Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Ik denk dat ie voor veel meer verkocht is... Een of andere rijke stinkerd zal hem wel gemaild hebben met een heel goed bod en dat hij dan meteen verkocht zou zijn. Er werd namelijk nog vol op geboden! Jammer, had deze helm graag willen hebben..

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Lau »

In ieder geval de eerste keer dat ik er één op Marktplaats voorbij heb zien komen! Nu is alles op Nederlands 'helmgebied' een keer voorbij gekomen, behalve het helmelastiek. Ben benieuwd wat je daarvoor neer zou mogen tellen... :P
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Klopt, dit soort spul is nooit uitgereikt dus je zal het ook bijna nooit voorbij komen!! Jammer dat de veiling naar mijn mening niet echt eerlijk is verlopen..

Met stukken als zo'n helmelastiek is het maar net hoe graag iemand die wil hebben. Kan verkocht worden voor 60 euro maar kan ook voor 250 of meer weg gaan.

Ducthhelmets, zou jij nog een willen kijken naar die zogenaamde vliegerhelm van mij? Ben er zelf niet echt meer zo overtuigd van als toen ik hem kocht :wink:
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Lau »

Hmtsja... zo'n helmelastiek alsmede een helmdoek (die is waarschijnlijk al helemaal onvindbaar!) lijkt me wel heel tof om een keer toe te voegen aan mijn collectie, mocht ik er een tegenkomen. Over die oneerlijke veilingen, ook vaak zat meegemaakt :roll: Vanmiddag nog, was aan het bieden op een M.16 waarop ik het hoogste bod had maar die is nu ook verdwenen.

Zou je nog eens wat meer foto's willen plaatsen van jouw M.40, Alex?
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Persoonlijk heb ik niet zo'n goed gevoel bij de motorrijders helm die pas is aangeboden op MP. Er zijn toch een aantal zaken die bij mij de alarmbellen doen rinkelen. Ik heb er inelk geval niet op geboden.

Alex, zou je mij enkele foto's van jou m40 willen mailen?

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

En welke zaken waren dat dan? Binnenwerk leek mij in orde van deze foto's gezien. Had nog om extra foto's gevraagd, maar blijkbaar is dat te veel moeite, ook al bied je meer dan 700 euro :roll:

Zal morgen eens wat fotos maken.
Reden waarom ik denk dat het niet helemaal pluis is, is omdat de vliegerscap in het binnenwerk gelijmd zit..

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Heb de helm net wat beter bekeken. Binnenwerk zit toch vast door middel van pennentjes. Verder kun je de sporen van van een verwijderde helmplaat en is de helm groen geweest.
Heb zelf nog nooit zo'n helm gezien. Ivm het rare inwerken de pilotencap heb ik er mijn twijfels bij. Al ben ik wel van mening dat de vliegerscap er al een flinke tijd in zit!!
Zou een befaamde luchtschuttershelm kunnen zijn, maar ik heb daar geen fotografisch bewijs van. Het enige is een schilderij die is gemaakt met een luchtschutter met zown zwarte helm op...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Lau »

Het binnenwerk is niet opgebouwd uit vier leren flappen met daarin het 'gewone' vilt en leer, zoals de M.40 die laatst voorbij kwam op MP en het exemplaar in het boek van de Joode. De 'oorgaatjes' lijken me wel weer overeen te komen. Misschien waren er wel variaties, dat weet ik niet... maar lijkt me sterk omdat er slechts één fabrikant van binnenwerken voor deze helm was. :)
heb je al eens contact opgenomen met het Legermuseum?
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Het vilt met leer zit hier nog onder denk ik. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar de vliegercap zit wel aan de leren band, lijkt mij dat het er zo in 1 keer in is gezet. Word anders wel heel moeilijk met precies strak te laten zitten en dergelijke?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Lau »

Heb vandaag met een Mariniershelm in m'n handen gestaan, maar de verf (zwarte resten), nagels en het anker waren wat dodgy dus ik hem 'm maar laten liggen :roll:
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Lau »

Heb vandaag een hele nette, vroege M.34 binnen gekregen. De plaat is nog 'grof' erop gesoldeerd zoals bij de M.27, de verf is ook de donkergroene zoals die van de M.27 en het binnenwerk is netjes voorzien van een makersstempel (J. de Valk te Amsterdam) en een CM1934 stempeltje. Wat ook leuk is is dat de helm in het achterscherm met het jaartal '33 is gestempeld!

Ploatjens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

'Grof' gesoldeerde plaat:
Afbeelding

Vroeg stempel van J. de Valk:
Afbeelding

33 CN- stempel in het achterscherm:
Afbeelding

CM 1934 stempeling:
Afbeelding

Groepsfoto van wat M.34's:
Afbeelding
Sorry voor de plaatjesspam, wou alles er goed op krijgen :P.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Alex,

Het is zeker geen m40 motorrijders helm. Je kan goed zien dat het om een "gewone"m34 helm gaat. De 3 lederen flappen met vilt is van de lederen band afgehaald. Sporen ervan zijn nog goed te zien. De cap is later aangebracht. Dit zou wel tijdens of na de bezetting kunnen zijn gebeurd. Het is zeker geen militair constructie. De m40 heeft een ander binnenwerk en vliegers droegen de helm m27Nm, mocht dit nodig/wenselijk zijn geweest. Er is nooit een stalen vliegers helm geproduceerd!

Al met al een zeer interessante helm, maar zeker geeen militaire gebruikte helm in deze configuratie.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Madman »

Hoi,

Net gezien op ebay: http://www.ebay.de/itm/Stahlhelm-Nieder ... 45fd463d96

Lijkt toch niet helemaal zoals het zou moeten zijn, of vergis ik me?

Groet,

Mathieu.
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Stukje huisvlijt!

Emile
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Sbas »

Wat is de mening over deze Rode Kruis helm? Verhaal bijgaande de helm:
'Rodekruishelm uit WO2.Mijn vader was tandarts en mocht door het dragen van deze helm, na 8 uur sávonds op straat'

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie