor tentharingen dan? Want zover ik weet en kan terug vinden in mijn boeken hier zijn er geen fabrieks geproduceerde Duitse tentharing zakjes in camo, ik ken enkel de Zwitserse als camo aanmaak.
hey coco die van mij ziet er redelijk field-made uit, een goede vriend van mij heeft er echter eentje liggen die RB gestempeld is (deze heeft twee knopen) maar ik zal van het zakje nog even wat foto's maken...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

Eentje met camo en RBNr gemarkeerd?
Ik denk dat die ook fieldmade is, met toeval een RBNr van de zeltbahn, omdat ik er nog steeds van overtuigd ben dat Duitsland gedurende de oorlog GEEN fabrieks tentharing zakjes heeft gemaakt.

Foto's zien we wel verschijnen dan :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: verzameling matthijs

Bericht door matthijsert »

het duurt waarschijnlijk nog even voordat de foto's komen, aangezien mijn fototoestel weg/kwijt/pleite is

sorry :bonk:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling matthijs

Bericht door ammo »

matthijsert schreef:het duurt waarschijnlijk nog even voordat de foto's komen, aangezien mijn fototoestel weg/kwijt/pleite is

sorry :bonk:

Leg hem onder de scanner.
Nemo Me Impune Lacessit
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: verzameling matthijs

Bericht door matthijsert »

geweldig idee.

dat ga ik dan maar even proberen
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: verzameling matthijs

Bericht door matthijsert »

Afbeelding

was dit wat je/u wenste?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

Yup afbeelding is goed, is veld aanmaak waarschijnlijk gemaakt van een Zeltbahn.
Leuk ding, ik denk dat hij is gebruikt voor persoonlijk spul zoals foto's, cigaretten (vloei) of om naaigaren in te bewaren hij lijkt me wat klein voor tentstokken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: verzameling matthijs

Bericht door matthijsert »

hey coco, ik denk dat ik ergens dan een typo gemaakt heb maar ik heb ze aangekocht als haringzakken, deze passen er volgens mij wel in :) maar ik ga hem ook als persoonlijk spul opbergzakje gebruiken
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: verzameling matthijs

Bericht door coco »

Dat zou ik ook doen ja voor persoonlijk spul, het is en blijft natuurlijk een leuk ding.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling matthijs

Bericht door ammo »

coco schreef:@ Ammo, @ Matthijs, is dit zakje veld gemaakt voor tentharingen dan? Want zover ik weet en kan terug vinden in mijn boeken hier zijn er geen fabrieks geproduceerde Duitse tentharing zakjes in camo, ik ken enkel de Zwitserse als camo aanmaak.
Ik kan het wel vinden.

Tent pole and pin bags were made of grey, olive-green or camouflage canvas.
this was a carry-over from ww 1when the same type of bags were used.
Some models had leather straps attached to the sides for fastening to appropiate field equipment while other models,
were without any external attachments .
Tropical versions were made in tan canvas. all bags had a button and buttonhole arrangment to close them.

bron ;Uniforms & traditions of the German army 1933-1945, vol 3, by John R Angola and Adolf Schlicht.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie