Russische camouflage helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Russische camouflage helm

Bericht door frei »

Russische Ssh40 helm, waarvan het binnenwerk enkele keren is aangepast. Zeldzaam is echter het camouflage patroon. Mijn vraag ; is dit gedragen door scherpschutters en/of verkenningseenheden. Deze waren meestal met camouflage uniformen uitgerust. Heb honderden foto's bestudeerd maar geen enkele keer een camo helm kunnen ontdekken. Wie weet meer ?
Bijlagen
P1060762 klein.JPG
P1060760 klein.JPG
P1060759 klein.JPG
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Russische camouflage helm

Bericht door magicdutchmen »

Het lijkt me in de eerste plaats geen Ssh 40 daar die 2 splitpennen aan de achterkant heeft.
Laat eens wat meer foto's zien van die liner, en de achterkant.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Russische camouflage helm

Bericht door frei »

Enkele foto''s nog.
details :
- Kinriem bevestiging direct aan helm zoals bij Ssh 60
- oude binnenwerk bevestiging (3x hoog) zoals bij Ssh39 echter de twee voorste iets meer naar voren verplaatst t.o.v. d Ssh39
- huidige binnenwerk bevestigin (3x laag). 1 achter en 2 aan voorzijde waaraan stalen ring is bevestigd.
- overal over het midden van voor naar achteren kleine ''las pünten" alsof er een haan gemonteerd is geweest, camouflage patroon loopt zonder onderbreking door echter onduidelijker.
Bijlagen
DSCI3338.JPG
DSCI3337.JPG
DSCI3336.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Russische camouflage helm

Bericht door frei »

Intussen zelf een andere helm gevonden die gelijkenis vertoont. Het schijnt dat de helm inderdaad een kam heeft gehad, echter wat voor een helm is het dan en waarom het camouflage patroon ?
Heb deze helm uit het oostblok, was volledig bruin van het roest en na reiniging van alleen de buitenzijde, binnenzijde heb ik alleen ingevet, kwam het camouflage patroon te voorschijn.
Heb nog een helm in mijn verzameling uit het oostblok met ook een kam over de helm, schijnt vooroorlogs Pools te zijn. Zal hier binnenkort ook een paar foto's van maken. Misschien is dit een naoorlogse uitvoering daarvan.
Bijlagen
DSCI3342.JPG
DSCI3340.JPG
DSCI3343.JPG
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Russische camouflage helm

Bericht door magicdutchmen »

Wat in ieder gevalt vaststaat is dat het alle twee Poolse helmen zijn van het Model 1955 gebruikt door de civiele dienst (het oorspronkelijke legermodel 1950 met een kam er op). Zal eens verdere navraag doen over de verf.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Russische camouflage helm

Bericht door frei »

Ook deze helm heb ik nog in mijn verzameling. Inderdaad een Poolse civil helm. Zoiets als bescherming burgerbevolking. Binnenwerk is zoals dat van de camouflage helm er ooit uitgezien moet hebben.
Bijlagen
poolhelmet grey linner klein.JPG
poolhelmetgrey klein.JPG
Plaats reactie