Uit de telegraaf:

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Uit de telegraaf:

Bericht door rutger »

Afbeelding
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Jauke »

Wat een vondst!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door johan willaert »

Als het idd om een MP38 gaat is het wel degelijk een uniek stuk...

Zonde om dat te gaan afgeven... Enkele duizenden Euro waard...
29th Let's Go!!!!!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door coco »

Super vondst, ik vrees alleen met grote vrees dat dit of een depot in gaat waar niemand het ooit meer ziet, of de oven in... :(
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door johan willaert »

coco schreef:Super vondst, ik vrees alleen met grote vrees dat dit of een depot in gaat waar niemand het ooit meer ziet, of de oven in... :(
Idd, de reden dat dit in B niet meer zou afgegeven worden na het wapenwet debacle van 2006...
29th Let's Go!!!!!
Doss
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:56

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Doss »

Hehe.... als de Duitsers nog een keer langskwamen was opa er klaar voor! :P
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Stefan »

Al was het dan verboden, ik zou het wapen behouden. Super vondst!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Bolt Action »

Ik ben het met Johan eens, weinig kans dat dit wapen nog in een museum terecht komt nu het is afgegeven bij de politie.

Misschien alvast een idee dat we we gezamenlijk emails schrijven dat we de politie onder druk kunnen zetten, indien het in een depot wordt 'gedumpt'. :P
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Jolijn »

Bolt Action schreef:Ik ben het met Johan eens, weinig kans dat dit wapen nog in een museum terecht komt nu het is afgegeven bij de politie.

Misschien alvast een idee dat we we gezamenlijk emails schrijven dat we de politie onder druk kunnen zetten, indien het in een depot wordt 'gedumpt'. :P
Lijkt me wel :P
Mooie vondst iig, had het niet afgegeven denk ik, illegaal of niet...
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door pistole38 »

Deze wapens kunnen heel gemakkelijk volgens de NL wet geregistreerd/gelegaliseerd worden. Helaas kent bijna niemand de procedure. Misschien
eens tijd om dit goed op papier te zetten..
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

WOII vondst

Bericht door asjemenou »

Op zich een aparte vondst. Dit soort "WOII vondsten" worden nog geregeld gedaan. Zeker wanneer oudere vooroorlogse woningen worden verbouwd. Al zal zo'n WOII vondst dan niet altijd uit MP38's bestaan.
Zo heb ik een aantal jaren geleden een partij oorlogsgedateerde kranten op de kop getikt. Ik kocht ze over van iemand die de kranten had gevonden tijdens een verbouwing van zijn woning. In de woning was vroeger een kruidenierswinkel gevestigd.
In de voormalige winkelruimte zelf vond hij onder de vloer een flinke partij oude kranten waaronder ook een serie WOII gedateerde kranten. Het leuke aan deze serie WOII kranten is dat de data oplopend zijn. Enkele kranten zijn helaas aangevreten door muizen.
De verkoper/vinder van de kranten begreep niet direct waarom er zoveel kranten onder de vloer lagen. Een mogelijke reden daarvan heb ik hem toen maar gegeven. Waarschijnlijk heeft de kruidenier de kranten destijds bewaard om ze te gebruiken als verpakkingsmateriaal. Dit is iets wat vroeger veelal door kruideniers e.d. werd gedaan.

pistole38 schreef:Deze wapens kunnen heel gemakkelijk volgens de NL wet geregistreerd/gelegaliseerd worden. Helaas kent bijna niemand de procedure. Misschien
eens tijd om dit goed op papier te zetten..
Met de Nederlandse wapenwet ben ik niet zo bekend eerlijk gezegd. Wat zou je volgens jou dan moeten doen als je een dergelijk vuurwapen onder de vloer zou vinden tijdens een verbouwing o.i.d.? Kan je een automatisch vuurwapen zoals een MP38 of een Stengun als particulier zijnde in Nederland legaal bezitten dan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door racefiets »

Iemand zonder verzamel vergunning niet. Maar hij kan wel bijgeschreven worden bij iemand die de juiste papieren bezit. Een verzamelverlof met daarbij een ontheffing voor Cat 2 wapens.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

MP38

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:Iemand zonder verzamel vergunning niet. Maar hij kan wel bijgeschreven worden bij iemand die de juiste papieren bezit. Een verzamelverlof met daarbij een ontheffing voor Cat 2 wapens.
Dit vermoeden had ik dus al. Dit is waarschijnlijk dan ook de reden waarom de onlangs overleden vader van de vinder het wapen al die jaren verborgen heeft gehouden.
Is het nu echt zo dat de MP38 in een depot van de politie verdwijnt of wordt het aan een museum geschonken o.i.d.?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door pistole38 »

Dat is dus afhankelijk van de vinder! Hij is en blijft eigenaar van het vuurwapen zolang hij geen afstand doet. Hij mag het wapen alleen niet voorhanden hebben en daarom moet hij hem in bewaring geven bij bijzondere wetten. Het wapen wordt eerst door het NFI onderzoekt of het wapen niet gelinked kan worden aan openstaande zaken. Is dit niet het geval, dan krijgt de vinder de bevoegdheid over het wapen terug. De vinder kan hem dan laten registreren en verkopen of schenken aan een verzamelaar of museum als hij dit wil.

Het nadeel is dat veel mensen afstand doen als ze het wapen inleveren. Het gevolg is dat de staat het wapen dan meestal vernietigd.

Dus de clue in dit verhaal is dat de vinder nooit afstand van het wapen moet doen als hij hem onderbrengt bij bijzondere wetten! Hij moet dit nadrukkelijk vermelden om problemen te voorkomen!
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Uit de telegraaf:

Bericht door Bolt Action »

Dus rest ons de vraag, heeft deze persoon daar acht van genomen en dit aangegeven bij Bijzondere Wetten?
Plaats reactie