Dienstplicht

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Nee, maar in die brief vertellen ze dat je opgeroepen wordt en niet hoeft te komen, maar dat als er ooit orlog uitbreekt ofzo, dat je verplicht bent om te komen omdat je tussen de 17 en de 40 jaar oud bent.

Het is dus een soort voorlichting.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

de ernstige man schreef:Ach ja tandartsen heb je natuurlijk altijd nodig:P verwende gasten hoor...
*midden in de jungle van Zuid-Amerika*
-ja, dit is echt een gaatje geef me de boor-
:P
Niet waar, bij oorlogstijd moesten de tandartsen vooraan zitten omdat zij zogezegd het meest wisten van het hoofd :lol:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

er is wel dienstplicht, maar geen 'actieve' dienstplicht
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

?????
ik heb zelf in Dienst gezeten
maar bij mijn weten is er nu alleen maar een beroeps leger
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dienstplicht is ook afgeschaft. Maar iedereen krijgt na een bepaalde leeftijd een brief waarin staat dat je de dienstplichtige leeftijd hebt. Er staat onder andere je dienstnummer in, dus je moet het goed bewaren.

Het is zoals al eerder gezegd een stukje voorlichting zodat je weet dat je vanaf dat moment opgeroepen zou kunnen worden om ingezet te worden bij de landsverdediging.
Dus kort samengevat: de dienstplicht is afgeschaft, maar bij het bereiken van de dienstplichtige leeftijd krijg je een briefje om je te attenderen op je plicht om in geval van oorlog je land te komen verdedigen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

In Belgie is de dienstplicht niet afgeschaft maar "in de koelkast" gestopt. Men kan ze op elk moment terug invoeren. Mijn vader was sergant bij de Stormfuseliers, gestationeerd in Siegen, hij was alsook kapitein van en AIV (of AJV, ben niet zeker) en close-combat instructeur. Stormfuseliers: 2 Bn Carabiniers Cyclisten.
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

bij mij bijna iedereen, mijn pa was medic, mijn oom was bij de 1ste verkenners, mijn oud oom luitenant, mijn opa was zo bij radio troepen, de broer van mijn oma bij de koningklijke militaire school, mijn pepe zat bij de tanks (patton tank) enz...
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Mijn overgrootvader zat bij de SAS... 8) Ik zal daar een thread over maken met zijn verhalen en spullen.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Overgroot vader : 1ste luit. Gele Rijders
Opa: Marinier
Opa: Artillerie
Oudoom: brencarrier chauffeur 1946-1950
Oudoom: Stoottroepen '46-'50
Oudoom: Knokploegen>BS '42/43- '45
Oudoom: inf. '46-'50
Oudoom: inf. '46-'50
Oudoom: inf. '46-'50
Vader: administratief
Oom: Genie
Oom: Panzer

volgens mij mis ik wat :S
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Sjoerd schreef:Dienstplicht is ook afgeschaft. Maar iedereen krijgt na een bepaalde leeftijd een brief waarin staat dat je de dienstplichtige leeftijd hebt. Er staat onder andere je dienstnummer in, dus je moet het goed bewaren.

Het is zoals al eerder gezegd een stukje voorlichting zodat je weet dat je vanaf dat moment opgeroepen zou kunnen worden om ingezet te worden bij de landsverdediging.
Dus kort samengevat: de dienstplicht is afgeschaft, maar bij het bereiken van de dienstplichtige leeftijd krijg je een briefje om je te attenderen op je plicht om in geval van oorlog je land te komen verdedigen.
Aha, ok bedankt.
Maar aan de andere kant: in de brief staat:

je bent voor de dienstplicht ingeschreven(...)De dienstplicht is officieel wel blijven bestaan en de eerste stap, de inschrijving, gebeurt nog steeds.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Nou ja, bottom line van het verhaal is dat je voorlopig niet in dienst hoeft tenzij je dat zelf wilt, en zelfs dan is de kans klein dat het lukt door de bezuinigingen. :roll:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

heb de brief ook ontvangen (en ben 16)

en net zoals iedereen zegt: je wordt wel ingeschreven, maar meer niet. pas als er oorlog uitbreekt en de regering de dienstplicht weer uit de ijskast haalt moet je je melden

*maar ben toch van plan om de KMA tegaan doen over 2 jaar*
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als politicus, kan ik jullie mededelen dat in Nederland de Dienstplicht nooit is afgeschaft, maar "opgeschort".
Dit betekend dus inderdaad dat niemand mee wordt opgeroepen om zijn dienstplicht te vervullen.
Een opschorting houd in dat in geval van crisis de dienstplicht weer kan worden geactiveerd. De registratie voor de Dienstplicht gaat dus gewoon verder. Die mededeling daarover hebben jullie nu ontvangen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zou nooit in dienst hoeven is me ooit door mijn vaders advocaat verteld. Mijn vader is oorlogs en dienst slachtoffer en daardoor zou ik bezwaar kunnen aantekenen.

Overigens is mijn vader in dienst gewond geraakt nadat de dokter een verkeerde spuit in zijn arm had gezet. Hij is daar gedeeltelijk verlamt door geweest!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Roel R. schreef:Ik zou nooit in dienst hoeven is me ooit door mijn vaders advocaat verteld. Mijn vader is oorlogs en dienst slachtoffer en daardoor zou ik bezwaar kunnen aantekenen.

Overigens is mijn vader in dienst gewond geraakt nadat de dokter een verkeerde spuit in zijn arm had gezet. Hij is daar gedeeltelijk verlamt door geweest!
en de dokter is neem ik aan ontslagen. dat is wel een schandalige fout.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gesloten