Laaste soldaat Grebbeberg geidentificeerd

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Laaste soldaat Grebbeberg geidentificeerd

Bericht door Andre1983nl »

BRON: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... eerd.dhtml

De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht heeft 71 jaar na dato de resten geïdentificeerd van de laatste onbekende soldaat die ligt begraven op Militair Ereveld Grebbeberg in Rhenen.

De gesneuvelde militair blijkt dienstplichtig soldaat W.F. Brummelhuis uit Bornebroek te zijn. De toen 21-jarige Brummelhuis vocht in mei 1940 met zijn compagnie op de Grebbeberg. Hij verdween daar na drie dagen vechten spoorloos uit zijn stelling.

De identificatie was mogelijk nadat nabestaanden van Brummelhuis DNA hadden aangeleverd. Het Nederlands Forensisch Instituut deed het onderzoek op verzoek van de Oorlogsgravenstichting. (ANP/AK)
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Laaste soldaat Grebbeberg geidentificeerd

Bericht door asjemenou »

Dit bericht hoorde ik vandaag ook in het radioprogramma "Tijd voor twee". Een neef van de gesneuvelde dienstplichtige soldaat Brummelhuis had al langer aangedrongen op een DNA onderzoek maar de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht vond dit niet nodig. Door een nieuwe wet op de identificatie van niet geïdentificeerde stoffelijke overschotten kreeg de neef van de omgekomen dienstplichtige soldaat als nog zijn gelijk.
Aanstaande vrijdag zal op de militaire erebegraafplaats Grebbeberg het stoffelijk overschot worden herbegraven. Waarschijnlijk zal dan ook de nieuwe grafzerk met naamsvermelding worden geplaatst.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Laaste soldaat Grebbeberg geidentificeerd

Bericht door Alex »

Misschien wat meer informatie over hoe laat en dergelijke? Anders is het wel interessant om een kijkje te gaan nemen!

Las trouwens ook dat er nog 4 Nederlandse militairen vermist zijn, is het toevallig bekend wie dit zijn en waar deze vermist zijn geraakt?

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Laaste soldaat Grebbeberg geidentificeerd

Bericht door Andre1983nl »

Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Plaats reactie