verzameling koe op zolder

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door zjopske »

Een broek voor je Jager is lastig te vinden. Een (rij)broek met groene bies is lastig! En dan heb ik het nog niet over de kleur gehad.
Begin maar vast met de uitrusting, die is al lastig zat.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

Ja, dat dacht ik ook al. Dat word waarschijnlijk een buste ofzo. Of ik zet hem in een schuttersputje achter een schuttersschild ;)
Tsja, ik ben nu een beetje aan het kijken naar een holster, en wat het verschil is tussen een oorlogse en een na-oorlogse????
Ik ben op zoek naar een Sam Brown en een pistoolmunitietasje (en een holster, als ik het verschil eenmaal weet). En ik zit nog te bedenken of ik een kepie en sabel neem of een helm met plaat en geen sabel. Een m16 erop lijkt me ook wel leuk, maar ik denk eigenlijk niet dat de officieren in de mobilisatie nog met die m16 helmen liepen...

Igg eerst maar even sparen.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door Johan. »

Een originele broek is inderdaad moeilijk, maar je kunt ook een broek gebruiken die er op lijkt (kleur).
Dit kwam wel vaker voor in het Nederlandse leger, een mengelmoes van kleding.(m16 en nieuwere helmen door elkaar,oudere uniformstukken met nieuwere, enz)
Voor de sam brown, en de pistooltas kun je kijken naar de site van het Nederlandse leger 1939-1940,weet niet of je deze site kent.
hier kun je door aan te klikken van uitrustingsstukken zien hoe zoiets er uit moet zien, en ook hoe de uniformen eruitzagen en
wat de manier was hoe uitrustingstukken werden gedragen

Mvg Johan
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door zjopske »

Ik erger me er aan als de bies blauw is i.p.v. groen. Bij de manschappen was alles iets minder nauw maar een vaandrig officier had net zijn uniform en het lijkt me stug dat binnen een maand al zijn broek kapot was. Als dat zo was werd het hersteld want een buitenmodelletje kost geld!
De schuttersplaat was bedoeld voor de karabijn schutters, voor een pistool dragende is het niet bedoeld.

Stel dat je een kepie wilt aanschaffen dan heb je een lastige combinatie nodig.
De bovenste bies (bij de mijne goud, voor officier) moet voor je groen zijn en de onderste goud. Ook hoort er een hoorntje op.

Afbeelding]

Een Nederlandse holster is makkelijk te herkennen, hij moet exact het zelfde model hebben als de linker holster afgebeeld.
Dus geen patroonhouders in de holster en een vakje voor het pompstokje. Ook zijn ze voorzien van CM stempel en een stempel van de maker.
Rechts een Belgische holster voor het Fn m25 pistool, komt zeer regelmatig voor. De Nederlandse zijn echter wel lastig te vinden!

Afbeelding
Afbeelding

Mijn advies, begin met het verzamelen met uitrusting en uniformering voor een officier infanterie of artillerie en doe je jagertje er bij. Er gaan wat jaren over heen voordat je hem compleet hebt (van broek tot kepie).
Mijn officier infanterie is ook bijna compleet, enkel nog een patroontasje no. 2 voor het m25 pistool en dan heb ik alles wat ik er op zou willen hebben. Van klewang tot miniatuur medaille.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

@Johan, ja die site ken ik, zeker een mooie en handige site, alleen ik denk niet dat je alle combinatie's voor uniformen erop kan zetten...
Verder heb ik ook het prachtige mislukte boek van mcfarla...

Hier heb ik nog wat vragen:
1Is er een broek die werd gedragen door alle eenheden, zonder bies? Een regenbroek of iets dergelijks... Anders heb ik misschien een keer het geluk een broek met groene bies te vinden, of ik doet het hele zootje op een buste.
2En uw kepie is dus een normaal officierskepie met een jagers embleem?
3Heeft een schuitje voor een officier jagers een goudkleurige bies?
4Is het mogelijk dat er een vaandrig jagers in mobilisatietijd met een m16 helm rondliep?
5Is het mogelijk dat een vaandrig jagers tijden de mobilisatie met een hembrug karabijn rondliep?
6Is het mogelijk dat er geen CM stempel in een mobilisatieholster staat?
7Werd de klewang ook door militairen in Nederland gedragen of alleen door het KNIL????
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door zjopske »

Wel laten we bij het begin beginnen:

1, Iedereen met de rang van soldaat of onderofficier droeg een broek zonder bies, momenteel geen voorbeeld foto`s voor handen.
De motordienst had een eigen rijbroek van leer. En ook de bereden soldaten hadden een lederen zonder in de broek zitten.
2, Mijn kepie is een gewoon officiers kepie met een jager embleem, zo werden ze destijds ook gedragen.
3, Dat hangt er vanaf, een officier draagt een gouden bies en een manschap en onderofficier geen bies. Wel dragen ze een oranje kleurig Jagers embleem op de veldmuts.
4, Ja, het was wat er voor handen was. De verblifa fabriek draaide op volle toeren om het leger te bevoorraden maar kon de vraag niet aan. Dus elke helm die voorhanden was werd gebruikt, ook helmen die versleten waren werden opgelapt. Dus b.v. een nieuw binnenwerk er in.
5, Het is niet voorhanden dat een vaandrig karabijn dragend is.
6, Het is haast niet mogelijk dat er geen stempel in staat, zeker bij de holsters zou ik oppassen met stempel loze holsters.
7, De klewang mocht door elke pistool dragende worden gedragen, dus een officier of b.v. een manschappen tamboer.
De schede van de klewang van het KNIL wijkt af van het model dat door het veldleger is gebruikt, bij het KNIL is de punt versterkt met een laag koper koper.

Wat er wel of niet en hoe gedragen is vraagt wat studie, ik heb een foto of 600 van het vooroorlogse leger liggen en daar valt ook een hoop uit te halen maar lang niet alles.
Het boek van farla is leuk voor de beginner om zo globaal te zien wat er op een uniform hoort maar wie dieper kijkt ziet de toch wel behoorlijke misstanden.

Maar goed, voordat je een m16 en een holster het staat er al weer een uniform bij denk ik ;)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

Oke, hier nog wat reactie's :)

1Oke, dat word dus geen broek maar een half uniform (de bovenste helft) op een buste
2Maar u zei net dat een jagers kepie een groene en een goude bies had
3Het embleem kan toch ook gewoon zilverkleurig zijn of met blauwing?
4Oke, dat is het nu dus een kwestie van smaak; wat ik het mooiste vind op mijn jager
5oke, dat scheelt ook weer een boel met vergunningen aanvragen etc. :wink:
6Oke, nu weet ik waar ik naar opzoek moet; een baantje en een holster :)
7Oke, interessant.

Het boek van mcfarla is denk ik juist niet erg handig voor de beginner, voorbeeld: binnenwerk is nog zwart van de LBD op een m27 helm (geloof ik zo uit mijn hoofd) nu koopt een beginner een m27 met zwart binnenwerk, verder staan er geen prive aanmaken in, alleen verstrekte, nou kijk maar op marktplaats naar die jagers jas nu, ik denk niet dat een beginner een verstrekte jas koopt voor 1000 euro's.

Ja, originele foto's zijn vaak een handige manier om te kijken of het kan.

De kans op een ander uniform is niet klein moet ik eerlijk zeggen, ik ben zo'n verzamelaar; ik ga naar de beurs met als doel een holster en een sam brown, binnen raak ik gek van alle mooie spullen, en ik neem vanalles mee naar buiten, behalve een holster en een sam brown..., maar dat komt nog wel.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door zjopske »

Nog even een verdere toelichting op 2.

De biezen en de kokarde zijn afhankelijk van een rang en regiment, kijk maar eens op kepie.nl. Daar valt veel op te zoeken.
Het embleem voor een veldmuts hoort oranje kleurig te zijn, vroegere varianten willen nog wel eens zwarte nummertjes dragen.

Voor een Hembrug hoef je geen vergunning te hebben, als het geweer op de juiste manier onklaar gemaakt is (en bij voorkeur met certificaat) is het genoeg.

De veldjas van de Jager die er op staat klopt niet helemaal, de gele jageremblemen op de kraag horen er niet op. Die horen op een jas van een onderofficier te zitten. Naast wat kleine andere dingen die ik toch liever niet zie bij een veldjas.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

Oke, bedankt voor de info, en wat de hembrug betreft; ik zal dan nog altijd moeten wachten tot mijn 18e...
Wat hoort er op de kraag van een manschappen jagers veldjas te zitten dan?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door zjopske »

Een manschappen jager embleem dat een kwartslag gedraaid is (net als alle andere jager emblemen)

Zoek maar een baantje want de veldjas is slecht het begin voor dat hij compleet is ;)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door Alex »

Plus dat je dan nog een extra baantje kan nemen als je een Hembrug geweer wilt hebben.. Voor de prijs van een Hembrug geweer ken je een heel mooi grove wol manschappenjasje kopen!

En nog even over het holster: Het kan best goed mogelijk zijn dat je een holster zonder stempel tegen komt. Ik heb er ook 1 in mint staat met alleen het wapennummer er in.

Verder zou ik als tip nog willen geven dat je uit moet kijken naar spullen met gestempeld CM 39.. Ik heb zelf het idee dat deze stempel na is gemaakt en vaak word gebruikt om een item maar te stempelen om een stempel te hebben zeg maar.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

Eén goed betaald baantje kan ook :p Een hembrug heb je wel voor vierhonderd denk ik toch? Maar dat hoef ik nu nog niet te weten, want ik ben nog geen 18... Als je een beetje geluk heb heb je een verstrekt jasje voor vierhonderd ja.

Die holsters met een fake CM39 stempel, zijn die op de stempel na wel origineel?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door emielS »

Goedendag.

In de jaren 90 zijn er veel items nagemaakt met mooie CM stempels!!!

Laatst was er ook een schuitje te koop in mint staat ,heeft veel opgebracht bij deze had ik ook men twijfels!!

Alex dat klopt ik heb ook holsters die alleen genummerd zijn met een wapennr....

Een goedkope hembrug geweer zal tegenwoordig rond 800 liggen een karabijn rond de 500 helaas!!!!!!!!.

De adjudants knopen zijn dez glad of geribbeld??
De gladde knopen horen op een gala uniform en de geribbeld op het grijze uniform....

Ik zou de jas op een torzo zetten met een sambrown riem en dan rustig door sparen voor de uitrustingstukken.

succes.

grt emiel
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door koe op zolder »

Oke, oppassen met CM gestempelde items dus...
Ja, torso/buste, igg ik ga proberen dat te doen. De vaandrigsknopen zijn geribbeld. Op de buste leg ik een hoofddeksel. Voor een sam brown moet ik al sparen... ik wil igg wel een mooie met zijriem. Ik weet nog niet of ik hem ga "behangen" met kaartentassen, dolken, broodzakken etc. Ik wil eerst maar eens gewoon een sam brown en een holster... :p
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: verzameling koe op zolder

Bericht door emielS »

gewoon eerst alleen sambrown......
vooroorlogs herken je aan de dikke haak de naoorlogs is meer van blik...


grt emiel
Plaats reactie