Bodemvondsten..

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sander7-5-1982
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2011, 18:05

Bodemvondsten..

Bericht door sander7-5-1982 »

Beste forum vrienden weer even twee dingen waar ik graag wat meer info over wil,. foto 2.. zat zelf te denken aan een slagpijpje maar zou daar nog wat meer van willen weten.komt trouwens uit Wolfheze,. en foto 1 is een huls die ik nog niet eerder heb gezien is afgelopen zaterdag Gevonden in Wassenaar het enigste wat op de onderkant staat is 11 82 of anders om en is 5cm lang..
alvast bedankt,.
Bijlagen
CIMG0842.JPG
CIMG0841.JPG
CIMG0840.JPG
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bodemvondsten..

Bericht door racefiets »

Je huls lijkt me een Nederlandse beaumond huls.
Je 2de item lijkt op een trekontsteker van een steelhandgranaat. Helemaal zeker ben ik niet aangezien de koppeling naar het slagpijpje niet compleet is. (met andere woorden, ik kan het ook mis hebben)

Maar nu moet je me 1 ding uitleggen. Je denkt zelf dat het een slagpijpje is. Waarom neem je hem dan in godsnaam mee. Heb je voldoende aan 1 werkende hand?
Gebruikersavatar
sander7-5-1982
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2011, 18:05

Re: Bodemvondsten..

Bericht door sander7-5-1982 »

hahaha :oops: nou heb hem al even in me bezit,. maar heb het eigenlijk deze week pas een beetje uitgezocht,. is het echt zo gevaarlijk? kan het niet gewoon zijn dat het na explosie weg is geslagen uit de granaat zelf,.heb je toevallig een foto waar ik dat pijpje kan zien zitten? :) en die huls is dat van 40-45 of is het later,.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bodemvondsten..

Bericht door racefiets »

Die huls is een tikkeltje ouder. Uit 1882 om precies te zijn.

Ik begrijp niet dat je moet lachen om zo iets. Met een slagpijpje kan je zonder problemen een paar vingers van je hand af halen. Ik zou het risico gewoon niet nemen. Hoe langer het ligt hoe droger hij wordt hoe gevaarlijker...........
Voor het onderdeel waar het op lijkt moet je even op de site van lexpev kijken naar de duitse steelgranaat. Ik vermoed het deel van de ontsteker welke in het houten gedeelte zit net onder de springlading.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Bodemvondsten..

Bericht door Ivo Wilms »

Het is inderdaad een Brennzünder 39 uit een steelhandgranaat. In dit geval is er dus niks aan de hand.
Verder geef ik Racefiets wel gelijk w.b.t. het meenemen van bepaalde zaken. Je zal niet de eerste zijn die een aantal vingers of een oog mist met dit soort rotzooi!

Afbeelding
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Bodemvondsten..

Bericht door Haplo »

Zo te zien heb je gelijk.
Als ik het goed heb een brennzunder 39.
Ik zie nog steeds regelmatig dingen opduiken met de vraag "is dit gevaarlijk?"
Bij twijfel altijd laten liggen.
Het gaat 10 keer goed, maar de 11e keer wil je er zeker niet bij wezen.
Komt bij, wolfheze heeft een zoekverbod.

Edit: Ivo was net even sneller.
Inderdaad een Brennzunder 39 dus.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
sander7-5-1982
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2011, 18:05

Re: Bodemvondsten..

Bericht door sander7-5-1982 »

Nee jullie hebben gelijk jongens,. Als je met je detectortje aan het struinen bent let je daar niet 123 op en dan helemaal niet op zo,n klein dingetje. Heb wel al veel dingen moeten laten liggen maar ook de kleine dingen zo als dit moet ik maar meer op letten,. Wel weer super voor de info,. top!. Hulsje is trouwens wel een leuke datum,. Kan aardig wat patronen herkennen wat hier in Nederland is gebruikt maar deze was net ff anders.. bedankt..
Plaats reactie