Uitzetbeleid

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Uitzetbeleid

Bericht door patrickh »

Nederland stuurt morgen een vliegtuig vol gezinnen met kinderen terug naar Irak. Het is voor het eerst dat Irakezen op deze schaal worden uitgezet.

Op de vlucht gaan ook marechaussees mee: drie per gezin en twee voor iedere alleenstaande volwassene. Sinds vorig jaar kunnen Iraakse asielzoekers niet meer automatisch in Nederland blijven. Elke aanvraag wordt apart bekeken.

Overvaltechniek
VluchtelingenWerk maakt bezwaar tegen de manier waarop de kinderen in het azc in Ter Apel zijn opgehaald. Er zou sprake zijn van "een overvaltechniek die voor volwassenen beangstigend is en traumatiserend voor kinderen".

VluchtelingenWerk vindt dat Nederland van Irak de garantie moet krijgen dat de gezinnen niet worden gedetineerd bij aankomst.


Wat ben ik trots om Nederlander te zijn :?Als het land nu veilg was,oke,maar volgens mij staat Irak toch elke dag in het nieuws voor aanslagen,of ben ik nu gek...
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Uitzetbeleid

Bericht door 779 »

Ik heb een jaar vrijwillig gewerkt binnen Vluchtelingenwerk Nederland. Veel Irakezen besodemieteren overigens de boel en degenen die nu teruggaan waren woonachtig in gebieden waar het nu redelijk veilig is. Neemt niet weg dat er ook echt serieuze vluchtelingen tussen zitten. Feit dat er zoveel KMAR's meegaan zegt mijns inziens wel iets over de status van deze mensen... Kijk, het opvangbeleid is niet gericht om iedere vluchteling een Nederlands paspoort te geven, maar om opvang te bieden totdat hun thuisland veilig genoeg is om terug te gaan. Als de situatie in Irak weer terug verslechterd, mogen ze terug naar NL.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Uitzetbeleid

Bericht door 779 »

Owhja die overvaltechniek is idd smakeloos, maar de enige manier om die mensen aan te treffen helaas. Overdag zijn ze (express) de hort op en komen pas zeer laat thuis en vertrekken zeer vroeg weer...

PS. Ik vind dit ook weinig met WO2 te maken hebben, eigenlijk helemaal niets...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Uitzetbeleid

Bericht door coco »

Dit is toch ook de babbelbox dat hoeft niet met wo2 te maken te hebben.
Tja verder doe ik hier geen uitspraken over, ik ga niet zo heel veel meer om met allochtonen beetje verwaterde vriendschappen helaas.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Uitzetbeleid

Bericht door patrickh »

Bedankt voor jullie reacties!Onderwerp staat daarom idd in de babbelbox.

Bob,Ik weet ook wel dat er ook geen lieverdjes tussen zitten,en dat er ook vaak is medegedeeld dat het tijdelijke opvang is.Wat me tegen de borst stuit is dat het in sommige gevallen jaren duurt,dit moet veel en veel sneller kunnen worden afgehandeld.Het feit dat ik boos werd is dat er gisteren bij ons in het dorp op school een 5-jarige door 2 personen uit de klas werd gehaald,om opgehaald te worden naar Groningen.Dit persoontje is hier geboren,door die lange wachttijden.Je kunt begrijpen dat de hele school van slag was,met een huilende meester voor de klas en een getraumatiseerd kind voor het leven.

gr.Patrick
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Uitzetbeleid

Bericht door 779 »

Deze individuele gevallen zijn idd erg triest. Zo zou het niet mogen zijn en zeker discutabel om kinderen in het bijzijn van anderen de klas zo weg te halen. Dat hoort niet! Maar, waarom neem je een kind in godsnaam als je toekomst als ouder 200% onzeker is. Bij de dag van binnenkomst in Ter Apel wordt elke vluchteling al jaren medegedeeld (in taal van herkomst): Elke dag zou je zomaar je laatste in NL kunnen zijn, op elke willekeurige dag zou je 24uur van tevoren kunnen horen dat je het land direct dient te verlaten. Bij het nemen van een kind veranderd dat de zaak niet.

Het is hard, maar aan de andere kant: Wij als autochtone Nederlander zijn ook niet definitief welkom in Irak, Iran, Turkije, Marokko, Libië, Saudi-Arabië, Jemen, Afghanistan, Pakistan, Indonesië etc. etc...

Neemt niet weg dat je een goed punt hebt rondom de manier waarop wij kinderen wegnemen uit bijvoorbeeld de klas...

779
Plaats reactie